چرا شاخص بورس حبابی می‌شود؟

چرا شاخص بورس حبابی می‌شود؟

عباس آرگون گفت: « پیش بینی های گذشته درباره بازار بورس خوش بینی بیش از اندازه بوده است،زیرا در این چند ماه سود شرکت ها افزایش پیدا نکرده است.»

شاخص بورس پس از لغو تحریم ها ،روندی صعودی طی کرد اما از آغاز سال 95 بر خلاف پیش بینی های روندی نزولی را دنبال کرده است. عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این باره گفت:« بخشی از بازار کشور را هیجان کنترل می کند. واکنش هایی که در بازار وجود دارد، چه در جنبه مثبت و چه در جنبه منفی زیاد است. یعنی بیشتر  اتفاق یا واقعه ای اتفاق رخ داده که فعالان بازار عکس العمل نشان می دهند.
وی افزود:« پیش از لغو تحریم ها به طور طبیعی بخش منفی بازار ریخته بود و با لغو تحریم ها این بخش  تاحدودی برگشت و شاخص مناسب و قابل پیش بینی شد. اما بعد از آن پیش بینی ها غیر منطقی است، چرا که اتفاق خاصی در بورس نیفتاده است. آیا مشکل سودهی بانک های ما حل شده ؟ آیا ما از رکود خارج شدیم که بخواهیم بازار تکانی بخورد؟ پاسخ اینها خیر است. »
آرگون خاطرنشان کرد:« قطعا باید بر مبنای بازدهی بازار را تحلیل و پیش بینی کرد. سود شرکت های ما در سال گذشته افزایش پیدا نکرده است. پس دلیلی ندارد که قیمت بالا رود. بخشی که افت شدید داشته دوباره توانسته به شرایط قبلی خود باز گردد.  ولی اگر بازار بیش از اندازه بالا برود، عملا توجیحی ندارد و حبابی است. »

وی عنوان کرد :«  شرکت های خودرویی و سیمانی  تا یک محدوده ای می توانند به سود دهی برسند،اما باید توجه داشت که در حال حاضر در صادرات و در مصرف داخلی سیمان کشور دچار مشکل هستیم و عملا پیش بینی های گذشته خوش بینی بیش از اندازه بوده است.بنابراین از آنجا که در این چندماه سود شرکت ها افزایش پیدا نکرده ، بر مبنای سود باید شاخص رشد را در نظر گرفت. »

منبع:خبرآنلاین

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا