مرتضوی، باز هم در مسیر محاکمه

مرتضوی، باز هم در مسیر محاکمه

دوباره دادگاه‌های غیر علنی و دوباره حضور رسانه‌ای مرتضوی. دوباره دفاعیات او و دوباره اظهارات وکلای شاکیان؛ سوت بازی پرونده تامین اجتماعی مرتضوی در دادگاه تازه قرار است به صدا دربیاید.

تا حالا برای پرونده تامین اجتماعی مرتضوی هر چه بود، حکم یک «پیش بازی» را داشت. هم آن محکومیت یک ساله و هم رد مال تنها حکم دادگاه برای قسمتی از پرونده بود. نیمه اول قسمت اصلی از روز ٢٥ آبان رونمایی می‌شود؛ در دادگاهی که وکیل شاکیان مرتضوی گفته باز هم «به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود. » پرونده تامین اجتماعی برای تامین اجتماعی سه قسمت داشت؛ یکی اتهام او درباره «تحصیل مال نامشروع»؛ اتهامی که دادگاه او را در خصوص آن مجرم شناخت و به حبس و ردمال محکوم کرد. دیگری اما شکایت جمعی از کارگران از سعید مرتضوی است که قرار است جلسات محاکمه‌اش از روز ٢٥ آبان برقرار شود و نهایتا او باید همچنان در انتظار بررسی پرونده تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی در دادگاه هم باشد. در این مسیر مرتضوی تازه به ایستگاه دوم رسیده است؛ پرونده شکایت کارگران از او.

دیروز وکیل مدافع این جمع از نخستین جلسه رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی در شعبه ١٠٥٧ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت در ٢٥‌آبان‌ماه خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرده: «بخش دیگری از پرونده مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی که در دادسرای کارکنان دولت مطرح و در حال رسیدگی بود، با صدور کیفرخواست به شعبه ١٠٥٧ دادگاه کارکنان دولت ارجاع شده است.» وی با بیان اینکه جلسه دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود، از بیان جزییات بیشتر درباره این پرونده خودداری کرده است. این پرونده مربوط به شکایت هزار کارگر چابهاری به قوه‌قضاییه از مدیرعامل سابق این سازمان، بابک زنجانی و نمایندگان مجلسی است که کارت‌های هدیه ١٣٠‌میلیون‌تومانی از سازمان تامین‌اجتماعی دریافت کرده‌اند. پیشتر وکلای شاکیان این پرونده از بازپرس درخواست کرده بودند که گزارش تحقیق ‌و تفحص مجلس در سال ٨٩ از سازمان تامین‌ اجتماعی را مبنای رسیدگی قرار دهد.

عنوان شکایت هزار کارگر چابهاری از سعید مرتضوی عناوین اتهامی از قبیل «تصرف غیرمجاز در اموال دولتی، اختلاس و خیانت در امانت» است. به این ترتیب سعید مرتضوی که به تازگی از پرونده کهریزک رهایی یافته و در اتهام تحصیل مال نامشروع نیز با یک سال حکم غیرقطعی مواجه شده است، انتظار تعیین تکلیف در اتهامات دیگری را می‌کشد؛ اتهاماتی که البته بخش بزرگ‌تر و مهم پرونده او را در موضوع تامین اجتماعی تشکیل می‌دهند. او تازه وقتی که از گردنه دادگاه پیش رو بگذرد، به نقطه شروع دادگاه پرونده تحقیق و تفحص مجلس خواهد رسید؛ پرونده‌ای که در کنار پرونده کهریزک ستون اصلی پروند‌ه‌های گشوده شده علیه او را تشکیل می‌دهند. ترک همدانی روز ٢٩شهریور درباره حجم پرونده‌های مرتضوی در موضوع سازمان تامین اجتماعی  گفته بود: «پرونده کلانی است که در این دادسرا در حال پیگیری است. فقط موضوع تامین اجتماعی و بحث شکایت کارگران مطرح نیست: موضوعات دیگری هم هست که باید در مورد آنها نیز تحقیق شود. با وجود اینکه زمان زیادی گذشته اما با توجه به حجم پرونده، این مدت زمان رسیدگی، منطقی به نظر می‌رسد.» این می‌تواند به معنای قرار گرفتن دادستان سابق تهران در برابر یک دومینو از احکام قضایی باشد؛ شکایت کارگران تامین اجتماعی، شکایت عباس پالیزدار، پرونده تحقیق و تفحص مجلس و موارد دیگری از این دست به معنای آن هستند که مرتضوی همچنان مجبور است راهروهای دادگاه را با امید گرفتن حکم برائت بپیماید؛ حکمی که در نخستین قسمت از پرونده تامین اجتماعی نصیب او نشد و رییس سابق این سازمان را مجبور کرد تا به یک «اعتراض» حقوقی پناه بیاورد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا