نوریان در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

محیط زیست به جای شعار عملکرد معدنی‌ها را ببیند

محیط زیست به جای شعار عملکرد معدنی‌ها را ببیند

گروه معادن >سنگ آهن - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره ذخیره معدن چادرملو و فعالیت در آنومالی D19 اظهار کرد: ذخیره معدن چادرملو حداکثر 5 سال دیگر به پایان خواهد رسید. برای فعالیت در آنومالی D19 اخیرا استاندار یزد نامه‌ای را به محیط زیست استان نوشته‌اند و سازمان محیط زیست استان این نامه را به تهران ارجاع داده‌اند اما تا زمانی که جلسات مشترکی برگزار نشود و مسئولان نتوانند تصمیمی منطقی در این رابطه اخذ کنند، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

محمود نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز افزود: شاید زمانی مسئولان به فکر حل این مشکل خواهند افتاد که ذخیره معدن چادرملو تمام شود. این در حالی است که معدن چادرملو 69 درصد از فعالیت اقتصادی استان در بخش معدن را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه آنومالی D19 ذخیره‌ای عمقی است در نتیجه اکتشافات در این محدوده زمان‌بر خواهد بود و باید پس از انجام اکتشافات، طراحی معدن برای استخراج انجام گیرد.

به گفته نوریان، جالب است که حتی یکبار هم سازمان محیط زیست درخواستی از ما برای ارائه توضیحات نداشته است تا با روند کار ما آشنا شود. این در حالی است که شاید معدنچیان بیشتر از محیط زیست به فکر حفظ منابع زیست محیطی باشند.

وی ادامه داد: مسئولان و همکاران ما در محیط زیست تنها شعارهای حفاظتی سر می‌دهند در حالی که معدنی‌ها در عمل محافظ محیط زیست هستند.

نوریان تصریح کرد: شاید اینکه محیط زیست، برخی تخریب‌ها توسط معادن کوچک و متوسط را معیاری برای سنجش تمامی معادن می‌داند، اقدامی نادرست باشد. اعتقاد ما بر این است که معدنی‌ها در حفظ محیط زیست بسیار کوشاتر از سازمان حفاظت محیط زیست هستند. برای بررسی این حرف بهتر است سفری به چادرملو داشته باشند تا با اقدامات زیست محیطی ما آشنا شوند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به موضوع شکار حیات وحش نیز افزود: نمونه بارز این موضوع را می‌توان در معدن طزره مشاهده کرد. من حدود 20 سال در این معدن فعالیت می‌کردم. ما در محدوده معدن اجازه شکار حتی به شکاربانان را نمی‌دادیم. باید محیط زیست به این مسائل توجه کرده و دست از شعار دادن برداشته و از این موضوع الگوبرداری کند.

نوریان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز درخصوص جلسه اخیر سرمایه‌گذاران روسیه با چادرملو اظهار کرد: در این جلسه توانایی‌های روس‌ها در زمینه ماشین آلات معدنی مطرح شد. در حال حاضر نیز توانایی‌های آنها در دست بررسی است تا در صورت امکان تکنولوژی آنها را وارد کنیم. البته این موضوع مستلزم آن است که تکنولوژی آنها پاسخگوی نیاز ما باشد زیرا اعتقاد ما بر این است در شرایط فعلی باید از بهترین تکنولوژی‌های موجود استفاده کرد تا شاهد بهترین راندمان باشیم.

وی تصریح کرد: البته پیش از این نیز با روس‌ها همکاری داشته‌ایم. به عنوان مثال یکی از ماشین آلات موردنیاز خود را با 3 برابر قیمت و بدون ضمانت باید از آمریکا وارد می‌کردیم که با همکاری روس‌ها طراحی‌های خودشان را تغییر دادند و مطابق خواسته‌های ما با یک سوم قیمت دستگاه‌ها را خریداری کرده و بسیار از کیفیت آن راضی هستیم. امیدواریم این تجربه خوب دوباره تکرار شود.

نوریان همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز در خصوص آخرین وضعیت حقوق دولتی معادن در سال جاری بیان کرد: تقریبا میزان آن مانند سال گذشته است اما با 5 درصد تخفیف همراه است. در صورتی که شرایط خوب باشد و فولادی‌ها نیز به موقع پول خود را بپردازند، مشکلی در پرداخت نخواهیم داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قرار است جلسه‌ای در خصوص پرداخت طلب فولادی‌ها با حضور فولادسازان و چادرملو در دیوان محاسبات برگزار شود.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا