مدیر امور ناشران تشریح کرد؛

آشنایی ناشران با تامین مالی از طریق اوراق بدهی و سهام خزانه در بورس تهران

آشنایی ناشران با تامین مالی از طریق اوراق بدهی و سهام خزانه در بورس تهران

مدیریت امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران با برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی، در تلاش است تا آگاهی شرکت‌ها را در خصوص قوانین و مقررات و دستورالعمل های حوزه بازار سرمایه به ویژه اوراق بدهی و سهام خزانه افزایش داده و آنها را از مزایای به کارگیری این ابزار آگاه کند.



مدیریت امور ناشران بورس اوراق بهادار تهران با برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی، در تلاش است تا آگاهی شرکت‌ها را در خصوص قوانین و مقررات و دستورالعمل های حوزه بازار سرمایه به ویژه اوراق بدهی و سهام خزانه افزایش داده و آنها را از مزایای به کارگیری این ابزار آگاه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شرکت بورس، مدیر امور ناشران بورس تهران ضمن بیان مطلب فوق، افزود: در سال 1395 دوره‌های جدید کارگاههای بازآموزی قوانین و مقررات بازار سرمایه، در محل بورس اوراق بهادار تهران با مشارکت ناشران بورسی و با تاکید بر دستورالعمل سهام خزانه و همچنین تامین مالی از طریق اوراق بدهی مانند صکوک و اوراق مشارکت برگزار می شود.

طوبی دهقانی با اشاره به اینکه نخستین سری از کارگاههای بازآموزی قوانین و مقررات بازار سرمایه سال 95، چهارشنبه 29 اردیبهشت در محل بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد، خاطر نشان کرد: در این کارگاه علاوه بر ارائه مواردی از قانون تجارت، قانون بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید،دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان، دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس، دستورالعمل پذیرش و دستورالعمل کنترلهای داخلی، دستورالعمل اوراق بدهی، آیین نامه و دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه نیز ارائه شد.

وی خاطر نشان کرد : خزانه کردن سهام توسط شرکت ها طبق ماده 198 قانون تجارت ممنوع بوده است و ناشران آشنایی چندانی با مزیت ها و قابلیت های سهام خزانه ندارند لیکن با تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسیده است و در تاریخ 27 اردیبهشت 1394 برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد، خزانه کردن سهام توسط شرکت ها با ذکر شرایطی مجاز گردید.

دهقانی یادآور شد: به موجب بند (ب) ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اول اردیبهشت ماه 1394،شرکتهای پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس بر اساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و بر اساس مقرراتی که با پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می رسد، می توانند تا سقف 10 درصد از سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه در شرکت نگهداری کنند. مادامی که این سهام در اختیار شرکت است فاقد حق رأی است.

وی با بیان اینکه آیین نامه خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه در مورخ 15 خرداد 1394 در 8 ماده و 10 تبصره به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است، یادآور شد: دستورالعمل اجرایی آن نیز با عنوان "دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه" در جلسه 3 شهریور ماه 1394 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب و برای اطلاع ناشران و فعالان بازار سرمایه منتشر شد.

مدیر ناشران بورس تهران ادامه داد: افزایش درآمد هر سهم یکی از مزایای سهام خزانه برای ناشران و بنگاه های اقتصادی به شمار می رود. بر اساس تحلیل متخصصان مالی و اقتصادی یکی از مهم ترین دلایل بازخرید سهام، افزایش سود هر سهم شرکت است. سهام خزانه تعداد سهام منتشره شرکت را کاهش میدهد و درنتیجه درآمد هر سهم افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه بهره گیری از اوراق خزانه تغییر ساختار سرمایه شرکت را به شکل مطلوب تر فراهم می کند، افزود: ساختار سرمایه ترکیبی از بدهی و حقوق صاحبان سهام است که از طریق آنها، شرکتها تامین مالی داراییهای خود را انجام میدهند. تغییر این ترکیب موجب تغییر هزینه سرمایه شرکت میشود. ممکن است مدیریت شرکت با توجه به وضعیت مالی و استراتژی شرکت، تصمیم به کاهش هزینه سرمایه از طریق بازخرید سهام و دادن سهم بیشتری از ساختار سرمایه به بدهی، بگیرد. زیرا به دو دلیل عمده هزینه سرمایه بدهی کمتر از نرخ هزینه سرمایه سهام عادی است. دلیل اول اینکه بازده مورد انتظار وام دهنده کمتر از بازده مورد انتظار سرمایهگذاران است و دوم اینکه هزینه بهره، هزینه قابل قبول مالیاتی است. بنابراین بازخرید سهم، راهکار مناسبی در اختیار مدیر است تا ساختار سرمایه شرکت را به وضع مطلوب تغییر دهد.

دهقانی مزیت دیگر سهام خزانه را پاداش به کارکنان عنوان کرد و افزود: مدیران شرکت ها میتواند با هدف تشویق کارکنان خود، طرح پاداش به کارکنان را در قالب استفاده از سهام خزانه به اجرا بگذارد. شرکت می تواند در زمانی که قیمت سهام پایین است اقدام به خریداری سهام نموده و از آن برای پاداش به کارکنان استفاده کند.

وی اضافه کرد: شرکت میتواند با جمع آوری سهام خود از بازار، ریسک تصاحب از سوی شرکت های دیگر را کاهش دهد. بازخرید سهم میتواند به عنوان ابزاری برای حفظ کنترل شرکت استفاده شود.

مدیر ناشران بورس تهران با بیان اینکه سهام خزانه از نظر اقتصادی پیامدهای مثبتی دارد، افزود: این اوراق به کاراتر شدن بازار کمک میکند. بر اساس تحقیقات انجام شده، افزایش نسبتهای پرداخت سود نقدی، افزایش قیمت سهام و افزایش بازده از جمله واکنشهای بازار به بازخرید سهام است. همچنین سهام خزانه با دادن علامت از وضعیت شرکت، موجب تقویت قیمت سهم در بازار میشود. در بازارهای مالی پیشرفته دنیا، شرکتها به طور روزافزونی به بازخرید سهام به عنوان روش مکمل یا حتی جایگزین تقسیم سود روی آوردهاند.

وی درخصوص شرایط سهام خزانه گفت: طبق ماده 11 آیین نامه سهام خزانه، سازمان بورس درخواست مجوز سهام خزانه را ظرف پنج روز کاری بررسی و نتیجه را اعلام خواهد کرد. همچنین براساس ماده 2 این آیین نامه، برنامه سهام خزانه در بازه زمانی مشخص، صرفا می‌تواند شامل برنامه خرید یا فروش بوده و ناشر مجاز به اجرای برنامه خرید و فروش به‌صورت همزمان نبوده و برنامه خرید یا فروش سهام خزانه مستلزم اخذ مجوز جداگانه از سازمان بورس است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا