گفت‌وگو با دبیر کمیته زغال‌سنگ خانه معدن:

هشدار نسبت به واردات زغال توسط ذوب آهن

هشدار نسبت به واردات زغال توسط ذوب آهن

گروه معادن >زغال‌سنگ - دبیر کمیته زغال‌سنگ خانه معدن گفت: کل مطالبات معادن از ذوب‌آهن 120 تا 150 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود و ناامیدی در معادن زغال‌سنگ با توجه به واردات زغال توسط ذوب‌آهن افزایش یافته است.

به گزارش ماین نیوز، محمد مجتهدزاده درباره بدهی سنگین ذوب آهن به معادن زغال‌سنگ کشور اظهار کرد: تا این لحظه اقدام مثبتی در جهت تسویه حساب با معدنکاران زغال‌سنگ صورت نگرفته و با وجود اینکه ماه گذشته زغال‌سنگی‌ها جلسه‌ای با وزیر صنعت در کرمان داشته‌اند و هفته گذشته مدیرعامل ذوب آهن در تهران جلسه‌ای داشته، متاسفانه برای پرداخت بدهی ذوب آهن مخصوصا به معادن زغال‌سنگ بخش خصوصی، اتفاق مثبتی نیفتاده است. الان وضعیت این معادن همانند سال‌های گذشته بحرانی ارزیابی می‌شود و چندین ماه است که به پرسنل حقوقی پرداخت نشده است.

او درباره میزان بدهی ذوب آهن به شرکت معادن زغال‌سنگ گفت: در مجموع کل مطالبات معادن از ذوب آهن در حدود 120 تا 150 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود اما متاسفانه حتی بخشی از این بدهی پرداخت نشده است. دولت قرار بود وام صد میلیارد تومانی را به ذوب آهن پرداخت کند تا از محل این وام بخشی از این بدهی پرداخت شود اما این وعده عملی نشده و چنین وامی به ذوب آهن داده نشد.

مجتهدزاده افزود: مدیرعامل ذوب آهن اذعان دارد در مقطع کنونی کارخانه درگیر مشکلات مالی است و برای حیات تولید واحد خود نیازمند زغال‌سنگ است اما توانی در پرداخت بدهی خود ندارد. تمام اینها باعث شده یک فضای ناامنی در معادن ایجاد شود و بیشتر ذوب آهن به سمت واردات زغال قدم بردارد و این وضعیت کل معادن کشور را در معرض خطر قرار داده است.

او با بیان اینکه این روند بر تولید داخلی زغال تاثیرگذار خواهد بود و باعث روند نزولی تولید و ناامیدی در این عرصه می‌شود، گفت: شرایط بسیار ناامیدکننده‌ای در معادن حاکم است، با توجه به اینکه زغال‌سنگ مواد معدنی مورد نیاز اصلی صنعت فولاد کشور است، الان دیگر معادن به دلیل عدم پرداخت بدهی‌شان، توان و انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند.

دبیر کمیته زغال‌سنگ خانه معدن تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع افزایش قیمت خرید تضمینی زغال منتفی شده و وزیر صنعت با وجود اینکه سال گذشته به معاون اول رئیس‌جمهور کتبا نامه نوشته شده بود تا افزایش حداقلی برای سال 94 در دست‌مزد کارگران اعمال شود، این موضوع هم عملی نشد و شرایطی به وجود آمده که در معادن زغال هیچ امیدواری برای ادامه شرایط وجود ندارد. بازار زغال در انحصار ذوب آهن است و متاسفانه ذوب آهن مشکلات اقتصادی خود را به معادن زغال‌سنگ تحمیل کرده است.

او در ادامه بیان کرد: معدنکاران زغال‌ هیچ اقدامی‌ نمی‌توانند برای دفاع از حقوق خود کنند، چون زغال ایران شرایط ورود به بازارهای جهانی را هم ندارد و صرفا زغال در کشور برای تامین نیاز ذوب آهن ایران تعریف شده و دقیقا از سال 1345 بوده که معادن زغال در راستای تامین نیاز خوراک کارخانه‌ ذوب آهن فعالیت‌شان را در کشور شروع کردند.

مجتهدزاده در پاسخ به این سوال که کدام یک از معادن زغال کشور در آستانه تعطیلی هستند، گفت: معادن زغال‌سنگ شاهرود تقریبا روبه تعطیلی کامل هستند و 50 درصد از معادن کرمان تعطیل شده است. فقط فعالیت محدودی در محدوده طبس به چشم می‌خورد که آن هم در معادن بخش خصوصی تضعیف پیدا کرده است. فقط معدنی که در اختیار صندوق بازنشستگی شرکت ملی فولاد است و از قبل در آن سرمایه‌گذاری انجام شده، فعال بوده و فعالیت معادن بخش خصوصی متاسفانه رو به ضعف است.

او افزود: از همه مهمتر این است که زغال‌سنگ نیاز به یکسری آماده‌سازی‌های چندساله‌ و طولانی‌ مدتی دارد که با توجه به این شرایط به وجود آمده، هیچ معدن‌داری به سمت آماده‌سازی سوق پیدا نمی‌کند و این به معنای آن است که وضعیت معادن زغال‌سنگ کشورمان در سال آینده بیشتر بحرانی می‌شود و تضعیف می‌یابد.

دبیر کمیته زغال‌سنگ خانه معدن عنوان کرد: ذوب‌ آهن سالانه معمولا نیاز به 1.5 میلیون تن کنسانتره زغال دارد که در مقطع کنونی وزیر صنعت به این کارخانه اجازه داده در حد 30 درصد از نیاز خود را از طریق واردات تامین کند. در حالی که توقع معدنکاران بخش خصوصی این بود که پول این واردات صرف پرداخت بدهی ذوب آهن شود. حداقل با این کار معادن زغا‌ل‌سنگ خصوصی می‌توانستند به حیات خود ادامه دهند. اما متاسفانه معادن زغال هیچ گونه نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کنند. وزارتخانه با برگزاری جلسات متوالی در بیش از یک سال هیچگونه خروجی نداشته و مطالبات ما پرداخت نشده است. در همین دو سال گذشته در حدود پنج هزار شغل در معادن زغال‌سنگ از بین رفته و الان هم حدود 10 هزار شغل باقیمانده در معرض خطر است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا