اولین شرکت لوازم خانگی ایران و شرکت قدیمی بورسی تعطیل شد

اولین شرکت لوازم خانگی ایران و شرکت قدیمی بورسی تعطیل شد

شرکت ارج که سال ۱۳۱۶ توسط برداران ارجمند و با ۳ سر واژه کلمات آهنگری، ریخته‌گری و جوشکاری به عنوان اولین شرکت لوازم خانگی ایران تاسیس و از سال ۷۰ وارد بورس شده بود ، تعطیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ارج در حالی سال 1316 توسط سه برادر بنام ارجمند با 3 سر واژه آهنگری، ریخته‌گری و جوشکاری به عنوان اولین شرکت لوزام خانگی تاسیس شده که بعد از گذشت حدود 80 سال رسما" تعطیل شد.

این شرکت اوایل سال 70 با کشف قیمت 1200 تومانی هر سهم وارد بورس شده بود و بعد از نزول به قیمت های حدود 105 تومانی هر سهم در اواخر سال 84 ، به دلیل زیاندهی، عدم انطباق با شرایط و مقررات، عدم توان مالی برای بهبود وضعیت و... سال 87 با سرمایه 6.6 میلیارد تومانی رسما" از بورس اخراج شده بود.

به این ترتیب این کارخانه قدیمی که زمانی یکی از معروفترین برندهای ایران بشمار می رفت ، نتوانست به حیات 80 ساله ادامه دهد و با اعلام فروش ماشین آلات ، از هفته پیش رسما" تعطیل شد.پ

پیش از این نیز بخشی از فضای ارج به عنوان پارکینگ در اختیار ایران خودرو بود  دی سال گذشته هم تعدادی از کارگران این شرکت با ارسال نامه ایی به دولتمردان از جمله وزیر کار نسبت به تعطیلی این کارخانه هشدار داده بودند.

طبق مجمع سالانه خرداد 86 سرمایه‌گذاری بانک ملی، مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی، ملی خدمات تدارک، ملی مسکن و صنایع ساختمانی و شستا در ترکیب هیات مدیره ارج حضور داشتند.

در تاریخچه ارج آماده است:

کارخانه ارج در سال 1316 در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان سی متری تهران به اتفاق 8 کارگر ساده با هدایت مهندس خلیل ارجمند، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران، به صنایع غیر دولتی ایران پیوست و با امید و کوشش کارگران و مؤسس آن، گام در راه توسعه صنعت و تولید کشور گذاشت.

در کارگاه اولیه کارهای آهنگری، ریخته گری و جوشکاری انجام می­شد و به همین دلیل نیز نام ارج از سه حرف اول سه رشته، شکل گرفت.

در سال 1321 با پیشرفت کار، تأسیسات ارج به محل جدید با وسعت بیشتر (21000 متر مربع) واقع در خیابان شوش تهران منتقل گشت، در اواخر پائیز سال 1323 مهندس خلیل ارجمند مؤسس ارج در اثر یک حادثه و در جریان آزمایش یک ماشین فنی که در کارخانه طراحی و ساخته شده بود جان خود را از دست داد.

ارج جدید در سال 1348 با کارگاه­ های متعدد و ماشین ­های جدید در زمینی به مساحت (105000 مترمربع) واقع در جاده مخصوص کرج با همراهی هزاران مهندس و کارگر مبتکر و ماهر با تکنیک­ های مدرن روز شروع به فعالیت کرد.

کارخانه ارج از اول فروردین ماه 1352 به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد. پس از پیروزی انقلاب در سال 1357 با ملی شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار گردید که تا سال 1374 تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار گردید.

انتهای پیام
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا