کره‌ای در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

جزئیات همکاری سازمان‌های زمین شناسی ایران و فرانسه

جزئیات همکاری سازمان‌های زمین شناسی ایران و فرانسه

گروه اكتشاف و زمين شناسي - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره بودجه سال جاری این سازمان گفت: در حال حاضر رقم تصویب شده در مجلس را در این زمینه به خاطر ندارم اما بطورکلی رقم تخصیص می‌یابد مهم است نه رقمی که اعلام می‌شود. با توجه به اینکه تخصیص بودجه هنوز آغاز نشده در نتیجه نمی‌توان نظری درباره آن مطرح کرد اما بطورکلی بودجه مصوب شده رقم خوبی است.

محمدتقی کره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز در پاسخ به این سوال که برنامه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حوزه ژئوفیزیک هوایی چیست؟ توضیح داد: سال گذشته 2 تیم هلیکوپتری در مناطق کوهستانی و یک هواپیما که پیشرفته‌ترین سیستم برداشت ژئوفیزیک هوایی روی آن بود، فعالیت می‌کردند که هواپیمای استفاده شده برای اولین بار در آسمان کشور به پرواز درآمد. با توجه به اینکه فواصل پروازی آن 250 متر بود، در نتیجه در سال 1394 معادل 140 هزار کیلومتر خطی پرواز کردیم که تقریبا معادل پروازهای 10 سال گذشته سازمان بوده است اما برای سال جاری برنامه‌ریزی صورت گرفته 300 هزار کیلومتر خطی است که باید منتظر تخصیص منابع برای اجرایی شدن آن باشیم.

وی ادامه داد: انجام عملیات ژئوفیزیک برای اکتشافات عمقی بسیار مهم است و شاید بتوان آن‌را مهمترین و اصلی‌ترین روش برای اکتشاف کانسارهای پنهان و عمیق دانست.

کره‌ای در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز درخصوص اینکه تفاهم‌نامه سازمان زمین شناسی با فرانسه به کجا رسید؟ تصریح کرد: بین سازمان زمین شناسی ایران با سازمان زمین شناسی فرانسه تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که روی 3 موضوع انتقال دانش فنی، عناصر نادر خاکی و مدل سازی برای اکتشاف کانسارهای پنهان تاکید دارد اما عمده موضوعی که این تفاهم‌نامه را در بر می‌گیرد، بحث انتقال دانش فنی است تا بتوانیم از تجربیات سازمان زمین شناسی فرانسه استفاده کنیم. خوشبختانه جلسات اولیه کارشناسی برگزار و منطقه‌ای که قرار است در آن فعالیت‌ها شروع شود نیز انتخاب شده است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور همچنین درباره فعالیت‌های برون مرزی این سازمان پس از اجرایی شدن برجام نیز به ماین نیوز اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه آموزش کارشناس‌های سازمان زمین شناسی افغانستان پروژه‌ای را به صورت مشترک در دستور کار داریم که طرف‌های این پروژه ایران، آلمان و افغانستان هستند. 2 دوره این پروژه در ایران برگزار شده است.

کره‌ای افزود: همچنین پروژه‌ای دیگر با دانشگاه‌های افغانستان در دستورکار قرار دارد که در این رابطه پروژه به صورت مشترک میان ایران، دانمارک، آلمان و افغانستان است که در کابل برگزار شده است. این پروژه‌ها را نمی‌توان بی‌تاثیر از موضوع برجام دانست زیرا پیش از این آلمانی‌ها تمایلی برای انجام چنین کار مشترکی نداشتند.

به گفته کره‌ای، علاقه‌مندی سازمان زمین شناسی برای انجام پروژه‌های برون مرزی بیشتر متمرکز بر موضوع انتقال دانش فنی است و علاقه چندانی برای حضور در پروژه‌های شناسایی و یا اکتشاف به عنوان مشاور ندارد زیرا در مقیاس شناسایی در بین کارشناسان سازمان زمین شناسی ایران در سطح دنیا مطرح هستند در نتیجه نیازی به حضور در کارهای پیمانکاری وجود ندارد. ما در کشورهای مختلف و بستگی به نیازی که آنها دارند، حضور خواهیم داشت.

وی با اشاره به حضور سازمان زمین شناسی در آمریکای لاتین ادامه داد: کشورهایی همچون کشورهای آمریکای لاتین به دلیل شرایط اقتصادی جهان با تغییراتی مواجه هستند، به عنوان مثال ونزوئلا در حال حاضر کشوری ورشکسته است اما با این وجود ما با 35 کشور قرارداد صدور خدمات فنی مهندسی امضا کرده‌ایم. البته بطورکلی بحران اقتصادی موجود در دنیا کشورهای صنعتی و معدنی را با مشکل مواجه کرده است به همین دلیل برای همکاری باید با احتیاط بیشتری عمل کرد.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا