جلوگیری از گسترش فناوری‌هایی که در بلندمدت مفید نیست

تاسیس مرکز فناوری، حلقه گمشده زنجیره صنعت فولاد

تاسیس مرکز فناوری، حلقه گمشده زنجیره صنعت فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - مشکلی که برخی از تولیدکنندگان فولاد کشور با آن روبه‌رو هستند استفاده از روش‌های سنتی برای تولید است که این امر همچنان مانع از پیشرفت این دسته از فولادی‌های و حضور آنها در بازارهای جهانی می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، در جهان امروز شرکت‌هایی موفق هستند که با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در تولید محصولات خود نوآور باشند. البته این موضوع باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای محصولات آنها در کشورهای خارجی افزایش پیدا کند و در نهایت تحقق این امر ارزش‌افزوده بالایی را در این شرکت‌ها ایجاد کند. بروزرسانی فناوری منجر به افزایش دقت در تولید محصولات می‌شود و یکی از شاخص‌های تاثیرپذیر در قیمت تمام‌شده نوع فناوری مورد استفاده در تولید فولاد است درواقع استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید برای تولید فولاد از لحاظ میزان مصرف مواد، انرژی و همچنین کیفیت و بازدهی اهمیت دارند و منجر به کاهش قیمت تمام شده فولاد می‌شوند.

از این‌رو به باور کارشناسان فولادی تاسیس مرکز فناوری فولاد کمک بسیاری به فولادسازان کشور برای استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا خواهد کرد و با تاسیس این مرکز از گسترش فناوری‌هایی که صرفه اقتصادی ندارد، جلوگیری خواهد شد.


بروز نیازها و خواست‌های جدید
امروزه شرکت‌هایی می‌توانند موفق باشند که با تمرکز بر مزیت‌های خود محصولات و خدمات جذاب‌تری را به مشتری ارائه کنند. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گفته است به نظر می‌رسد رشد روزافزون علم و فناوری باعث بروز نیازها و خواست‌های جدید از صنعت فولاد شده و توقعات از این صنعت را بالا برده است. آنطور که مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو می‌گوید از مهم‌ترین این نیازها می‌توان به ارتقای کیفیت محصولات صنایع پایین‌دستی، افزایش سرعت تولید، کاهش مصرف انرژی، افزایش بازدهی تولید و ساخت فولادهایی برای تامین ویژگی‌های مکانیکی مطلوب مانند استحکام بسیار بالا اشاره کرد بنابراین بروزرسانی فناوری در کارخانه‌های تولید فولاددر کشور اهمیت زیادی دارد.


نظارت و کنترل بر فناوری‌های تولید فولاد
محمدحسین نشاطی، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی شرکت فولاد آلیاژی ایران به اهمیت تاسیس مرکز فناوری فولاد در کشور اشاره کرده است. چنانکه نشاطی می‌گوید در تدوین استراتژی فولاد کشور باید توجه خاصی صرف مبحث فناوری شود و در مرحله مجوزهای احداث نیز به وسیله مرکزیتی این فناوری‌ها به طور عام کنترل و نظارت شده و از گسترش فناوری‌هایی که در بلندمدت در سطح ملی مفید نخواهد بود، اجتناب شود. به گفته نشاطی این مرکز می‌تواند با مشارکت دولت، شرکت‌های دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و شهرک‌های پژوهشی تاسیس شود. به گفته مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فولاد آلیاژی ایران تاسیس مرکز فناوری فولاد زمینه‌های لازم برای فناوری توسعه پایدار، اقتصاد مقاومتی و زیست‌محیطی را فراهم خواهد کرد. درباره تاسیس مرکز فناوری فولاد در کشور رضا زائر حیدری، کارشناس صنعت فولاد نیز  گفت: تاسیس چنین مرکزی در کشور ما الزامی است درواقع تحقیق و توسعه یک بخش بسیار حیاتی از صنعت فولاد است اما متاسفانه در ایران به این موضوع اهمیتی داده نمی‌شود بنابراین تاسیس چنین مرکزی می‌تواند این فضای خالی را پر کند.


وظایف چندگانه مرکز فناوری فولاد
در همین حال عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور معتقد است تاسیس مرکز فناوری فولاد بزرگترین خدمتی است که می‌توان به صنعت فولاد کشور کرد زیرا حلقه گمشده همکاری صنعت و دانشگاه می‌تواند در این مرکز شکل بگیرد. به گفته محمدرضا رحیمی‌زاده انجام پژوهش‌های دائمی روی فناوری‌های جدید و مدرن باید در دستور کار همیشگی این مرکز باشد.
رحیمی‌زاده اظهار کرد: با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ایجاد مرکزی فناوری فولاد به طور قطع کمک موثری در رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولادخواهد کرد. وی تصریح کرد: تشکیل چنین مرکزی باید با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور و شرکت‌های عضو آن و با یاری گرفتن از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های صنعتی کشور باشد و البته دولت نیز بودجه خاصی را برای این مرکز به منظور مطالعه و طراحی روش‌ها و فناوری‌های نوین، در نظر بگیرد. علاوه بر آن می‌توان در مرکز فناوری فولاد از وجود دانشجویان دوره دکترا و پست‌دکترا نیز بهره فراوان برد. رحیمی‌زاده ادامه داد: این مرکز می‌تواند از وظایف چندگانه‌ای شامل توسعه فناوری‌های بومی، بهسازی فناوری‌های قدیمی در جهت افزایش بهره‌وری و ارائه مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب بهترین فناوری‌های وارداتی برخوردار باشد. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور افزود: تاسیس این مرکز می‌تواند فولادسازان کشور را از مشاوره‌های مختلف بهره‌مند کند. در بخش نورد کشور واحدهایی هستند که به علت نداشتن اطلاع کافی و برخورداری از مشاوره افراد غیرمتخصص و سودجو، باوجود صرف هزینه‌های سنگین نتوانستند به ظرفیت اسمی خود برسند که این موضوع باعث غیراقتصادی شدن فعالیت این واحدها شده است. ‌ از طرفی وجود این مرکزباعث ارائه مشاوره‌هایی در زمینه ساخت داخل بسیاری از تجهیزات در داخل کشور است که صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی در هزینه‌های احداث را به ارمغان می‌آورد. به گفته رحیمی‌زاده در این مرکز می‌توان پروژه‌های مختلفی در بخش فولاد تعریف کرد و به عنوان پروژه دکترا به دانشگاه‌های کشور ارسال کرد و برای دانشجوی مورد نظر یا دانشگاه مربوط بودجه‌ای اختصاص داد البته این روش در کشورهای صنعتی دنیا مرسوم است و بازده بسیار خوبی در این کشورها دارد.
استفاده از فناوری‌های جدید موضوعی مهم در کاهش هزینه‌های تمام شده است. به همین دلیل امروزه کشورهای صنعتی در تلاش هستند با افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه فناوری‌های مورد استفاده در صنایع را به روز کرده و کالای تولید شده را با هزینه کمتری وارد بازار رقابتی کنند. ‌ از سویی تولید ۵۵میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴، دلیل مهمی برای استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش ظرفیت تولید فولاد است تا فولاد تولید شده در کشور با قیمت تمام شده کمتری به بازارهای جهانی وارد شود. از نگاه کارشناسان آنطور که باید و شاید در کشور ما به تحقیق و توسعه در صنعت فولاد توجه نشده است بنابراین تاسیس مرکز فناوری فولاد اقدامی که درصورت تحقق پیدا کردن آن گامی بزرگ در جهت نوسازی تجهیزات و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید برای تولید فولاد رقابتی برداشته می‌شود. ‌
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا