در آستانه عرضه اولیه ۲۳۰ میلیون سهم امروز بررسی شد:

برآورد یک تحلیل گر از قیمت مناسب هر سهم "وهور"

برآورد یک تحلیل گر از قیمت مناسب هر سهم

در آستانه عرضه اولیه ۲۳۰ میلیون سهم تابان هور در روز جاری ، یک تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی صورت های مالی و P/E، قیمت مناسب هر سهم این شرکت تازه وارد را برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اعلام قبلی امروز چهارشنبه 19 خرداد 10 درصد از سهام شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در بازار اول معاملات فرابورس عرضه می شود تا این شرکت 230 میلیارد تومانی بعد از 3 شرکت فرابورسی کاغذپارس، سرمای گذاری مسکن الوند، حمل و نقل پارسیان و شرکت بورسی واسپاری ملت، پنجمین شرکت جدید بازار در سال جاری باشد.

در این عرضه 230 میلیون سهم "وهور" شامل 100 میلیون سهم برای کشف قیمت از طریق کارگزاران و 130 میلیون سهم دیگر برای معامله گران تخصیص داده شده و سهمیه هر کارگزار با همه شعب 480 هزار سهم بوده و همه صندوق های سرمایه گذاری هم حداکثر قادر به خرید 4870 هزار سهم خواهند بود.

در این میان وحید هلالت از تحلیلگران بازار سرمایه با بررسی صورت های مالی و جوانب مختلف، قیمت مناسب هر سهم این شرکت تازه وارد را برآورد کرده است:

تاریخچه و معرفی شرکت :

شرکت مدیریت امید تابان هور در سال1390 به صورت سهامی خاص در گروه شرکت‌‌ مدیریت سرمایه‌گذاری امید (سهامی عام) تاسیس شد. این شرکت در سال 1393 در بازار اول فرابورس پذیرش شد و به سهامی عام تبدیل گردید.

فعالیت این شرکت در زمینه سرمایه گذاری در بخش انرژی است و در زمان راه اندازی، هدف شرکت تولید 5درصد از برق کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه بوده اما در حال حاضر و با توسعه صنعت برق کشور، هدف این شرکت رسیدن به سهم 3درصدی از تولید برق کشور تا پایان سال 1398 است. همکنون با توجه به ظرفیت بیش از 70هزار مگاواتی برق در کشور، سهم شرکت از برق تولیدی در محدوده یک درصد است.

سهامداران:

تنها سهامدار این شرکت، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید است که طبق برنامه در سال 1393 سرمایه این شرکت را از محل آورده نقدی از 300 میلیارد ریال به 2300 میلیارد ریال رسانده و تا 26 آبان ماه 1395 هیات مدیره بر اساس رای تفویضی از سوی مجمع فوق العاده فرصت دارد تا سرمایه را با 74درصد افزایش از محل آورده نقدی به 4000 میلیارد ریال برساند.

ترازنامه:

شرکت سال مالی منتهی به آذر ماه دارد. بر اساس ترازنامه سه ماهه منتهی به اسفند 1394، شرکت 1769 میلیارد ریال دارایی جاری و 885 میلیارد ریال بدهی جاری دارد.

حساب های دریافتنی تجاری و بخش سرمایه گذرای های بلند مدت این شرکت ارقام عمده ترازنامه را تشکیل داده است. تصویر زیر آخرین ترازنامه این شرکت نشان می دهد:

حساب های دریافتنی شرکت به مبلغ 1682 میلیارد ریال عمدتا از شرکت توسعه مسیر برق گیلان( زیر مجموعه 23 درصدی) و تدبیرسازان سرآمد( زیر مجموعه 25درصدی) است. این ارقام مربوط به سود سهامداران قبلی است که در سنوات پیش تقسیم شده اما پرداخت نگردیده بنابراین این رقم بدهی انتقال یافته است و با افزایش سرمایه این شرکت ها تهاتر خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، سهامداران افزایش سرمایه از 2300 میلیارد ریال به 4000 میلیارد ریال را به هیات مدیره تفویض کرده اند. با توجه به اینکه ترکیب سهامداران تغییر خواهد کرد، مبلغ 1700 میلیارد ریال از سرفصل وجوه دریافتی افزایش سرمایه در حقوق صاحبان سهام می بایستی به بخش بدهی های ترازنامه منتقل گردد و سهامدار عمده پس از تصویب افزایش سرمایه به میزان سهم الشرکه خود این مبلغ را پرداخت کند بنابراین با حفظ جمع ترازنامه، مبلغ حقوق صاحبان سهام و بدهی به مبلغ مورد اشاره تعدیل می گردد و حقوق صاحبان سهام به رقم 2624 میلیارد ریال کاهش می یابد.

زیر مجموعه های اصلی که به سودآوری رسیده اند و یا طرح های با اهمیتی دارند به شرح جدول زیر است:

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا