یک فعال اقتصادی در گفت وگو با ایرنا:

«ما می توانیم» را محقق ساختیم/از واردکننده به تولیدکننده تبدیل شدیم

«ما می توانیم» را محقق ساختیم/از واردکننده به تولیدکننده تبدیل شدیم

تهران- ایرنا- یک فعال اقتصادی در حوزه نیروگاهی با بیان اینکه باید تولیدکنندگان کشور مورد حمایت جدی دولتمردان قرار بگیرند، گفت: «ما می توانیم» را محقق ساختیم به طوری که در چند سال، از یک واردکننده به تولیدکننده تبدیل شده و انحصار تولید نیروگاه های کوچک سیار را از دست آمریکا، آلمان و روسیه خارج کردیم.

اعلام خبر تولید نخستین نیروگاه مقیاس کوچک سیار سه مگاولت آمپری و بهره برداری از آن باتلاش بخش خصوصی کشور، سبب شد تا درباره ایده آغاز کار و چگونگی طراحی، ساخت و نصب آن با رئیس هیات مدیره گروه صنعتی « نما ماد پاسارگاد » گفت وگو کنیم.
«سیدعلی سرباز حسینی» رئیس هیات مدیره این گروه صنعتی گفت: در آغاز یک وارد کننده صرف بودم و اقلام و تجهیزات مورد نیاز بازار داخلی را تامین می کردم؛ فارغ از آنکه آیا امکان تولید این محصول در داخل کشور ایران وجود دارد یا خیر.
وی ادامه داد: در یکی از این مراودات و سفرهای تجاری در خارج از کشور، پس از آنکه قصد داشتم وجه زیادی را که به صورت نقدی در اختیارم قرار گرفته بود به حسابی در یکی از بانک ها واریز کنم، پس از مراجعه به آن بانک در کشور همسایه، با خودداری آنها از قبول وجه از من به عنوان یک ایرانی (به دلیل تحریم ها) مواجه شدم و این اتفاق همچون آب سردی بر پیکره من ریخته شد.
این فعال بخش خصوصی افزود: این در حالی بود که من با خرید این محصول از آن کشور در دوران تحریم میلیون ها دلار به اقتصاد آن کشور کمک کرده بودم.
وی گفت: پس از آن، از اینکه چنین محصولاتی را در کشور خود تولید نمی کنیم و پول و سرمایه مملکت را به راحتی در اختیار خارجی ها می گذاریم بدون آنکه برای کشور حداقل ارزش افزوده ای داشته باشد، تاسف خوردم.
سربازحسینی خاطرنشان کرد: پس از آن بود که با عزمی راسخ تصمیم گرفتم در داخل کشور تولید را آغاز کنم؛ به همین منظور پس از مشاوره با نخبگان دانشگاهی کشورمان، اقدام به سرمایه گذاری از منابع شخصی خود برای طراحی، ساخت و تولید مولد برق اتوماتیک سیار در داخل کشور کردم.
وی اضافه کرد: در نخستین گام موفق به دریافت تاییدیه از بزرگترین اپراتور تلفن همراه در کشور شدیم که در نهایت منجر به طراحی، تامین و تولید نزدیک به 200 دستگاه مولد سیار برای «بی تی اس» های شرکت همراه اول شدیم.
مدیرعامل شرکت نماماد پاسارگاد بیان داشت: امروز پس از گذشت سه سال از آن اتفاق، با خودباوری و صرف عبارت «ما می توانیم»، توانستیم نخستین و بزرگترین نیروگاه مقیاس کوچک سیار ایران و منطقه را تولید کنیم.
وی در تشریح مشخصات این نیروگاه گفت: این نیروگاه با توان خروجی سه مگاولت آمپر با در نظر گرفتن چارچوب های پدافند غیرعامل، توان مقابله وعملکرد در شرایط بحرانی حتی در زمان وقوع زلزله با قدرت 7.5 درجه در مقیاس ریشتر را دارد.
سربازحسینی درباره موارد استفاده از این نیروگاه افزود: این نیروگاه قابلیت تامین برق مصرفی یک شهر با جمعیت حدودی پنج هزار نفر را دارد و می توان در مناطق دورافتاده و محروم از نعمت برق، مناطقی که هزینه های برق رسانی به آنها توجیه اقتصادی ندارد و نقاط مرزی و حساس، پروژه های ساحلی، سکوهای نفتی، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه از آن استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند تولید این نیروگاه سیار بر اساس استانداردهای روز صنعت برق دنیا انجام گرفته که قابلیت رقابت با بهترین نمونه های امریکایی و اروپایی را دارد.
به گفته این فعال بخشی خصوصی، طراحی و ساخت این نیروگاه که باعث کاهش چشمگیر هزینه تمام شده در مقایسه با محصولات مشابه خارجی شده، به کمک مهندسان و متخصصان داخلی انجام شده است تا علاوه بر صرفه جویی کلان ارزی، گامی برای تحقق رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باشد.
با بهره برداری از این نیروگاه، ایران اسلامی به جمع کشورهای تولیدکننده نیروگاه مقیاس کوچک سیار پیوست که این فناوری پیش تر فقط در اختیار آمریکا، آلمان و روسیه بود.
پیشتر وزیر نیرو در گفت وگویی اعلام کرده بود: ساخت نیروگاه های کوچک سال ها مورد غفلت بود و اکنون جزء سیاست های اصلی وزارت نیرو قرار گرفته است.
حمید چیت چیان افزود: نیروگاه های کوچک بدون نیاز به انتقال، نقش موثری در صرفه جویی دارند و ما قادر به صرفه جویی 20 درصدی در مصرف برق هستیم.
همه مراحل ساخت، طراحی و دانش زیرساخت این مجموعه که هم اکنون نیز در انحصار کشورهای صاحب این فناوری است، برای نخستین بار در ایران و در مدت زمان کمتر از 6 ماه با به کارگیری بیش از 150 نفر نیروی کار نخبه و تحصیلکرده انجام شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا