هفته گذشته در پی استقبال فعالان بازار؛

معاملات آتی تحویل اسفند ماه، سکه شد

معاملات آتی تحویل اسفند ماه، سکه شد

حجم معاملات آتی سكه طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۴۳هزار و ۳۸۸ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۴هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال رسید.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۳۵ هزار و ۶۴۲ قرارداد به معاملات تحویل اسفند ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از ۳ هزار میلیارد و ۸۱۷ میلیون ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با ۶ هزار و ۳۹۶ قرارداد و ارزش بیش از ۶۷۳ میلیارد ریال رسید و در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل تیر ماه سال جاری نیز با حجم ۵۳۳ قرارداد و به ارزش بیش ۵۴ میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت.

قرارداد تحویل شهریور ماه نیز با ۴۹۰ قرارداد و ارزش بیش از ۵۰ میلیارد ریال در جایگاه چهارم معاملات قرار گرفت، این در شرایطی است که قرارد آبان ماه با ۳۲۷ قرارداد به ارزش بیش از ۳۴ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفت.

نکته قابل توجه در معاملات سکه آتی طی هفته اخیر این بود که سر رسید تیر ماه به عنوان نزدیک ترین قرارداد حجم معاملات بیشتری نسبت به قراردادهای شهریور و آبان تجربه کرد. از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف روند تقریبا صعودی را تجربه کردند؛ به طوری که تمام سررسیدها به جز سر رسید آبان ماه با افزایش قیمت همراه شد. به این ترتیب سکه تحویل تیر با قیمت یک میلیون و ۲۰هزار تومان به فروش رسید که افزایش۰/۰۱ درصدی را در این روز به ثبت رساند.

همچنین قرارداد تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و ۳۲ هزار تومان معامله شد و رشد۰/۲۱ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و ۴۲هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش ۰/۰۹ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید دی ماه با رشد ۰/۰۳ درصدی با قیمت یک میلیون و۵۵هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اسفند ماه با نرخ یک میلیون و ۷۳ تومان، رشد ۰/۰۷ درصدی را تجربه کرد.

در بازار نقدی نیز طی هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی چند روز طلایی را پشت‌سر گذاشت تا مسیر قیمت هفتگی آن عوض شود. در اولین روز هفته گذشته یعنی یکشنبه سکه ۱۲ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و ۱۳ هزار تومان رسید. بر همین اساس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت سکه مقداری تعدیل شد و تا بهای یک میلیون و ۶ هزار تومان پایین آمد؛ با این حال از روز چهارشنبه سکه بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته گذشته، سکه با ۵ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۱ هزار تومان رسید. عبور اونس از محدوده هزار و ۲۵۰ دلار در کنار رشد بهای شاخص ارزی دو عاملی بودند که به رشد قیمت سکه کمک کردند. ادامه افزایش اونس و دلار در روز پنج‌شنبه موجب شد که سکه ۸ هزار تومان رشد دیگر را تجربه کند و به قیمت یک میلیون و ۱۹ هزار تومان برسد. با رشد روز آخر، میزان افزایش هفتگی سکه به ۸/۱ درصد رسید. این افزایش در حالی ثبت شد که سکه ۲ هفته پیش کاهش ۴/۰ درصدی را تجربه کرده بود.

کارشناسان معتقدند، با افزایش بهای اونس طی روز جمعه، سکه امروز( شنبه) افزایش بیشتری را تجربه کند، این در حالی است که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و به همین دلیل سکه ظرفیت رشد بیشتر قیمت را ندارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا