رییس هیات مدیره شاتل در نشست خبری:

هزینه انتقال را یک پنجم مخابرات می‌کنیم؛ ورود MTN موجب ریزش FCPها می‌شود

هزینه انتقال را یک پنجم مخابرات می‌کنیم؛ ورود MTN موجب ریزش FCPها می‌شود

رییس هیات مدیره شاتل گفت: هزینه انتقال مخابرات بسار بسیار بالاست در حالیکه با شبکه‌سازی قادر خواهیم بود هزینه‌های این بخش (ترنسمیشن) را به یک پنجم مخابرات کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، محمدحسن شانه ساززاده در نشست خبری به مناسبت دریافت پروانه FCP توسط شاتل در ارتباط با نقطه ضعف این پروانه‌ها اظهار کرد: تنها نقطه ضعف این است که تعداد متقاضیان در نظر گرفته شده برای اعطای این پروانه بیش از حد است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه گمان می‌کنید چه تعداد از متقاضیان سرانجام بتوانند در این زمینه ادامه فعالیت داشته باشند؟، گفت: بعید است بیش از سه چهار بازیگر در حوزه FCP بماند؛ اگر پای اپراتور چند ملیتی MTN نیز به فیبرنوری ایران باز شود ممکن است همین تعداد هم نتوانند فعالیت کنند.

او افزود: با توجه به اینکه تقاضا برای خدمات پرسرعت در ایران بالاست، قطعا ورود اپراتور خارجی نظیر ام‌تی‌ان در این بازار، همانند پهن کردن فرش قرمز زیر پای آن است.

رییس هیات مدیره شاتل در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه آیا نباید پیش از اعطای پروانه FCP از تصمیم حاکمیت برای واگذاری شبکه فیبرنوری کشور به اپراتور چند ملیتی MTN آگاه می‌شدید تا بتوانید تصمیم‌سازی درستی در این زمینه داشته باشید؟ و با این کار زمینه برای اعتراض حقوقی شرکت‌های دریافت کننده پروانه FCP هست؟، گفت: در پروانه ما گفته شده که لانچ سرویس باید بعد از دوره پایان انحصار ایرانیان‌نت باشد.

شانه‌ساززاده گفت: گمان می‌کنیم این موضوع یک ایده باشد و مسئولان حاکمیتی حوزه ICT با این تصمیم می‌خواهند به نوعی از سرمایه خارجی موجود در کشور به نحو مطلوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بحث خرید ایرانیان‌نت توسط MTN اخیرا داغ شده است، ابراز کرد: قطعا مسئولان رگولاتوری با مطالعه طولانی که در ارتباط با پروانه‌های FCP داشتند، تمامی زمینه‌ها و جوانب چنین کاری را در نظر گرفتند و قطعا می‌توانند به سوالات پاسخگو باشند. احتمالا شرایطی در نظر گرفته می‌شود تا در صورت فروش ایرانیان‌نت هم سایر فعالان حوزه FCP بتوانند به این حوزه ورود کنند.

البته او این را هم گفت که در شرایط همکاری کم مخابرات با شرکت‌های اینترنتی و بالتبع FCP، تنها امید شرکت‌های دریافت کننده این پروانه به فیبرنوری و توسعه آن در بخش شبکه است.

وی به برنامه شاتل برای راه‌اندازی شبکه فیبرنوری اشاره کرد و گفت: این شبکه را در دو لایه Edge و Access توسعه می‌دهیم که لایه اِدج مربوط به خدماتی نظیر ویدئو برحسب تقاضا و IPTV می‌شود که اکنون 70 درصد خدمات شبکه در دنیا مربوط به این بخش است.

او ادامه داد: در لایه اکسس هم FTTC و FTTH را داریم که اکنون در ارتباط با FTTC با 15 استاندار جلسه گذاشته‌ایم و قراردادی را با دو شهرداری که یکی تبریز است، به امضا رسانده‌ایم.

شانه‌ساززاده با اشاره به هزینه بسیار بالای انتقال مخابرات، تصریح کرد: با تعرفه‌های کنونی اگر بخواهیم IPTV به مشترکان ارائه کنیم، هزینه آن خیلی بالا می‌شود در حالیکه با شبکه‌سازی قادر خواهیم بود هزینه‌های این بخش (ترنسمیشن) را به یک پنجم مخابرات کاهش دهیم؛ حال ممکن است این کار را از طریق کاهش تعرفه انجام دهیم یا اینکه به سراغ افزایش سرعت در سمت کاربران برویم.

او اذعان کرد: با ایجاد شبکه FTTC قادر خواهیم بود حداقل سرعت را به 100 و حداکثر 300 مگابیت بر ثانیه برای هر مشترک برسانیم.

شانه‌ساززاده با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران طبق الحاقیه دوم پروانه‌اش موظف است که حق استفاده از کافوهای نوری خود را به شرکت‌های FCP بدهد، گفت: اما در نامه‌نگاری که با مخابرات داشتیم اجازه این کار را ندادند و با این حساب باید به سمت استقرار کافوهای خود در کنار کافوهای مخابرات برویم هر چند حق نداریم صدا را از کافوی مخابرات خارج کنیم؛ لذا باید اسپلیتر در کافوهای مخابرات نصب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هر چند احتمال می‌رود در رویه این سرمایه‌گذاری سنگین باز هم در شرایط همکاری متقابل با مخابرات دچار مشکل شویم و این شرکت به درخواست‌های قانونی تمکین نکند اما با پروانه FCP چاره‌ای جز شبکه‌سازی نداریم.

رییس هیات مدیره شاتل با بیان اینکه قطعا با سرمایه‌گذاری در بخش شبکه زیرساختی، تعرفه‌هایی پایین تر از مخابرات در حوزه ترنسمیشن ارائه خواهیم کرد، گفت: قطعا خدمات‌مان در آینده زیر تعرفه فعلی مخابرات است و در حالیکه رگولاتوری محدودیتی گذاشته تا فاصله‌ای 10 درصدی با این شرکت داشته باشیم اما صراحتا می‌گویم که اگر این فاصله را بیشتر کند هم حاضریم قیمت‌هایی پایین‌تر از مخابرات ارائه کنیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه فیبرنوری گفت: به عنوان مثال برآورد کنسرسیوم ما این است که در تبریز و تهران نیاز به سرمایه‌گذاری 103 و کمتر از 700 میلیارد تومان داشته باشیم. البته طبق مصوبه رگولاتوری در گام اول خدمات را از مناطق کمتر برخوردار شروع می کنیم و بعد به سمت کلانشهرها می‌رویم.

شانه‌ساززاده گفت: میزان سرمایه‌گذاری در هشت کلانشهر نیز 1000 میلیارد تومان خواهد بود.

او اشاره‌ای هم به فرکانس‌های TD-LTE که قرار است در آینده به سه کنسرسیوم FCP واگذار شود نیز داشت و گفت: قطعا در این زمینه (پهنای باند) ایرانسل یک رقیب جدی است زیرا 30 میلیون مشترک فعال دارد اما با این حال سر فرکانس‌های این بخش بسیار مذاکره کردیم و گویا کلیات آن مصوب شده و قیمتی برای ما در نظر گرفته‌اند.

شانه‌ساز‌زاده تصریح کرد: ایرانسل با پرداخت 300 میلیارد تومان مجوز بهره‌برداری از TD-LTE با فرکانس‌های مربوطه را گرفت و ظاهرا این رقم برای FCPها 190 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس هیات مدیره این شرکت اینترنتی با اشاره به تقاضای این شرکت برای دریافت پروانه اپراتورهای مجازی موبایل، اذعان کرد: امیدواریم تا اسفند ماه بتوانیم وارد مذاکره قطعی با اپراتورها شویم و استارت خدمات در این حوزه را داشته باشیم. آرزو داریم با هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل همکاری کنیم اما احتمال همکاری با رایتل بیشتر است.

وی عنوان کرد: چند جلسه با این اپراتور داشته‌ایم اما هنوز موفق به صحبت با ایرانسل و همراه اول نشده‌ایم. درخواست شاتل برای اپراتور مجازی از نوع اول (Full MVNO) است.

انتهای پیام/

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا