بازگشت 73 واحد صنعتی راکد کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید

بازگشت 73 واحد صنعتی راکد کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید

یاسوج- ایرنا- براساس گزارش های مسئولان کهگیلویه و بویراحمد، 73 واحد صنعتی راکد، نیمه فعال و نیم ساخته در 2 سال گذشته به چرخه تولید برگشته اند که کارخانه پرس و بسته بندی انواع علوفه های دامی یاسوج از جمله آنهاست.

این کارخانه ها در چندین سال گذشته تعطیل بودند و کارگران و کارکنان این واحدها نیز بیکار شده بودند.
گرد و خاک های نشسته بر قفل کارخانه بسته بندی انواع علوفه های دامی در کهگیلویه و بویراحمد پس از 2 سال تلاش مداوم پاک شده است.
نگهبان کارخانه بسته بندی انواع علوفه های دامی یاسوج هر روز ساعت هفت صبح کلید را در قفل ورودی اصلی این واحد صنعتی می چرخاند و 13 کارگر پس از وی وارد سالن تولید می شوند.
کارخانه پرس و بسته بندی انواع علوفه های دامی در شهرک صنعتی یاسوج 3، پس از 2سال تعطیلی به طور مجدد راه اندازی شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: در 2 سال گذشته 73 کارخانه کوچک و متوسط در شهرک های صنعتی استان وارد مدار تولید شد.
سهراب بنام افزود: این واحدهای صنعتی به دو صورت راکد یا نیمه کاره بودند که در 2سال گذشته به چرخه تولید استان اضافه شدند.
وی اظهار کرد: با وارد شدن این کارخانه ها به چرخه تولید، براساس لیست بیمه 606 نفر به جمع شاغلان بخش صنعت استان اضافه شدند.
این درحالی است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز تعداد واحدهای راکد که به چرخه تولید بازگشته اند را 30 واحد عنوان کرد.
این موفقیت در پی تلاش جمعی استانداری ، برخی بانک ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت، خانه صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی یاسوج و شرکت شهرک های صنعتی استان بدست آمده است.
آینده‌ سایر واحدهای صنعتی راکد مانده از سال های قبل، مهم‌ترین چالشی است که در بسیاری از نشست های این چند سازمان در ماه های آینده در شوراها و کارگروه های مختلف استانی مطرح می‌شود.

* بزرگ‌ترین صرفه جویی مالی اقتصادی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه ای برای فعال کردن 253 واحد صنعتی نیمه فعال و راکد در استان اجرا می شود.
سید موسی خادمی افزود: تکلیف این واحدها باید تا پایان سال جاری مشخص شود و تلاش بر این است که بخش مهم آنها به چرخه تولید برگردد.
کهگیلویه و بویراحمد 713 کارخانه دارد که بنا بر آمارهای رسمی از این تعداد، هم اکنون 237 واحد فعال نیستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت : برای راه اندازی یک واحد صنعتی جدید به سرمایه گذاری های کلان، رایزنی های گسترده و زمان زیادی نیاز است اما رفع مشکلات واحدهای راکد، هزینه و زمان کمتری لازم دارد.
مجید محنایی افزود: در دهه های گذشته بخش زیادی از سرمایه کشور صرف راه اندازی این واحدها شده است و نمی توان حجم عظیم این سرمایه گذاری ها را بدون تدبیر، رها کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی یاسوج نیز اظهار کرد: برای ساخت یک کارخانه جدید، باید سرمایه های زیادی از این کشور دوباره هزینه شود در صورتی که با سرمایه گذاری بسیار کمتری می توان همان کارخانه های راکد را به چرخه تولید برگرداند.
جبار کیانی افزود: به عنوان مثال برای ساخت دوباره یک کارخانه تولید آب میوه و اسانس، با شرایط کنونی بازار بین 500 تا هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است که این شرکت ها با شرایط مناسب فن آوریهای به کار رفته چندین سال است که راکد شده اند.
وی عنوان کرد: در برخی موارد سرمایه های هزار میلیارد ریالی کشور به دلیل بدهی 100 میلیارد ریالی سال ها راکد مانده است و هر روز فرسوده می شوند.
از این رو به نظر می رسد در صورت تحقق این برنامه، کهگیلویه و بویراحمد بزرگ‌ترین صرفه جویی مالی اقتصادی خود پس از انقلاب را صورت خواهد داد.
اگرچه میزان سرمایه گذاری های راکد صورت گرفته شده تاکنون تخمین زده نشده است اما رقم زیاد آن با شمارش تعداد واحدهای راکد سال های گذشته مشخص می شود که به 237 واحد صنعتی می رسد و بدون شک، سرمایه گذاری های بسیاری در سال های گذشته برای راه اندازی آنها صورت گرفته بود.

* چهار هزار میلیارد ریال برای فعال کردن واحدهای تولیدی راکد
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح احیا، تکمیل و راه اندازی دوباره 253 کارخانه کوچک و متوسط در استان در پرتو اقتصاد مقاومتی اجرا می شود.
سهراب بنام افزود: براساس این طرح 228 واحد صنعتی کوچک راکد استان باید به چرخه تولید برگردند.
وی عنوان کرد: 25 طرح صنعتی متوسط راکد نیز از مزیت های این طرح بهره مند خواهند شد و با تدبیرهایی دوباره فعال می شوند.
بنام بیان کرد: 51 طرح صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد نیز می توانند از تسهیلات تکمیلی این طرح استفاده کنند.
در صورت عملیاتی شدن این طرح، شاید بتوان آن را بزرگترین احیای اقتصادی پس از انقلاب دانست که پشتوانه های عملیاتی خوبی هم دارد.
در چشم‌انداز احیای دوباره صنعت استان در بازه زمانی پس از دولت یازدهم، ابزارهای در دسترس زیادی، شامل حمایت های حقوقی، تسهیلات جدید، حمایت های قانونی، اراده جدی دولت، سرمایه گذاری های قبلی، بخش نامه های متناسب دولتی و برنامه های قرارگاه اقتصاد مقاومتی در دست است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل، فعال کردن و راه اندازی واحدهای صنعتی این استان پیش بینی شده است.
سید موسی خادمی افزود: این تسهیلات از محل اعتبارات طرح اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: همچنین 170 میلیارد ریال از محل یارانه به صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.
خادمی بیان کرد: با این اعتبار باید 61 طرح صنعتی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی به بهره برداری برسد.
وی عنوان کرد: این تسهیلات برای کمک به راه اندازی 228 واحد صنعتی کوچک راکد و 25 طرح متوسط راکد پرداخت خواهد شد.
خادمی گفت: براساس بخش نامه های دولت، دستگاه های دولتی در زمینه مالیات، تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی باید نهایت همکاری را داشته باشند.
وی افزود: بانک ها همکاری های لازم را برای رونق اقتصادی و خروج بنگاه ها از رکود داشته باشند.
خادمی بیان کرد: دستگاه های دولتی در زمینه مالیات و تامین اجتماعی نیز باید نهایت همکاری ها را داشته باشند و در صورت تخلف از این آیین نامه تصمیم های لازم گرفته خواهد شد.
دولت در 2 سال گذشته بیش از 30 واحد راکد و 40 واحد نیمه فعال یا نیمه ساخت را به چرخه تولید وارد کرده است.
برای فعال کردن حدود 200 کارخانه دیگر نیز تسهیلات مناسب چهار هزار میلیارد ریالی از سوی قرارگاه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.
بانک ها نیز خودسری های خود را کنار گذاشته اند چون دولت آنها را ملزم به همکاری با کارگروه های رفع موانع تولید، رونق و اقتصاد مقاومتی کرده است.
از این رو این بنگاه های بزرگ مالی نمی توانند با بخشنامه های دست و پاگیر خود خللی در این فرایند ایجاد کنند.
البته کسانی که با مسائل این واحدهای تولیدی آشنا هستند می دانند که این بنگاه ها با مشکلات پرشمار و پیچیده ای روبرو هستند اما اگر این طرح به سرانجام برسد مشکلات آنها به مرور و در طی زمان برطرف می شود.
نباید گمان برد که با یک برنامه یک ساله می توان ناکامی ها و خرابی های چندین ساله را جبران کرد بلکه باید این کارگروه ها به صورت مرتب در سال های آینده نیز تشکیل شوند.
فعال کردن واحدهای تعطیل به احتمال زیاد فرایندی بلندمدت خواهد بود، اما درست به همین دلیل است که باید امروز آن را جدی گرفت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا