جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به آملی لاریجانی:

مجازات شلاق کارگران معدن آق‌دره با کدام منطق سازگار است؟

مجازات شلاق کارگران معدن آق‌دره با کدام منطق سازگار است؟

گروه معادن - جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی خواهان تجدید نظر در حکم معدنچیان بافق و دلجویی از کارگران آق‌دره شد.

به گزارش ماین نیوز، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی خواهان تجدید نظر در حکم معدنچیان بافق و دلجویی از کارگران آق‌دره شد و اعلام کرد: مجازات شلاق برای کارگران معترض با کدامین منطق عقلی و حقوقی سازگار است؟

در متن این نامه آمده است: «انتشار خبر احکام صادرشده برای کارگران معدن طلای آق دره و ذغال سنگ بافق موجی از نگرانی را در میان دلسوزان انقلاب، و کارشناسان و اساتید علم حقوق برانگیخت.

متأسفانه این احکام قضائی در حالی صادر و اجرا می‌شوند که کارگران زحمت‌کشِ ناراضی از اخراج، که خواهان بازگشت به کار بوده و هستند، راهی جز اعتراض و تجمع صنفی ندارند. سؤال برانگیز است که دستگاه قضایی چگونه بدون در نظر گرفتن انگیزه کارگران معترض، چنین مجازات سنگینی را در نظر گرفتند؟! کارگرانی که از تنگیِ روزگار و صرفاً برای بیان مطالبه بر حق خود که تأمین امنیت شغلی بود، دست به این اعتراض صنفی‌ زدند.

در ادامه این نامه آمده است: امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند: «من بارها از رسول الله صلى الله علیه و آله شنیدم که می‌گفت: پاک و آراسته نیست امتى که در آن، زیردست نتواند بدون لکنت زبان، حق خود را از قوى بستاند.»؟ به راستی چقدر امروز ما پیروان دینی هستیم که پیامبرش بر دست کارگر بوسه می‌زد؟ و چقدر ما امروز دنباله‌رو آن مذهبی هستیم که کسانی را که برای امرار معاش خانواده کار می‌کردند مجاهد در راه خدا می‌خواند؟ و تأکید می‌کرد که برادرانِ کارگر شما کسانی هستند که کار شما را انجام می دهند، خداوند آنان را زیر دست شما قرار داده است، و اگر می‌خواست می‌توانست شما را زیر دست آن‌ها قرار می‌داد، پس از آن‌چه خود می‌خورید به کارگران‌تان بخورانید، و از آن‌چه خود می‌پوشید به کارگران‌تان هم بپوشانید. و اما امروز چگونه است که کارگران برای آن‌که صدای‌شان شنیده شود با زندان و شلاق و جریمه روبه‌رو می‌شوند اما مسببین بی‌عدالتی‌هایی که در حق کارگران صورت می‌گیرد و چاره‌ای برای آنان جز اعتراض نمی‌گذارند، مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند؟

جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نامه آورده است: آیا این مجازات‌ها تحقیر محروم‌ترین، زحمت کش‌ترین و در عین حال مهجورترین اقشار جامعه در برابر گردن کلفت‌ها نیست؟ مجازات شلاق برای کارگران معترضی که به دلیل عدم پرداخت حقوقشان، چند ماهی با دستان خالی نزد خانواده اشان بازمی‌گشتند و اعتراض حق طبیعی و بدیهی آنان نسبت به شرایط موجودشان بوده، با کدامین منطق عقلی و حقوقی سازگار است؟ اعتراضاتی که طبق اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم به رسمیت شناخته شده است.

در این نامه آمده است: چنین برخوردهای قضایی با اعتراضات صنفی، راه را برای نارضایتی زیرپوستی در جامعه هموار کرده و به دنبال آن موجب ناهنجاری‌های عدیده در جامعه خواهد شد. برخوردهایی که موجب خدشه به حیثیت نظام اسلامی شده و راه را برای سوء استفاده دشمنان داخلی و خارجی فراهم می‌آورد. لذا، جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن درخواست تجدید نظر در احکام صادره برای معدنچیان بافق، تقاضای دلجویی از کارگران معدن طلای آق دره را دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا