رمزگشايي افت قيمتي سنگ آهن

پيش بيني ها از ادامه كاهش بيشتر قيمت ها حكايت دارد

پيش بيني ها از ادامه كاهش بيشتر قيمت ها حكايت دارد

گروه معادن >سنگ آهن - احتمال کاهش بيشتر قيمت سنگ آهن در روزهاي پيش رو به يکي از گفتمان هاي غالب رسانه هاي اقتصادي در جهان تبديل شده هرچند که افت محسوس بهاي آن در هفته هاي اخير و افزايش محدود بهاي آن در روز گذشته به کمک کاهش ارزش دلار و رشد ارزش سهام شرکت هاي معدني، مي تواند از شدت بدبيني ها به اين بازار بکاهد.

به گزارش ماین نیوز، ثبت بزرگ ترين کاهش قيمت ماهانه سنگ آهن از سال 2012 و کاهش شديد بهاي زغال سنگ و فولاد، انتظار وضعيتي وخيم تر براي قيمت هاي فولاد در ماه جاري و زمان عقب نشيني سنتي تقاضاي رسمي، ثبت بالاترين رکورد موجودي انبارهاي سنگ آهن در بنادر چين از دسامبر سال 2014 تاکنون و پيش بيني بسياري از موسسات از کاهش بيشتر بهاي سنگ آهن را مي توان از مهم ترين ويژگي هاي اين بازار به شمار آورد که دورنماي تيره اي را پيش روي اين بازار و همچنين بازار فولاد قرار مي دهد.

با توجه به عقب نشيني قيمت سنگ آهن و زغال سنگ و همچنين افت تقاضاي فولاد، از هم اکنون مي توان کاهش قيمت هاي بيشتري را براي انواع مصنوعات فولادي مخصوصا مصالح ساختماني و ميلگرد هشدار داد که قطعا به صورت رفت و برگشتي، بر قيمت سنگ آهن نيز موثر واقع شده و سيگنالي منفي براي آن به شمار مي رود. در بازار چين بهاي هر تن ميلگرد آجدار از اوج قيمت هاي خود در ماه گذشته تاکنون 29 درصد افت پيدا کرده که باعث شده در يک ماه اخير، بهاي ميلگرد با 23 درصد افت رو به رو شود که بزرگ ترين کاهش قيمت ماهانه اين کالااز سال 2009 تاکنون به شمار مي رود. قيمت هر تن سنگ آهن دانه بندي شده خشک (بدون احتساب رطوبت آن) با عيار 62 درصد در اواخر هفته گذشته با 5/ 0 درصد کاهش به 48 دلار و 18 سنت رسيد. اين کاهش قيمت در شرايطي به ثبت مي رسد که در ماه مه گذشته بزرگ ترين کاهش ماهانه بهاي سنگ آهن در بازارهاي جهاني در 5 سال اخير به ثبت رسيد.

از سوي ديگر بايد به اين نکته نيز توجه داشت که اوج قيمت هاي سال جاري در ماه آوريل چيزي نزديک به 70 دلار در هر تن بوده که البته از نرخ هاي پايان سال 2015 نيز 5 دلار بالاتر است. با توجه به اين موارد به نظر مي رسد که در کنار وضعيت وخيم بازار فولاد، احتمال افت بيشتر نرخ ها وجود داشته و حتي بايد احتمال کاهش قيمت ها را هشدار داد. اين هشدار تا جايي ادامه يافته که برخي از موسسات تحليلي احتمال از دست دادن تمامي رشد قيمت ها در سال ميلادي جاري را نيز مطرح کرده اند که به معني نزديک شدن قيمت ها به سطوحي قريب به 40 دلار خواهد بود. از ابتداي سال جاري شاهد رشد قيمت سنگ آهن بوديم تا جايي که اين نرخ از کف 40 دلاري خود در ماه ژانويه توانست تا 70 دلار در هر تن در ماه آوريل نيز رشد کند که دليل آن را نيز بايد در ناهماهنگي بين عرضه و تقاضا جست وجو کرد هرچند که رشد مجدد عرضه از سوي کشورهاي مختلف جهان به سمت بازار چين باز هم باعث کاهش قيمت ها شد و هنوز اين روند کاهشي ادامه دارد. از سوي ديگر شاهد آن هستيم که رشد عرضه به يکي از واقعيت هاي جدي در بازار جهاني سنگ آهن بدل شده که مي تواند کاهش بيشتر قيمت ها را رقم بزند.
هم اکنون چهارمين سال پياپي از کاهش قيمت ها در بازارهاي جهاني سپري مي شود؛ يعني از سال 2011 با اوج قيمت ها و ثبت رکوردهايي نزديک به 190 دلار در هر تن شاهد افت قيمت ها هستيم، هرچند که کف قيمتي را نيز بايد در نرخ هايي نزديک به 38 دلار و 30 سنت در دسامبر سال گذشته جست وجو کرد. دليل اصلي اين کاهش نرخ ها را بايد در افزايش حجم توليد سنگ آهن در کشورهايي نظير برزيل و استراليا جست وجو کرد که با کاهش هزينه توليد بازار را وارد يک فاز کاهش نرخ کرده است. نکته ديگر را بايد در کاهش تقاضاي چين و همچنين محدودشدن توليد فولاد خام در اين کشور دانست که با کاهش قيمت هاي فولاد در اقصي نقاط جهان در نهايت وضعيت سخت فعلي در بازار سنگ آهن ايجاد شد. با توجه به بالابودن حجم توليد احتمال تغيير شکل سريع بازار شايد غيرممکن باشد. گلدمن ساکس افزايش مازاد عرضه سنگ آهن و همچنين کاهش توليد فولاد چين را به عنوان دلايلي ذکر کرده است که کاهش بيشتر قيمت ها را پديد خواهد آورد. اين بانک پيش بيني کرده که در سه ماه پاياني سال ميلادي جاري قيمت هر تن سنگ آهن به 38 دلار کاهش يافته و همچنين متوسط بهاي اين ماده اوليه در سال جاري به 46 دلار در هر تن برسد. گلدمن ساکس متوسط قيمت هر تن سنگ آهن را براي سال 2016 چيزي نزديک به 52 دلار در هر تن پيش بيني کرده که رقم قابل ملاحظه اي نيست.
آمارها نشان مي دهند که موجودي انبارهاي سنگ آهن در بنادر چين به رقمي نزديک به 65/ 100 ميليون تن بالغ شده که بالاترين حد از دسامبر سال 2014 تاکنون به شمار مي آيد. اين در حالي است که هم اکنون اين انتظار وجود دارد که به دليل کاهش تقاضاي فصلي سنگ آهن در روزهاي گرم سال به دليل افت حجم توليد فولاد و زمان بارش باران هاي فصلي و رانش زمين در چين، اين حجم موجودي انبارها باز هم افزايش يابد که سيگنال مهمي براي دورنماي ضعيف بازار به شمار خواهد رفت. نکته ديگر را بايد در نوسان قيمت فولاد جست وجو کرد، زيرا برآوردها نشان مي دهد که نوسان قيمت سنگ آهن دقيقا در قرابت کامل با نوسان بهاي فولاد حرکت مي کند. حال در ماه آوريل که شاهد رشد قيمت فولاد بوديم، سودآوري شرکت هاي فولادي نيز افزايش يافته و رشد توليد را نيز تجربه کردند ولي هم اکنون و با کاهش ممتد قيمت فولاد در بازار چين مي توان از کاهش بيشتر حجم توليد فولاد به دليل مسائل اقتصادي نيز نگران بود که احتمال افزايش موجودي انبارها و کاهش بيشتر قيمت ها را هشدار مي دهد.
شاخص مديران خريد (PMI) صنعت فولاد چين در ماه آوريل 3/ 57 واحد بوده که رقم قابل توجهي به شمار مي رود که البته از رشد محسوس قيمت هاي پيشين نيز تاثير پذيرفت. البته اين شاخص پيش نگر براي ماه مه به 9/ 50 واحد کاهش يافت که افتي محسوس به شمار مي رود. البته بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که PMI کمتر از 50 نشان دهنده رکود و بيش از آن نشان دهنده رونق است. با توجه به ثبت رقمي بالاتر از 50 مي توان به اين نکته اميدوار بود که رکود فصلي سال جاري چندان هم عميق نبوده و بازار فولاد به دليل قيمت هاي پايين و احتمال رشد تقاضا و سياست هاي حمايتي دولت چين به رکودي عميق دچار نشود. نگاهي به تمامي موارد فوق از احتمال کاهش بيشتر قيمت ها خبر مي دهد ولي باز هم مي توان به داده هاي مثبت نيز اميدوار بود.
به عنوان مثال برخي شرکت ها به طرق مختلف تلاش مي کنند تا در برابر افت بيشتر قيمت ها موضع گيري کنند. مثلابا مراجعه به برخي پايگاه هاي اطلاع رساني معدني همچون سايت اينترنتي شرکت واله برزيل به عنوان بزرگ ترين توليدکننده فولاد شاهد آن خواهيم بود که اين پايگاه هاي اطلاع رساني بين 2 تا 3 هفته است که قيمت هاي فروش و نرخ هاي بازار خود را به روز رساني نکرده اند که نشان دهنده تلاشي بي ثمر براي مديريت شرايط بازار خواهد بود. به عنوان مثال پايگاه اطلاع رساني شرکت واله برزيل هنوز هم نرخ هاي بازار را به هفدهم ماه مه يعني 3 هفته پيش و بهاي 78/ 55 دلار تعميم مي دهد. درخصوص شرکت واله برزيل مي توان اين نکته را نيز مدنظر قرار داد که با روي کار آمدن دولت غرب گرا در اين کشور، مي توان به افزايش همکاري هاي واله با توليدکنندگان بزرگ استراليايي به منظور مديريت بيشتر بازار اميدوار بود، هرچند که اين همبستگي به زمان و مذاکرات بيشتري نياز دارد.
در پايان بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که با توجه به سقوط ارزش سهام واله در بازار برزيل متناسب با کاهش بهاي سنگ آهن در بازارهاي جهاني قطعا مديران اين شرکت به فکر بهبود اوضاع خواهند بود و البته نوسان ارزش اين سهم را نيز مي توان چراغ راهنمايي براي دورنماي بهاي سنگ آهن محسوب کرد. پس از کاهش ارزش سهام واله به سطوحي نزديک به 24/ 11 واحد که کمترين حد از ابتداي آوريل تاکنون به شمار مي آيد، شاهد رشد مجدد بهاي اين سهم در بازار برزيل هستيم، تا جايي که اين سهم به 62/ 12 واحد افزايش يافت. البته بايد به اين نکته نيز اشاره کنيم که قيمت بالاي نفت در روزهاي اخير سيگنال مهمي براي بهبود بازار به شمار آمده زيرا سنگ آهن توليدي با قيمت بالاتري توليد و حمل مي شود؛ يعني مي تواند به عنوان سيگنالي براي افزايش قيمت ها خودنمايي کند. با توجه به تمامي اين موارد هرچند که دورنماي کوتاه مدت تا ميان مدت بهاي سنگ آهن در بازارهاي جهاني هنوز هم کاهشي است ولي مي توان به جرقه هايي از اميد دل خوش کرد که ممکن است در ميان مدت تا دراز مدت خودنمايي کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا