بزرگراه خراسان شمالی – گلستان آزادراه می‌شود

بزرگراه خراسان شمالی – گلستان آزادراه می‌شود

یكي از پر رفت وآمدترين محورهاي مواصلاتي شرق کشور محور بجنورد- جنگل گلستان است كه يكي از جاده هاي حادثه خيز نيز است . مسافراني كه ...

یكي از پر رفت وآمدترين محورهاي مواصلاتي شرق کشور محور بجنورد- جنگل گلستان است كه يكي از جاده هاي حادثه خيز نيز است . مسافراني كه از غرب، مركز و جنوب کشور راهي خراسان رضوي مي شوند، براي رفتن به شمال كشور تنها يك گزينه دارند كه در ماه هايي از سال نيز به دليل سیل و مشكلات ديگر بسته مي شود، همان جاده دو طرفه و قديمي خراسان شمالي- گلستان است كه از جنكل گلستان عبور ميكند. در چند سال اخير مشكلات به وجود آمده باعث شد كه مسئولان کشور به فكر احداث بزرگراهي براي نجات جنگل گلستان و سهولت تردد در اين محور بيفتند. در اين مدت موانع بسياري بر سر راه انجام عمليات اجرايي اين محور قرار داشت و به دليل حجم بالاي تردد بايد هر چه سريع تر اين بزرگراه ساخته ميشد اما بعد از گذشت هفت سال هنوز خبري از راه اندازي آزادراه هم نيست. 

محور بجنورد - گلستان ۱۶۳ كيلومتر است كه از اين ميزان ۱۴۰ كيلومتر در خراسان شمالي و 23 كيلومتر نيز در استان گلستان قرار دارد. با توجه به دو طرفه شدن خيلي از مشكلات برطرف و از تصادفات كاسته شد اما باز هم جوابگوي حجم تردد بالاي اين جاده نبود. عمليات اجرايي چهاربانده كردن محور بجنورد- جنگل گلستان از سال ۸۷ آغاز شد و طبق برنامه ريزي ها قرار بود در مدت چهار سال به اتمام برسد اما در حال حاضر هفت سال است كه اين پروژه در پنج قطعه بجنورد به آشخانه به طول ۳۴ كيلومتر، آشخانه به چمن بيد به طول ۴۱ كيلومتر، چمن بيد به رباط قره بيل به طول ۲۴ كيلومتر، رباط قره بيل به چشمه خان به طول ۲۴ كيلومتر و چشمه خان به جنگل گلستان به طول ۱۵ كيلومتر در دست اجرا است. طول اين آزادراه افزايش يافت و قرار شد 310 كيلومتر شود و تا آشخانه پيش رود. مشاركت بخش خصوصي با توجه به مشکل كمبود اعتبار موافقت شد كه اين آزادراه با مشاركت بخش دولتي و خصوصي احداث شود . 

به گفته مديركل راه و شهرسازي گلستان مشاركت در ساخت اين آزادراه به صورت 40 درصد توسط بخش دولتي بوده و براي بقيه از ظرفيت بخش خصوصي استفاده خواهد شد. علي بخش رستمي گفت: براي ساخت اين طرح حدود 17 هزار ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است و براي اجراي آن متقاضي از بخش خصوصي براي سرمايه گذاري وجود دارد.

استاندار گلستان نيز ساخت آزادراه نوكنده - آشخانه را جزو ضرورت ها دانست و افزود: اين طرح در مرحله مطالعه فني، اقتصادي و زيست محيطي خود قرار دارد. همزمان، پيگيري مراحل اداري آن براي دريافت موافقت كميسيون ماده 215 به منظور عملياتي شدن ايجاد آزادراه در دست اقدام است. مسئولان استان گلستان پيگير احداث آزادراه نوكنده به آشخانه هستند اما مشكلات مالي از سرعت كار كم كرده و در حال حاضر در چهار فاز در مرحله اجراست.

در خرداد ماه امسال وزير راه و شهرسازي به اين استان سفر كرد و ضمن بازديد، به اتمام هرچه سريعتر اين پروژه به دليل اهميت آن و كاهش تلفات و تصادفات جاده اي اين محور تأكيد كرد. آخوندي از تكميل 70 كيلومتر از باند دوم اين بزرگراه تا پايان امسال خبر داد. مديركل راه و شهرسازي استان نيز خبر در دست اجرا بودن باقيمانده اين محور به طول 163 كيلومتر توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور را اعلام کرد.

علي اصغر بديعي گفت: 140 كيلومتر از اين محور واقع در استان خراسان شمالي است كه در قطعات مختلف در حال اجراست. قطعه دوم اين بزرگراه شامل محور چهار خطه بجنورد - آشخانه به طول 34 كيلومتر و ادامه اين پروژه در قطعات آشخانه به چمن بيد و تونل چشمه خان در حال اجراست. وعده هايي كه به مرحله اجرا نرسيده است در حالي كه وزير راه و ترابري و مسئولان استان خراسان شمالي و گلستان از روند اجراي اين پروژه مهم خبر ميدهند هنوز به وعده هاي داده شده عمل نكرده اند. بر اساس قول هاي وزير، قرار بود ۷۰ كيلومتر از محور باند دوم بجنورد تا سال ۹۴ به بهره برداري برسد اما روند ساخت آن به كندي پيش ميرود و ساخت بقيه محور در هاله اي از ابهام قرار دارد. مسئولان راه و شهرسازي خراسان شمالي نيز ميگويند كه تنها اميدوارند تا پايان سال مالي ۹۴ اين اتفاق بيفتد.

مدیركل راه و شهرسازي خراسان شمالي در شهريور ماه اعلام كرد: قطعه دوم اين بزرگراه شامل محور چهار خطه بجنورد- آشخانه به طول۳۴ كيلومتراست كه ۱۰ كيلومتر آن تا ماه آينده به بهره برداري ميرسد . بديعي مقدم افزود: كل اعتبار موردنياز براي اتمام محور بجنورد – جنگل گلستان ۲۰۰ ميليارد تومان است كه از اين ميزان ۱۶۵ ميليارد تومان مربوط به حوزه خراسان شمالي و مابقي بر عهده استان گلستان است. آبان ماه به نيمه رسيده است و هنوز خبري از بهره برداري از قطعه دوم محور نیست.

مسئله ديگر اين است كه ابتدا قرار بود اين پروژه به صورت بزرگراه باشد اما در اين مدت زمزمه احداث آزادراه در اين مسير بر سر زبان ها افتاده و براي احداث آزادراه برنامه ريزي شده است. طبق گفته موسی الرضا ثروتي، نماينده خراسان شمالي در مجلس شوراي اسلامي بخش باقيمانده از بزرگراه تا پايان سال ۹۵ تمام ميشود و مشكلي نيست. از طرف ديگر اگر بخش خصوصي سرمايه گذاري در آزادراه را بر عهده بگيرد سرمايه آن از عوارض تعيين شده براي آزادراه برگردانده مي شود. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا