رییس تشکل تخصصی خواستار شد

اعزام هیات اقتصادی- حقوقی ایران به عراق برای بررسی صادرات سیمان

اعزام هیات اقتصادی- حقوقی ایران به عراق برای بررسی صادرات سیمان

تهران- ایرنا- رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره جلوگیری دولت عراق از ورود محموله های صادراتی سیمان ایران گفت: باید هیات وزیران یک گروه کارشناس حقوقی و اقتصادی به عراق بفرستد تا از صادرکنندگان ایرانی دفاع کند.

«محمد اتابک» امروز (سه شنبه) در نشست ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: دولت عراق در زمینه صادرات محصولات ایرانی به این کشور برخی دست‌اندازها را ایجاد کرده است.
وی گفت: نزدیک به نیمی از صادرات غیرنفتی ایران به بازار عراق اختصاص دارد و در ماه‌های گذشته دولت این کشور به دلایل گوناگون از ورود کالاهای صادراتی ایران به عراق مانند سیمان جلوگیری کرده است.
اتابک افزود: دولت عراق به دلیل آنچه «دامپینگ» اعلام کرده است، از ورود محموله‌های صادراتی سیمان ایران به این کشور جلوگیری می‌کند.
بر پایه آمارهای منتشر شده، در سال 2015 میلادی مجموع صادرات سیمان و کلینکر ایران به بیش از 15 میلیون تن رسید که بازار عراق نزدیک 48 درصد آن را جذب کرد.
در سال 2014 ایران با صدور 18 میلیون و 900 هزار تن سیمان و کلینکر رکورد صادرات این بخش را شکست که بیش از 50 درصد این رقم رهسپار عراق شده بود.
به گفته اتابک، چندی پیش معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عراق سفری داشت و در مذاکره با مسوولان این کشور به نتیجه ای نرسید.
رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یادآوری کرد: برای نخستین بار نیست که چنین رویدادی در یک نقطه از جهان رخ می‌دهد. در گذشته آفریقای جنوبی به دلیل دامپینگ، ورود سیمان پاکستان را ممنوع کرد اما این کشور از آفریقای جنوبی به سازمان جهانی تجارت شکایت کرد و نتیجه گرفت.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ناآشنایی کادر سفارتخانه‌های ایران با مسائل اقتصادی را یکی از معضلات کندی روابط اقتصادی کشور با دیگر نقاط جهان ذکر کرد.
اتابک رکود حاکم بر صنایع کشور را از دیگر مشکلات کنونی دانست و افزود: امروز صنایع تولیدی از پرداخت اقساط بانکی و حتی حقوق کارکنان و کارگران واحدهای خود نیز درمانده اند و این امر سبب تعطیلی بسیاری از صنایع سرامیک‌سازی، آجر ماشینی و لوازم بهداشتی کشور شده است و برخی واحدهای تولید سیمان و فولادسازی نیز با 30 درصد ظرفیت به فعالیت می پردازند.
جمهوری اسلامی در سال 2014 با تولید بیش از 70 میلیون تن سیمان و کلینکر رتبه چهارم جهان را کسب کرد و با صدور 18 میلیون و 900 هزار سیمان و کلینکر به عنوان نخستین صادرکننده معرفی شد.
بر اساس سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت تولید سیمان در سال های 1396، 1399 و 1404 به ترتیب باید به 90 میلیون، 100 میلیون و 120 میلیون تن برسد.
همچنین بر پایه این سند، میزان صادرات این ماده در سه سال یاد شده باید به ترتیب 21، 24 و 32 میلیون تن شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا