بازگشت صادرات نفت ایران به اروپا به سطح قبل تحریم‌ها

بازگشت صادرات نفت ایران به اروپا به سطح قبل تحریم‌ها

رویترز اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه ژوئن به بالاترین رقم در حدود ۴ سال و نیم گذشته خواهد رسید و میزان صادرات به اروپا نیز به نزدیکی سطح قبل از تحریم ها باز خواهد گشت.

 

به نقل از رویترز، صادرات نفت ایران از ماه دسامبر، یعنی ماه آخر قبل از لغو تحریم ها تقریبا دو برابر شده و این افزایش صادرات نفت ایران به جبران بخشی از کاهش عرضه تولید کنندگان دیگر کمک کرده است.
ایران به مدد استفاده از تانکرهای خارجی توانسته سریعتر از آنچه که تحلیلگران انتظار داشتند، سهم خود از بازار را افزایش دهد.
یک منبع آگاه در این زمینه گفت: بارگیری های نفت خام و میعانات ایران در ماه ژوئن نسبت به 2.31 میلیون بشکه ماه گذشته حدود 100 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 2.41 میلیون بشکه رسیده است.
وی همچنین گفت، صادرات به اروپا از 530 هزار بشکه در ماه می به 580 هزار بشکه در ماه ژوئن رسیده که تقریبا 6 برابر بیشتر از دوران قبل لغو تحریم هاست.
بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، قبل از تشدید تحریم های ایران در اواسط سال 2012، این کشور روزانه حدود 2.2 میلیون بشکه نفت صادر می کرد که حدود 600 هزار بشکه آن به اروپا ارسال می شد.
ورود مجدد ایران به بازار نفت تنش ها بین تهران و ریاض، دو رقیب منطقه ای را افزایش داده و موجب شده تا تلاش های اوپک برای محدود کردن تولید به نتیجه نرسد.
ایران در برابر درخواست های عربستان برای محدود کردن تولید مقاومت کرده، در حالی که ریاض خود نیز به شدت در تلاش برای افزایش سهم خود از بازار است.
بر اساس این گزارش، بارگیری نفت ایران به مقصد آسیا در ماه ژوئن 1.62 میلیون بشکه در روز بوده، که اندکی بالاتر از ماه می است، اما نسبت به بالاترین رقم امسال یعنی 1.71 میلیون بشکه که در ماه آوریل به ثبت رسیده بود کاهش داشته است.
بارگیری نفت ایران به مقصد چین حدود 610 هزار بشکه بوده که کمترین رقم در 3 ماه گذشته است. بارگیری به مقصد هند نیز حدود 406 هزار بشکه بوده، در حالی که بارگیری به مقصد کره به بالاترین رقم چند سال گذشته یعنی 323 هزار بشکه در روز رسیده است. بارگیری به مقصد ژاپن نیز به حدود 290 هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم از ماه آوریل تاکنون است.
در ماه ژوئن کشورهای یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه همگی از ایران نفت خریده اند. لهستان نیز در این ماه برای اولین بار از ماه اوت گذشته حدود 67 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا