مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش به بلومبرگ اعلام کرد:

زمان راه انداری بزرگترین پالایشگاه جهان/ نیاز ۱۴ میلیارد دلاری برای ۵ پالایشگاه

زمان راه انداری بزرگترین پالایشگاه جهان/ نیاز ۱۴ میلیارد دلاری برای ۵ پالایشگاه

مدیرعامل ملی پالایش و پخش با اعلام نیاز به سرمایه ۱۴ میلیارد دلاری برای ارتقاء ۵ پالایشگاه، زمان راه انداری بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را اسفند ۹۵ اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ایران قصد دارد با افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات به بیش از 70 درصد طی 4 سال آینده، کیفیت سوخت بازار داخلی را افزایش دهد و از واردات بنزین بی نیاز شود.

در این رابطه عباس کاظمی به بلومبرگ گفت: ایران از طریق ساخت 5 مجتمع پالایشگاهی، ظرفیت پالایشگاهی را تا سال 2020 از 1.85 میلیون بشکه فعلی به 3.2 میلیون بشکه خواهد رساند. همچنین به حدود 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ارتقاء واحدهای 5 پالایشگاه موجود نیاز است تا بنزینی تولید شود که پاک تر از بنزین تولیدی فعلی باشد.

وی افزود: یکی از پالایشگاه های جدید یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت روزانه 360 هزار بشکه، قرار است تا مارس 2017 ( اسفند سال جاری) شروع به فعالیت کند. این پالایشگاه میعانات پالایش تولید خواهد کرد و ایران به دنبال استفاده از میعانات برای تولید بنزین بنزین یا نفتا برای استفاده در مراکز پتروشیمی است.

شرکت های خصوصی در حال توسعه مجتمع پالایشگاهی سیراف در زمینه میعانات در بندر عسلویه ایران هستند. این مجتمع که متشکل از 8 واحد پالایشگاهی هر کدام با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز است، میعانات تولیدی در پارس جنوبی را به نفتا تبدیل خواهد کرد.

توشار تارون بانسال، تحلیلگر بازار نفت گفت: تنها فرآورده ای که آنها کم دارند بنزین است. تبدیل میعانات به بنزین به ایران کمک خواهد کرد در سه ماهه دوم سال 2017 شروع به کاهش واردات بنزین کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا