در کنفرانس تهران از قراردادهای نفتی جدید رونمایی نمی‌شود

مشاور اقتصادی رییس‌جمهور: دولت فقط چاچوب کلی قراردادها را تصویب کرد

مشاور اقتصادی رییس‌جمهور: دولت فقط چاچوب کلی قراردادها را تصویب کرد

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: برخی رسانه ها و مخالفان به اشتباه عنوان کرده‌اند در کنفرانس تهران از قراردادهای نفتی جدید ایران رونمایی می شود. آنچه که در هیئت دولت تصویب شده، چهارچوب کلی قراردادها و اصول ناظر بر آنها است. وی افزود: در کلیات قراردادی که در دولت تصویب شده، بحث مشارکت در تولید اصلا مطرح نبود.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری کنفرانس تهران، مسعود نیلی، اظهار کرد: چیزی که تهیه شده اصول راهنمایی است که دولت تصویب کرده تا شرایط عمومی قراردادها و شرایط سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت را به متقاضیان سرمایه گذاری در این پروژه ها معرفی کند.

به گفته وی، روزهای هفتم و هشتم آذر بر اساس توضیحاتی که وزارت نفت در کنفرانس تهران خواهد داد، مورد به مورد برای هر پروژه نفت و گاز قراردادی جداگانه بسته می شود.

این استاد اقتصاد با اشاره به اهمیت حوزه نفت و گاز در اقتصاد ایران گفت: کشور ما از ذخائر غنی نفت و گاز برخوردار است. از نظر ذخایر در حوزه گاز، رتبه اول دنیا و در حوزه نفت در رتبه چهارم جهان قرار داریم. وی افزود: متاسفانه هنوز از ظرفیت هایی که در این حوزه داریم به طور کامل استفاده نکردیم. به همین دلیل نیاز به انجام سرمایه گذرای های کلانی در حوزه بخش های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز داریم.

به گفته وی عملکرد بلندمدت گذشته ایران در حوزه نفت و گاز نشان می‌دهد که میزان سرمایه گذاری های انجام شده در این زمنیه بسیار کم بوده و هیچ تناسبی با ظرفیتی که در این بخش وجود دارد، نداشته است.

سرمایه گذاری در کشاورزی از بخش نفت بیشتر است

نیلی با اشاره به اینکه بعد از سال ۵۷ حجم سرمایه گذاری های انجام شده در نفت و گاز کشور جزء کمترین ها بوده، افزود: متاسفانه در هشت سال دولت نهم و دهم حجم این سرمایه گذاری ها از قبل هم کمتر شد. وی افزود: طبق آمارها سهم سرمایه گذاری نفت و گاز از سرمایه گذاری های کشور، حتی از بخش کشاورزی هم کمتر است. این رقم ها با جایگاهی که ما از نظر ذخایر نفت و گاز در دنیا داریم هیچی تناسبی ندارد.

از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ تولید نفت ایران هیچ افزایشی نداشت

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تاریخچه قراردادهای نفتی در ایران اظهار داشت: برای استفاده از سرمایه جهانی و مشارکت تکنولوژیک با دنیا نیاز به یک چهارچوب حقوقی داریم که نحوه این فعالیت ها را تعریف کند. در بقیه دنیا معمولا برای این قراردادها از فرمت پروداکت شیرینگ یا مشارکت در تولید استفاده می شود؛ اما به لحاظ قوانینی که در کشور وجود دارد ایران امکان استفاده از این نوع قرارداد را ندارد و همین باعث شکل گیری قراردادهای بای بک یا بیع متقابل در ایران شد.

استاد اقتصاد دانشگاه شریف افزود: از سال ۱۳۶۸ تا قبل از اعمال تحریم ها در سال ۱۳۹۰، مقدار تولید نفت ما به هیچوجه افزایش پیدا نکرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا