زنگنه؛ امیدواریم تا ٣ ماه آینده نخستین قرارداد نفتی امضا شود

زنگنه؛ امیدواریم تا ٣ ماه آینده نخستین قرارداد نفتی امضا شود

وزیر نفت با بیان این که بیش از ٣٠ ساعت با منتقدان مدل جدید قراردادهای نفتی در جلسه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفتگو کرده ایم و اصلاحات انجام شده حاوی دیدگاههای همه منتقدان است، گفت: امیدوارم در مدت ٢ تا ٣ ماه آینده نخستین قرارداد را امضا کنیم.

 

بیژن زنگنه در حاشیه یکصد و شصت نهمین نشست اوپک (١٣ خردادماه در وین) در وین در گفتگویی با هفته نامه صدا درباره مدل جدید قراردادهای نفتی با اشاره به این که عده‌ای با این قرارداد مخالف بودند اما با آنها مذاکره کردیم، افزود: دستگاههای نظارتی نیز دیدگاههایی در این زمینه داشتند که آنها را اعمال کردیم، به نظرم درباره قراردادهای جدید نفتی اکنون دیگر به یک اجماع نسبی رسیده‌ایم.
وی افزود: البته برخی هیچگاه قانع نمی‌شوند، به هیچ وج قصد قانع شدن ندارند، اما آنهایی که دنبال اصلاح قراردادهای جدید نفتی بودند دیدگاه هایشان تامین شده است.
وزیر نفت درباره این که گفته می‌شود شما اعلام کرده‌اید درصورتی قراردادهای جدید نفتی را امضا می‌کنید که مقامهای عالی کشور آن را تایید کنند، نیز اظهار کرد: مگر می‌شود قرارداد نفتی امضا کرد و مقامهای عالی کشور در جریان نباشند؟!
زنگنه در این گفتگو تفضیلی در این باره که مهمترین اصلاحاتی که در قراردادهای جدید نفتی انجام شده است چیست؟ توضیح داد: بیشتر اصلاحات مربوط به اصطلاحات حقوقی بود. دوستانمان در دستگاههای نظارتی نگرانیهایی درباره برخی اصطلاحات حقوقی داشتند که ما تغییرات آنها را اعمال کردیم.
وی یکی از ایرادها را اینگونه تشریح کرد: به‌طور مثال در قراردادهایی که پیش از این اعلام شده بود بندی وجود داشت مبنی بر این که اگر شرکتی در اکتشاف میدانی موفق به کشف نفت نشد، شرکت ملی نفت می‌توانست در همان محدوده میدان دیگری را برای اکتشاف در اختیار آن شرکت پیمانکار قرار دهد. دستگاههای نظارتی به این بند اشکال داشتند و می‌گفتند که به لحاظ حقوقی امکان‌پذیر نیست و ما این بند را حذف کردیم. یا به‌طور مثال می‌خواستند در متن قراردادها حتما تاکید شود که نفت داخل مخزن متعلق به دولت است. ما بر این مسئله در قراردادهای جدید به صراحت تاکید کردیم.
وزیر نفت درباره این که با همین شرایط فعلی، شما فکر می‌کنید اولین قراردادهای جدید نفتی تا چه زمانی منعقد می‌شود، اظهار کرد: امیدوارم در مدت ٢ تا ٣ ماه آینده و شاید هم کمتر بتوانیم نخستین قرارداد را امضا کنیم.
زنگنه درباره این که آیا اولین قرارداد را با شرکتهای توتال، انی و لوک اویل که مدیرانشان در وین با شما ملاقات کردند خواهید بست؟ پاسخ داد: بله. چند میدان هم مد نظر است.
وزیر نفت درپاسخ به پرسشی در این باره که اگر توافق هسته ای به سرانجام نرسید صنعت نفت چه وضعی داشت، نیز گفت: فاجعه بود. قطع صادرات نفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا