همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان؛

قیمت شناور خرما در بازار مصرف/تفاوت نرخ جهاد کشاورزی با انجمن

قیمت شناور خرما در بازار مصرف/تفاوت نرخ جهاد کشاورزی با انجمن

تهران- ایرنا- همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، نرخ خرما به عنوان یکی از محصولات کشاورزی که در سفره افطاری روزه داران جایگاه ثابتی دارد، دستخوش سودجویی دلالان در بازار مصرف شده و از سوی دیگر نرخی که وزارت جهاد کشاورزی برای این محصول اعلام کرده با انجمن خرما متفاوت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزارت جهاد کشاورزی قیمت منطقی برای خرما را حدود 50 هزار ریال در هر کیلو گرم، بدون مشخص ساختن نوع آن اعلام و انجمن خرما نیز نرخ منطقی برای هر کیلو گرم خرما (بدون ذکر نوع آن) را 35 هزار ریال اعلام کرد.
سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار نیز نرخ انواع خرما را از 28 اردیبهشت ماه امسال تا اطلاع ثانوی برای درجه یک از 37 هزار ریال تا 182هزار ریال اعلام کرده و قیمت درجه دو نیز در دامنه 31 هزار ریال تا 150 هزار ریال قرار گرفته است.
پیش از این، «سیدحسین مهاجران» رییس اتحادیه میوه و سبزی گفته بود ، نرخ خرما در یک ماه گذشته 20 هزار ریال افزایش داشته است در حالی که خرمای تولیدی جدیدی به بازار وارد نشده و محصولی که عرضه می شود، تولید سال گذشته است.
همچنین قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه بنکداران ضمن اعلام رشد 30 تا 60 درصدی نرخ خرما در بازار نسبت به ماه پیش، برای خرمای «بُرانی» دامنه قیمت 55 هزار ریال تا 93 هزار ریال، خرمای «سراوان» بین 40 تا 60 هزار ریال و خرمای «نرماشیر» از 40 تا 80 هزار ریال، «زاهدی» 35 تا 50 هزار ریال و «دشتستان» از 27 تا 35 هزار ریال ذکر کرد.
«ابوالقاسم حسن پور» مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخته که هر کیلوگرم خرمای «مضافتی» در کرمان به شکل بسته بندی حدود 25 تا 30 هزار ریال از نخلداران خریداری شد و در ماه رمضان باید به نرخ منطقی 35 تا 50 هزار ریال به دست مردم برسد.
سازمان مدیریت میادین میوه وتره بار شهرداری تهران برای رطب مضافتی بم (سه و دو رج) درجه یک نرخ هر کیلو گرم 87 هزار ریال و درجه دو 77 هزار ریال را اعلام کرده و علاوه بر آن رطب مضافتی ممتاز بم (سه رج) نیز 83 هزار ریال و رطب مضافتی بم سه رج درجه یک 79 هزار ریال و درجه دو نیز 58 هزار ریال تعیین نرخ شده است.
همچنین سازمان یادشده برای سایر انواع رطب مضافتی (جیرفت، سراوان و ...) درجه یک 68 هزار ریال و درجه دو 60 هزار ریال قیمت تعیین کرده است.
رطب مضافتی کارتنی درجه یک نیز 65 هزار ریال و درجه دو به رقم 60 هزار ریال می رسد.
«علی اصغر موسوی» دبیرکل انجمن خرما ضمن اعلام اینکه تولیدکنندگان خرما اکنون 50 درصد خرمای تولیدی را دراختیار دارند و نتوانسته اند آن را بفروش برسانند، گفته است سودجویان که 50 درصد بقیه محصول را با کمترین قیمت از نخلداران خریده اند، قصد دارند همزمان با ماه مبارک رمضان با بیشترین سود روانه بازار مصرف کنند.
به اعتقاد وی، قیمت منطقی برای هر کیلوگرم خرما 35 هزار ریال است و مردم هر جعبه خرما با وزن 750 گرم را باید حدود 27 هزار ریال بخرند.
سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز برای خرمای آلویی درجه یک نرخ هر کیلوگرم را 65 هزار ریال و درجه دو 57 هزار ریال، خرمای «پیزو» درجه یک هر کیلوگرم 75 هزار ریال و نوع درجه دوم آن نیز 65 هزار ریال اعلام کرده است.
خرمای «پیارم» به عنوان گرانترین محصول، نوع درجه یک آن هر کیلوگرم 182 هزار ریال نرخ دارد و درجه دو آن نیز 150 هزار ریال قیمت گذاری شده است.
هر کیلو خرمای «دشتستان و کبکاب» کارتن کوچک درجه یک 37 هزار ریال و و درجه دو نیز 31 هزار ریال نرخ دارد. همچنین کبکاب شسته شده در بسته بندی (شرکتی) نیز هر کیلوگرم 80 هزار ریال تعیین قیمت شده است. نرخ رطب زرد طلایی در ظروف پلاستیکی درب دار درجه یک نیز هر کیلوگرم 49 هزار ریال و درجه دو 44 هزار ریال است.
خرمای زاهدی درجه یک نیز هر کیلوگرم 48 هزار ریال و درجه دو 43 هزار ریال تعیین نرخ شده است. خرمای «فرکانی» نیز در سازمان یاد شده برای نوع درجه یک آن هر کیلوگرم 45 هزار ریال و درجه دو 40 هزار ریال قیمت گذاری شد.
محصول امسال خرما در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به بازار مصرف می رسد که وزارت جهاد کشاورزی انتظار دارد میزان برداشت سال 95 به یک میلیون و 170 هزار تن برسد. سال گذشته یک میلیون و 40 هزار تن خرما تولید شد که از این رقم 171 هزار تن به بازارهای صادراتی روانه شد.
آمارها نشان می دهد ایران با تولید سالیانه بیش از یک میلیون تن خرما، دومین کشور جهان به حساب می آید اما در بازار صادرات جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است؛ مصر اکنون نخستین تولیدکننده خرمای جهان به حساب می آید.
کشورهای هند، جمهوری آذربایجان، آلمان، امارات، انگلستان،عراق، ترکیه، روسیه، مالزی، اوکراین، سوئد، دانمارک، قزاقستان، اندونزی، استرالیا و کانادا به عنوان بازارهای صادراتی خرمای ایران معرفی شده اند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا