در گفت و گو با دکتر امیری مطرح شد:

اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای بکارگیری استاندارهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)

اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای بکارگیری استاندارهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)

بدون تردید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهانی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی اطلاعات مالی باید بر اساس IFRS تهیه شود. بدون تهیه اطلاعات بر این اساس، امکان تصمیم‌گیری و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بسیار دشوار خواهد بود. لازمه حضور در بازارهای بین‌المللی پولی و مالی، پذیرش استانداردهای بین‌المللی است.

 
 

مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با آقای دکتر حسن امیری، عضو هیات مدیره سازمان و معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران در خصوص استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی را در ذیل می خوانید:

 

 

 

سنا: هدف از تهیه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) چیست؟

 

اطلاعات مالی منعکس در صورت‌های مالی مبنای بسیاری از تصمیمات استفاده‌کنندگان بوده و نشان‌دهنده وضعیت مالی، نتایج عملکرد و جریان‌های نقدی واحدهای تجاری است. در گذشته عموما تهیه صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای ملی در هر کشور صورت می‌گرفته است. همچنان که بازارها به سمت پیچیدگی و جهانی شدن در حرکت هستند، اختلافات بین دو مجموعه استانداردهای ملی و بین‌المللی از منظر سرمایه‌گذاران و سایر استفاده‌کنندگان اطلاعات، به موضوعی بااهمیت‌تر تبدیل می‌شود. رشد تجارت بین‌المللی و جریان‌های سرمایه و پیوستگی اقتصادی فزاینده طی دو دهه گذشته، منجر به تمایل به هماهنگ‌سازی استانداردهای حسابداری در میان کشورها شده است. از این‌رو نیازمند استانداردهای حسابداریِ پایدار، جامع و مبتنی بر اصولی روشن در ارتباط با واقعیات اقتصادی هستیم که به اندازه کافی همسان بوده تا در جهان یکپارچه امروز، استفاده از آن‌ها و مفهوم بودنشان برای همگان فراهم باشد. همسان‌سازی استانداردهای بین‌المللی در اقتصاد جهانی ضروری است. حداقل از جنبه نظری این توافق وجود دارد که داشتن مجموعه واحدی از استانداردهای با کیفیت بالا، منافع سرمایه‌گذاران را تأمین می‌کند و هزینه‌های دسترسی به بازارهای سرمایه در سراسر جهان را کاهش می‌دهد. در یک بازار سرمایه یکپارچه، منطق وجود مجموعه‌ واحدی از استانداردها آشکار است زیرا که این مجموعه واحد، مقایسه‌پذیری و درک گزارشگری مالی را بهبود می‌بخشد. همچنین IFRS منجر به افزایش شفافیت، تقویت پاسخگویی و مشارکت در کارایی اقتصاد می‌شود.

 

 

سنا: اهمیت پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) چیست؟

 

بدون تردید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهانی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی اطلاعات مالی باید بر اساس IFRS تهیه شود. بدون تهیه اطلاعات بر این اساس، امکان تصمیم‌گیری و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بسیار دشوار خواهد بود. لازمه حضور در بازارهای بین‌المللی پولی و مالی، پذیرش استانداردهای بین‌المللی است. به طور خلاصه، اهم دلایل تاکید بر پذیرش استانداردهای بین‌المللی چه در سطح بین‌الملل و چه در سطح کشور به شرح زیر است:

-      بسترسازی اجرای سیاست‌های دولت برای توسعه بازار سرمایه در حوزۀ جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار اوراق بهادار؛ با توجه به فراهم کردن امکان تصمیم‌گیری بهتر، از طریق استفاده از استانداردهای مورد توافق بین‌المللی

-      فراهم کردن امکان تشکیل بورس بین‌المللی، کمک به سرمایه‌گذاران در تنوع‌ بخشی به سرمایه‌گذاری در بورس‌های مختلف جهان، امکان پذیرش شرکت‌ها در بورس سایر کشورها و پذیرش متقابل شرکت‌های ‌خارجی در بورس ایران

-      استفاده از استانداردهایی که حاصل تجربه و دانش بین‌المللی است، ضمن اینکه این موضوع سبب افزایش قابلیت مقایسه می شود و امکان ارزیابی بهتر توسط نهادهای بین‌المللی را فراهم می کند.

-      افزایش شرکت‌های چندملیتی، جهانی شدن تجارت و تامین نیازهای مالی، داشتن مجموعه استانداردهای حسابداری با کیفیت و جهانی را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید و سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه تهیه صورتهای مالی بر مبنای استانداردهای مختلف می شود.

-      فراهم کردن امکان استفادۀ مؤثرتر از فناوری‌هایی چون XBRL جهت افزایش شفافیت اطلاعات

-      ارتقای جایگاه شفافیت اطلاعاتی کشور از منظر بین‌المللی

 

 

سنا: اقدامات سازمان بورس در راستای بکارگیری IFRS چه بوده است؟

 

 

در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بین‌المللی بازار سرمایه کشور، این ‌سازمان طی سال‌های اخیر پیگیری‌های مستمری را جهت افزایش همگرایی استانداردهای ملی با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) انجام داده است. پس از مکاتبه با وزیر امور اقتصادی و دارایی و ارائه گزارش توجیهی در این خصوص، نقشه راه پیاده‌سازی IFRS تدوین شد. به دنبال مصوبه سال 1390 سازمان حسابرسی و مصوبه سال 1392 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بکارگیری IFRS، کمیته راهبری IFRS زیر نظر ریاست سازمان بورس و کارگروه‌های تخصصی شامل فنی و تخصصی، ارزش‌های منصفانه و آموزش با حضور نمایندگانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سازمان حسابرسی، سازمان بورس و اوراق بهادار، جامعه حسابداران رسمی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، انجمن حسابداری ایران، انجمن حسابداران خبره ایران و خبرگان مالی و حسابداری، در سال 1394 تشکیل شد.

 

 

سنا: نحوه اطلاع رسانی در خصوص بکارگیری IFRS و اقدامات انجام شده چگونه است؟

به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص بکارگیری IFRS سامانه IFRS به آدرس http://ifrs.seo.ir  طراحی و راه‌اندازی شد که در حال حاضر مصوبات کمیته راهبری و کارگروه‌های مربوطه، اهم وظایف آنها و همچنین منابع دانشی در این خصوص به تفصیل در این سامانه تشریح شده است.

 

 

سنا: نقش سازمان حسابرسی به عنوان استانداردگذار در بکارگیری IFRS چیست؟

باتوجه به ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) و ایجاد هماهنگی بین سازمان حسابرسی به عنوان استاندارد‌گذار و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان ناظر و سیاست‌گذار در ارتباط با شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان که منافع عمومی بر آن‌ها مترتب است، تفاهم‌‌نامه همکاری جهت سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی موضوعات مرتبط با IFRS و سایر حوزه‌های فیمابین طی جلسه‌ای که در تاریخ پنجم اسفند 94 با حضور روسا و برخی معاونین و مدیران دو سازمان تشکیل شد، بین دو سازمان به امضا رسید.

مطابق با مفاد تفاهم‌‌نامه، زمان‌بندی به کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی به این شرح تعیین شد که آن دسته از شرکت‌هایی که سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‌کند، در سال 1395 ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی 1395 بر اساس IFRS هستند. همچنین برای سایر شرکت‌ها، تهیه صورت‌‌های مالی مبتنی بر IFRS مجاز می‌باشد. ضمن این که سایر ناشران بزرگ ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به نحوی که سازمان تعیین می‌کند، ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی 1396 بر اساس IFRS خواهند بود. همچنین هماهنگی‌های لازم با بنیاد  IFRSبرای تسریع در انتشار ترجمه رسمی این استانداردها توسط سازمان حسابرسی انجام خواهد شد.

 

 

سنا: در سال 1395 کدام شرکت‌ها ملزم به رعایت IFRS در صورت‌های مالی هستند؟

در سال 1394در راستای ارزیابی میزان آشنایی و تخصص، توانایی و امکانات، تجربه، انتظارات، هزینه‌ها ، موانع و مشکلات احتمالی بکارگیری IFRS، پرسشنامه بکارگیری IFRS برای شرکت‌ها و موسسات حسابرسی ارسال شد. نتایج بررسی‌ها نشان داد که بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان تمایل به اجرای IFRS داشتند و نیمی از ایشان علاوه بر تمایل، توانایی اجرای IFRS را نیز اعلام نمودند. با این حال چنانچه شرکت‌های دیگری نیز که تمایل به اجرای IFRS در صورت‌های مالی تلفیقی سال 1395 دارند، می‌توانند تا پایان خرداد ماه موضوع را از طریق ایمیل آدرس IFRS@SEO.IR یا شماره فکس 88671575-021 به این سازمان اعلام کنند.

فهرست اسامی شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی مبتنی بر IFRS هستند، در اولین فرصت پس از بررسی در کمیته راهبری و تصویب در هیات مدیره، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا