رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد؛

افزایش تولید رقابت پذیر بخش کشاورزی در گرو حمایت های دولت و مجلس است

افزایش تولید رقابت پذیر بخش کشاورزی در گرو حمایت های دولت و مجلس است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توجه جدی وزارت جهادکشاورزی دولت یازدهم به بهره وری بخش کشاورزی را قابل تقدیر خواند و گفت: هم اکنون افزایش بهره وری و تولید رقابت پذیر بخش کشاورزی نیازمند حمایت های بیش از پیش دولت و مجلس دهم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن جلال پور روز دوشنبه در مجلس شورای اسلامی افزود: براین باورم اصلی ترین نیاز بخش کشاورزی کشور در شرایط محدودیت منابع آبی و نبود امکان توسعه کشاورزی توجه به بهره وری است بنابراین باید مورد توجه بیشتر دولت و مجلس قرار گیرد.
وی با بیان این که در دنیا به ازای یک مترمکعب آب حدود 1.7 کیلوگرم بهره وری تولید کشاورزی است اظهارداشت: در کشورهای مشابه ما مثل مصر و ترکیه بهره وری به ازای یک مترمکعب آب بین 1.8 تا 2 کیلوگرم است اما در ایران در سال 1393 به ازای مصرف هر مترمکعب آب 1.07 کیلوگرم و در سال 94 با 9 درصد پیشرفت به 1.158 کیلوگرم رسیده ایم که در واقع تا میانگین جهانی و کشورهایی که حدود دو کیلوگرم در هرمترمکعب تولید دارند، فاصله زیادی داریم.
وی ادامه داد: برای افزایش بهره وری کشاورزی وزارتخانه باید سیاست های حمایتی و هدفمند را دنبال کند و آن را اشاعه بدهد بنابراین باید بحث آب را به طور جدی دنبال کنیم تا بحث بهره وری در هر مترمکعب آب را به حمایت هایی که وزارت جهاد کشاورزی انجام می دهد، متصل کنیم.
وی تصریح کرد: به طور تقریبی باید حدود چهار میلیون هکتار از مزارع و باغات کشور به سمت بهینه سازی مصرف آب با روش آبیاری تحت فشار و نوین برود، که این مهم نیز نیازمند سرمایه گذاری است.
جلال پور با بیان این که باید مکانیزاسیون بخش کشاورزی دنبال شود گفت: از نمایندگان مجلس دهم درخواست دارم که حمایت صفر در هیچ بخشی به ویژه کشاورزی نکنند. زیرا حمایت صفر علاوه براین که تولیدی را به کشور عرضه می کند که روی دست کشاورزش می ماند بلکه تمامی منابع طبیعی از جمله آب، خاک و ظرفیت های انرژی کشور را به هدر می دهد.
وی اضافه کرد: حمایت در مقابل بهره وری و بهره وری در مقابل اعداد و ارقام باید اتفاق بیفتد. ما از وزیر جهاد کشاورزی توقع داریم به ازای هر هکتار و هر مترمکعب برداشت آب، تولید رقابتی و هدفمند داشته باشیم.
وی درباره مالکیت های خرد گفت: با وجود مالکیت خرد در کشاورزی کشور، نیازمند مدیریت واحد هستیم تا بتوانیم با افزایش بهره وری رشد و شکوفایی بخش را منجر شویم.
وی درباره تحقیقات کشاورزی افزود: در تمامی سالها دولت در بخش تحقیقات فعالیت داشته است که این کافی نیست فکر می کنم بخش خصوصی به عنوان مصرف کننده می تواند در این بخش همکاری داشته باشد و آمادگی کمک به دولت را داریم.
رئیس اتاق ایران با اشاره به این که در اجرای سیاست های بازرگانی با وزیرجهاد کشاورزی هم عقیده هستم گفت: مجلس باید دقت کند یک محصول کشاورزی تولیدش یک تا 10 سال طول می کشد اگر ثبات در قوانین بازرگانی داخلی و خارجی وجود نداشته باشد نمی توانیم آینده نگری کنیم و تولید را با توجه به سیاست های صادراتی دنبال کنیم.
وی با بیان این که در هدفمندی یارانه های بخش کشاورزی باید بهره وری دیده شود افزود: براین باورم که پرداخت مستقیم یارانه به هر تولید و هر میزان بهره وری مشکلات کشاورزی ما را حل نمی کند، امروز دنیا در بحث یارانه ها میزان محصولی که نیاز دارد اعلام می کند و از آن میزان هکتار و مصرف آب نسبت به بهره وری که اتفاق می افتد، یارانه می پردازد نه این که به همه به یک نوع و یک اندازه یارانه می دهند.
جلال پور درخصوص قیمت های ضمانتی و تضمینی گفت: بخش خصوصی قیمت تضمینی را راهکار اول و آخر کشاورزی کشور نمی داند زیرا قیمت های تضمینی نه تنها در تامین امنیت غذایی کشور بلکه در بحث صادرات نیز راهبرد درستی نیست.
وی معتقد است در بحث صادرات باید کیفیت و رقابت پذیری در عرصه های جهانی را مورد توجه قراردهیم و ان را ترویج کنیم و آنچه را که باید در بخش زیرساختها هزینه کنیم.
وی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد با نگاه به بهره وری، بیمه کشاورزی، افزایش سرمایه بانک کشاورزی و پرداخت غیرمستقیم یارانه به شکل علمی و منطقی بخش کشاورزی کمک و حمایت کنند.
وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت نهم و دهم در بخش کشاورزی گفت: در 10 سال گذشته بخش کشاورزی ما یک حرکت رو به جلو و پیشرفت از لحاظ علمی و مکانیزه نداشته است اما در دولت یازدهم روند تغییر کرده است.
وی اضافه کرد: البته نگاه به توسعه کشاورزی و رقابت پذیری کردن آن به پیگیری، پشتیبانی، قوانین و حمایت های جدی مجلس دهم نیازمند است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا