وزیر صنعت، معدن و تجارت:

منطقه سنگان خراسان رضوی یک منطقه توانمند معدنی و صنعتی است

منطقه سنگان خراسان رضوی یک منطقه توانمند معدنی و صنعتی است

مشهد- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در گذشته نه چندان دور فعالیت خاصی در منطقه سنگان انجام نشده بود اما به همت مردم و سرمایه گذاران اکنون سنگان به یکی از مناطق توانمند معدنی و صنعتی تبدیل شده است.

محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در مراسم بهره برداری از طرحهای شرکت سپاهان در شهرستان خواف واقع در جنوب شرق خراسان رضوی، منطقه سنگان را عسلویه ثانی توصیف کرد و افزود: در شرایط فعلی امکانات بسیار ارزشمندی در سنگان وجود دارد ولی اگر مسئولان استانی و محلی به دنبال توسعه این منطقه هستند باید برای احیاء کارخانه ها و واحدهای تولیدی آن تلاش کنند.
وی اظهار کرد: منطقه سنگان دارای ظرفیتهای بسیار زیادی است و می تواند نقش بسیار موثری در حوزه اشتغال و درآمدزایی داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید شرایط سرمایه های انسانی و مالی در این منطقه فراهم شود تا در جذب سرمایه ها بیشتر از گذشته موفق عمل کنیم.
شرکت معادن سنگ آهن احیاء سپاهان زیر مجموعه هولدینگ معدنی شرکت مجتمع صنایع و معدن احیاء سپاهان از سال 1385 دست اندرکار اکتشاف و استخراج معادن سنگ آهن و ساخت واحدهای فرآوری در معادن سنگ آهن سنگان خواف است.
وی در ادامه یکی از وظایف بنگاههای اقتصادی را رسیدگی به مسائل اجتماعی از جمله اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردم ذکر و بیان کرد: طی دو سال گذشته وضع فولاد و سنگ آهن به لحاظ قیمتی در حد مناسبی نبود و بسیاری از کارخانه ها در کشورهای مختلف تعطیل شدند اما بسیاری از واحدهای سنگان باقی مانده و به فعالیت خود ادامه دادند.
نعمت زاده گفت: اکنون پیشرفت بسیار مناسبی در منطقه سنگان به وجود آمده و با راه اندازی واحدهای گندله سازی و کنسانتره پیشرفت خوبی حاصل شده است.
وی افزود: برای تامین زیرساختهای مناسب سنگان تاکنون اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه های آب، برق و گاز انجام شده تا امکانات مناسب در این منطقه تامین شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تلاش برای توسعه فضای سبز در این منطقه اشاره و بیان کرد: 30 هکتار از فضایی که در اختیار شرکت سپاهان بود بنا به پیشنهاد وزارت صنعت به فضای سبز تبدیل شده است.
خراسان رضوی جزو سه قطب معادن سنگ آهن در ایران محسوب می شود زیرا از نظر میزان درآمد این بخش و صادرات آن در رتبه سوم کشور قرار دارد.
60 معدن سنگ آهن با ذخیره دو میلیارد تن در خراسان رضوی وجود دارد که مسئولیت استخراج یک میلیارد تن آن برعهده بخش خصوصی و بقیه برعهده بخش دولتی است. در این چارچوب 38 معدن سنگ آهن در سنگان خواف با ذخیره 1.2 میلیارد تن توسط شرکت ملی فولاد ایران(دولتی) استخراج و فرآوری می شود.
معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقی ایران و فاصله 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد در 16 کیلومتری شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار گرفته است.
کشف این ذخایر معدنی در سنگان به سالهای 1352 تا 1355 توسط شرکت ˈباریت ایرانˈ بر می گردد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در نیمه دوم سال 1362 به منظور تعیین دقیق ذخایر، این معادن به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد و از همان سال فعالیتهای اکتشاف مقدماتی شروع و در سال 1368 خاتمه یافت. معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی 1،2 میلیارد تن به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در ایران شامل سه ناحیه معدنی غربی، مرکزی و شرقی زیر پوشش مدیریت مجتمع سنگ آهن سنگان قرار دارد.
معدن بزرگ سنگ آهن سنگان خواف دو مدل آهن شامل سنگ آهن پلاسری در سطح و ذخایر آهنی در عمق معدن دارد. هم اینک پروژه اکتشاف ذخایر جدید در 12 هزار کیلومتر مربع پهنه سنگان در محدوده هشت شهرستان استان خراسان رضوی در دست اقدام است.
حجم کنونی استخراج از این معادن سالانه حدود هفت میلیون تن است که این میزان در چشم انداز توسعه پنج سال آتی آن باید به 40 میلیون تن برسد تا نیاز واحدهای کنسانتره موجود در سنگان را تامین کند.
کارخانه تولید کنسانتره مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نیز در زمینی به مساحت 60 هکتار ساخته شده و متشکل از بخشهای انباشت و برداشت مواد، تجهیزات خردایش و سایش، پرعیارسازی، آبگیری، بازیافت آب و انبار کنستانتره است.
این کارخانه به ظرفیت تولید 2،6 میلیون تن در سال بزرگترین خط تولید کنسانتره کشور به شمار می آید. هم اینک کنستانتره تولیدی سنگان به شرکتهای فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان به دو روش ریلی و جاده ای حمل می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا