با رشد سهم نفت ارزان در بازار، مصرف زغال سنگ از رونق افتاده است

با رشد سهم نفت ارزان در بازار، مصرف زغال سنگ از رونق افتاده است

گروه معادن >زغال‌سنگ - "بریتیش پترولیوم" اعلام کرد با کاهش محسوس مصرف زغال سنگ در نیم قرن اخیر، سهم نفت از بازار با افت بهای سوخت، افزایش چشم گیری داشته است.

به گزترش ماین نیوز، سال گذشته میلادی، همزمان با تغییر رویکرد آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ دنیا در استفاده از سوخت های فسیلی آلاینده، مصرف جهانی زغال سنگ نیز کاهش قابل تاملی داشته است.

درحالی که دنیا می کوشد تا اهداف سال گذشته کنفرانس پاریس را تحقق بخشد، خبر کاهش میزان مصرف زغال سنگ با این واقعیت که نفت سهم خود را در بازار مصرف انرژی افزایش داده است، در شرایطی که افت بهای انرژی میزان تقاضا را در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بالا برده، مورد توجه قرار گرفته است.

اسپنسر دیل، اقتصاددان ارشد "بریتیش پترولیوم" (بی پی) می گوید:" تقاضا برای نفت افزایش محسوسی داشته است، زیرا با افت قیمت انرژی، تقاضا برای آن بالا می رود. بیشترین زیان سال گذشته از سوی بازار زغال سنگ بوده است. به دلیل وجود مخاطرات زیست محیطی، در حقیقت شاهد تغییر رویکرد بازار نسبت به مصرف زغال سنگ هستیم."

در این گزارش آمده است: بر پایه اعلام بی پی، میزان مصرف زغال سنگ طی سال 2015، 1.8 درصد کاهش داشته است که بازار این میزان کاهش مصرف را آخرین بار در اواسط دهه 60 میلادی تجربه کرده بود.

از سال 2005, سهم سوخت در بازار 29.2 بوده است و این در حالیست که سهم نفت برای نخستین بار از سال 1999 افزایش یافت.

رکود بهای نفت خام در طول دو سال اخیر موجب شد بنزین و گازوئیل مقرون به صرفه شوند و محرکی برای بیش از پیش راندن اتومبیل های مصرف کنندگان باشند. بنابر اعلام بی پی، با افزایش دو برابری میزان تقاضا نسبت به سال 2014، نفت توانست سهم خود را در بازار سه برابر افزایش دهد.

به گزارش بلومبرگ، به دنبال تعطیل شدن نیروگاه های برق در برخی کشورها و روی اوردن آن ها به انرژی های پاک، مصرف زغال سنگ نیز کاهش یافته است. میزان کاهش مصرف زغال سنگ در آمریکا و چین (به ترتیب 13 و 1.5 درصد) بارز تر از کشورهای دیگر بوده است، در حالی که تقاضا در کشورهای هند و اندونزی که هنوز بهای سوخت ارزان است، تمایل برای استفاده از گاز طبیعی به منظور تولید برق وجود دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا