اینترنت ایران اندر خم اختلالات بیرونی

اینترنت ایران اندر خم اختلالات بیرونی

کشور کره جنوبی در حال ورود به نسل پنجم ارتباطی است و به صورت پایلوت نسل پنجم ارتباطی را در برخی مناطق خود اجرا کرده‌اند، نسلی که به نظر می‌رسد مافوق تصور انسان است، این در حالی است که کره ای‌ها رکورد‌دار پرسرعت‌ترین شبکه ارتباطی دردنیا هستند.

 حال با علم بر این موضوع و ورود نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی و مقایسه با دیگر کشورها مشخص می‌شود که جایگاه ایران در رده‌بندی وضعیت اینترنت با توجه به تعداد کاربر قابل ملاحظه‌یی که دارد، بسیارناامید‌کننده است.

بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از وضعیت اینترنت ایران و جهان که سازمان «نتایندکس» منتشر کرد، جایگاه ایران علاوه بر اینترنت پرسرعت ثابت، در بخش اینترنت همراه نیز چندان جالب توجه نیست. براساس بررسی‌های سازمان «نتایندکس» که یکی از معتبرترین مراکز ارائه آمار از سرعت و قیمت اینترنت در جهان است، در رتبه‌بندی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ایران در جایگاه ۹۸ از میان ۱۱۴ کشور جهان قرار دارد.

مصر، بوسنی، اندونزی و فلسطین در این رده‌بندی از ایران بالاتر و پاکستان، هند، لائوس و تونس پایین‌تر از ایران قرار دارند. رتبه نخست این رده‌بندی در اختیار نیوزیلند، با سرعت دانلود اینترنت موبایل 26/55 مگابیت بر ثانیه است و چین، دانمارک، تایوان، امارات و فنلاند به‌ترتیب در جایگاه دوم تا ششم این رده‌بندی قرار دارند.

در رتبه‌بندی سرعت آپلود اینترنت موبایل در جهان نیز ایران در جایگاه ۹۶ از بین ۱۱۴ کشور جهان قرار دارد. در این رده‌بندی نیجریه، مراکش، پاکستان و ترکیه بالاتر از ایران و بوسنی، اندونزی، فلسطین و بنگلادش پایین‌تر از ایران قرار دارند. جایگاه اول در این رده‌بندی در اختیار دانمارک با سرعت آپلود اینترنت موبایل 11/66 مگابیت بر ثانیه است. لوکزامبورگ، تایوان، امارات، کویت و نیوزیلند در جایگاه‌های بعدی این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

 در انتهای رتبه‌بندی، سودان با متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل ۴٩/ 0 مگابیت بر ثانیه در جایگاه آخر قرار دارد. اوکراین، ویتنام، نیکاراگوئه، میانمار و پاراگوئه به‌ترتیب بالاتر از سودان در انتهای این رده‌بندی قرار دارند.

بد نیست بدانید که سرعت تبادل دیتا در شبکه‌های مخابراتی با رشد بسیار سریعی مواجه بوده است. این رقم در شبکه‌های نسل اول تنها 2/1 کیلوبیت در ثانیه بود که در شبکه‌های نسل دوم به 6/9 کیلوبیت در ثانیه و در شبکه‌های نسل سوم به 384 کیلوبیت در ثانیه و سپس بیش از 2 مگابیت در ثانیه افزایش یافت.

 این رقم در شبکه‌های نسل چهارم 100 مگابیت در ثانیه بود و در شبکه‌های نسل پنجم هم به یک گیگابیت در ثانیه خواهد رسید. باید توجه داشت که سازگاری این استاندارد با IPv6 یا پروتکل اینترنتی نسخه 6 یکی از مهم‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود.

حال با توجه به آمار ارائه شده به نظر می‌رسد مسوولان ارتباطی کشور و اپراتور‌های فعال باید برای جبران این عقب ماندگی به‌دنبال راه‌های توسعه‌یی و خدماتی باشند که بتواند این اختلاف فاحش را جبران کند.

مساله‌یی که بعید به نظر می‌رسد چرا که هنوز اینترنت ارائه شده به کاربران با اختلال مواجه است و اعتراض شدید کاربران را به همراه دارد و در این بین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با پذیرش این اختلال‌ها که بیش از یک ماه به طول انجامید در صفحه شخصی اینستا گرام خود از کاربران عذرخواهی کرد و در مورد قطع ارتباطات بین‌الملل و ایجاد برخی اختلالات در دسترسی کاربران به اینترنت گفت: این موضوع کاملا ناخواسته و خارج از حوزه نظارت کشور بوده است. باید بگویم که با وجود آنکه تدابیر لازم در این خصوص از قبل دیده شده بود اما متاسفانه همزمانی قطع ارتباط در ۳ مسیر پرترافیک، شرایط بدی را رقم زد.

وی توضیح داد: ارتباطات بین‌الملل کشور از طریق درگاه‌های متعدد در نقاط مختلف مرزی برقرار می‌شود تا هنگام بروز برخی حوادث و اختلال در یک مسیر، جریان ارتباط از مسیرها و درگاه‌های دیگر تامین و پشتیبانی شود. اما همزمانی قطع ارتباط در ۳ مسیر، کار را کمی سخت‌تر کرد. واعظی تاکید کرد: با تلاش همکاران در روزهای گذشته یکی از مسیرهای دریایی بطور کامل تعمیر و به مدار بازگشته و باعث بهبود جدی کیفیت سرویس اینترنت در کشور شده است. همچنین با اپراتورهای مسوول در ترکیه نیز مذاکره جدی صورت گرفته تا حفاظت از مسیر فیبرنوری از حملات تروریستی را نیز در دستور کار قرار دهند. در این میان ممارست خوبی از طرف ترکیه ملاحظه می‌شود. حال با توجه به اینکه کشور‌های پیشرفته و در حال پیشرفت گام‌های محکم و بلندی در راستای ورود به نسل پنجم ارتباطی برداشته‌اند، ما هنوز اندر خم یک کوچه و رفع اختلال‌ها برای کندی اینترنت هستیم و در این بین سخن از کار تحقیقاتی برای ورود به نسل پنجم به میان می‌آید مساله‌یی که در زمان مطرح شدن آن باعث تعجب بسیاری از مسوولان و حتی کاربران شد، چرا که اینترنت در ایران هنوز آن طور که باید و شاید به کاربران ارائه نمی‌شود و حتی اعتراض شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت مبنی بر رفع انحصار دولتی نیز نتوانسته است ابتدایی‌ترین مشکل این موضوع که همان رفع انحصار دولتی است برطرف کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا