سیستان وبلوچستان رنگین کمان معادن/حضور بیش از 60 هیات خارجی اقتصادی نشانه تغییر نگرش است

سیستان وبلوچستان رنگین کمان معادن/حضور بیش از 60 هیات خارجی اقتصادی نشانه تغییر نگرش است

تهران-ایرنا- استاندار سیستان وبلوچستان معتقد است، رنگین کمان معادن در این استان وجود دارد و امروز برای تامین زیر ساخت ها از همه توانمندی بهره گیری می شود تا با سرمایه گذاری دولت شاهد رشد فعالیت جهشی در این بخش در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اوسط هاشمی» که آذرماه 1392 توسط هیات وزیران به عنوان شانزدهمین استاندار پهناورترین استان در ناحیه جنوب شرق کشور برگزیده شد، در جمع اصحاب رسانه اعزامی به این استان، از بی مهری رسانه ای به سیستان و بلوچستان سخن گفت در حالی که از زمان توافق برجام این استان میزبان بیش از 60 هیات خارجی اقتصادی بوده است.
استان سیستان و بلوچستان با مساحت 187 هزار و 502 کیلومترمربعی، 11.5 درصد از وسعت کشور را در برمی گیرد و در عین حال یک هزار و 210 کیلومتر مرز خاکی با دو همسایه شرقی، کشورهای پاکستان و افغانستان دارد و برخوردار از 370 کیلومتر مرزآبی است و نقطه اتصال به آبهای آزاد و اقیانوس محسوب می شود.
مطالعات زمین شناسی نشان می دهد که این استان در کمربند فلززایی معدنی که از اروپا آغاز و پس از گذشت از میناب (استان هرمزگان) و ارتفاعات جازموریان (کرمان - سیستان وبلوچستان) به سمت خاش و زاهدان امتداد پیدا می کند.
بررسی های کارشناسان معادن نشان می دهد این استان پهناور در جنوب شرقی کشور، برخوردار از منابع غنی معدنی در زمینه کانی های فلزی و غیرفلزی است که قابلیت های معدنی آن به عنوان شاخص توانمندی های مهم توسعه استان به حساب می آید.
امروز موضوع مهم اقتصاد مقاومتی، براساس سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است؛ بنابراین بسیاری از کانسارهای(ذخیره معدنی) فلزی و غیرفلزی شناخته شده در استان سیستان وبلوچستان، می تواند مبنای شکل گیری صنایع بزرگ معدنی در این خطه شود.
استاندار 58 ساله سیستان وبلوچستان معتقد است: دولت یازدهم برای رونق بخشیدن به فعالیت های معدنی در این استان اقدامات خود را از حوزه اکتشاف آغاز کرد.
به اعتقاد هاشمی، استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی در توسعه معدن و صنایع معدنی دارد و می توان با توسعه آن و راه اندازی واحدهای تولیدی، ارزش افزوده بالایی ایجاد و زمینه توسعه منطقه و اشتغال را فراهم کرد تا استان به جایگاه اصلی خود برسد.
پیش از این سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: براساس همکاری این سازمان با مسئولان استان سیستان وبلوچستان، اکتشاف 45 هزار کیلومتر مربع را در این استان در حال اجراست و در منطقه مرزی آن 20 هزار کیلومتر مربع اکتشاف انجام شده و 143 محدوده امیدبخش نیز کشف شد.
هاشمی خاطرنشان ساخت: معادن در سطح کشور و به ویژه در استان سیستان وبلوچستان یک گام مثبت و اشتغال آفرین در مسیر اقتصاد مقاومتی به حساب می آید و اکنون ذخایر قابل توجه سنگ گرانیت و مرمر، مس، کرومیت، تیتانیوم، سنگ آهن، طلا، آنتیموان در استان شناسایی شده است و انتظار می رود با اکتشافات در حال انجام، ذخایر جدیدی به این اقلام افزوده شود.

** فعالیت های عمرانی
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: دولت یازدهم مصمم به محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور است و صرف 92 میلیارد ریال برای کارهای عمرانی و تخصیص افزون بر 130 هزار میلیارد ریال برنامه های در دست اجرا به عنوان گامی مهم در مسیر توسعه و آبادانی این استان محسوب می شود.
وی موضوع افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار که از 2.5 میلیون تن کنونی تا بهمن ماه امسال به 8.5 میلیون تن خواهد رسید، به عنوان مزیتی یاد کرد که می تواند زمینه را برای گسترش مناسبات اقتصادی بیش از پیش کشورهای ایران و افغانستان فراهم سازد و این رقم در حقیقت حدود 10 درصد ظرفیت 89 میلیون تنی در این بخش است.
ادامه دارد ...
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا