رشته های سنگ آهن پنبه شد

رشته های سنگ آهن پنبه شد

برخی تحلیلگران با اشاره به تغییراتی که در شرایط بازار سنگ آهن خام مورد استفاده در تولید فولاد ایجاد شده است پیش بینی کرده بودند قیمت ها در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد.

 

بر همین اساس در پایان معاملات روز جمعه، قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد به محدوده ۴۸ دلار کاهش یافت.
اکنون قیمت سنگ آهن نسبت به ابتدای سال جاری میلادی تنها ۵ درصد بالاتر است و این ریسک وجود دارد که همین میزان افزایش نیز از میان برود زیرا عواملی که طی ماه های اول امسال سبب رشد قابل ملاحظه قیمت ها شد اکنون از میان رفته اند. دو ماه پیش قیمت سنگ آهن به ۷۰ دلار در هر تن رسید اما ماه گذشته قیمت ها ۲۴ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش ماهانه در پنج سال اخیر بود.
در چند ماه اول امسال، بروز نشانه هایی از رشد تقاضا در چین سبب رشد سفته بازانه قیمت ها شد. البته میزان تقاضا واقعا رشد کرد اما نه به میزانی که سبب افزایش شدید قیمت ها شود. رشد قیمت ها پس از اعمال نظارت های قانونی بر دادوستد ها در چین و افزایش عرضه، معکوس شد و شاهد افزایش قابل ملاحظه موجودی سنگ آهن در بنادر چین بودیم.
برخی تحلیلگران معتقدند احتمال دارد امسال نیز قیمت سنگ آهن کاهش یابد. اگر این پیش بینی تحقق پیدا کند امسال برای چهارمین سال پی در پی قیمت ها کاهش خواهد یافت. در سال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ قیمت سنگ آهن به دلیل افزایش عرضه از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن و ضعف اقتصاد چین کاهش یافت. در ماه دسامبر سال پیش قیمت هر تن سنگ آهن به ۳۸.۳ دلار رسید.
بانک گلدمن ساکس هشدار داده که بازار جهانی سنگ آهن با مازاد عرضه مواجه است زیرا شرکت های عرضه کننده بر عرضه خود می افزایند. هزینه تولید سنگ آهن برای این شرکت ها پایین تر از قیمت کنونی این ماده خام است و به همین دلیل می توانند به تولید ادامه دهند.
از دید تحلیلگران این بانک قیمت سنگ آهن در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی به ۳۸ دلار کاهش خواهد یافت. در کل سال جاری میلادی متوسط قیمت ها ۴۶ دلار پیش بینی شده است.
هفته پیش ذخیره سنگ آهن در بنادر چین به بالای ۱۰۰ میلیون تن رسید که بالاترین میزان از پایان سال ۲۰۱۴ است. این ذخایر در ۸ ماه از ۹ ماه اخیر افزایش یافته است و این درحالیستکه اکنون در آستانه کاهش فصلی تقاضا برای فولاد در چین قرار داریم.
دو ماه پیش قیمت فولاد و سود شرکت های تولیدکننده این ماده خام در چین افزایش یافت و آنها بر تولید خود افزودند اما از آن زمان تاکنون شرایط بازار تغییر کرده است. در ماه گذشته میلادی ذخیره فولاد در انبار کارخانه ها افزایش یافته و میزان تولید کاهش پیدا کرده است.
تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند می گویند تردیدی وجود ندارد که فعالیت ها در بخش فولاد چین کاهش یافته و فعلا دلیلی برای معکوس شدن این شرایط وجود ندارد.


در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا