گیلنرام در گفت‌وگو با ماین نیوز:

قراضه می‌تواند جایگزین خوبی برای آهن اسفنجی باشد

قراضه می‌تواند جایگزین خوبی برای آهن اسفنجی باشد

گروه صنایع معدنی >فولاد - موسس و مدیرعامل شرکت سوئدی کوبولد و شرکا (KOBOLDE & Partners) درباره فعالیت‌های این شرکت که منجر به بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه در تولید فولاد می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، راتگر گیلنرام (Rutger Gyllenram) با اشاره به اینکه میزان بهینه استفاده از مواد اولیه در تولید فولاد اهمیت بسیار زیادی در مدیریت هزینه‌ها در این صنعت دارد، افزود: نرم‌افزاری که ما تولید کرده‌ایم می‌تواند بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه در کوره‌های الکتریکی را به خوبی مدیریت کند.

خبرنگار ماین نیوز با راتگر گیلنرام (Rutger Gyllenram)، موسس و مدیرعامل شرکت سوئدی کوبولد و شرکا (KOBOLDE & Partners) گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

خواهش می‌کنم خودتان را معرفی کرده در مورد شرکت خود کمی توضیح دهید.

من راتگر گیلنرام، موسس و مدیرعامل شرکت کوبولد و شرکا هستم. در سال 1982 زمانی که هنوز دانشجو بودم، این شرکت را تاسیس کردم و تمام زمان خود را صرف درس خواندن و صنعت فولاد می‌کردم.  ما تا به امروز روی برنامه اینترنتی Romat Max که یک نرم‌افزار بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه در کوره‌های الکتریکی است، کار کرده‌ایم. این نرم‌افزار می‌تواند عملکرد و میزان مواد اولیه که در واقع شارژ کوره است را بهبود ببخشد. نه تنها در بخش فلزی برای بهینه‌سازی مواد اولیه مانند DRI ،HPI، آهن خام و قراضه ورودی به کوره و همچنین در مورد سرباره موردنیاز نیز مورد اهمیت است. این نرم‎افزار قادر است سرباره‌های اشباع شده از اکسید منیزیم را شناسایی کند. در صورت وارد شدن مقدار زیاد این ماده شما میزان زیادی از مواد اولیه و سرمایه خود را به دلیل عدم مدیریت وضعیت هدر می‌دهید و اگر این میزان کم باشد، انرژی زیادی را از دست خواهید داد. بنابراین با این نرم‌افزار شما میزان بهینه مواد اولیه ورودی کوره‌ها را محاسبه می‌کنید.

بنابراین تمرکز شما روی کوره‌های قوس الکتریکی است؟ همانطور که می‌دانید در ایران ما تعداد زیادی از این کوره‌ها را داریم که از DRI ،HPI و ... استفاده می‌کنند. توصیه شما برای شرکت‌های ایرانی برای ذخیره و بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه چیست؟

بله من به این امر آگاه هستم. می‎دانم که در فولاد مبارکه اصفهان به عنوان مثال تاسیسات فوق‌العاده خوبی وجود دارد و فکر می‌کنم می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار ما تولید خود را بهینه‌سازی کنند و از مواد اولیه خالص استفاده کرده و مصرف انرژی را متعادل کنند. ایران با وجود پیشینه باستانی کشوری است با جمعیت جوان که این جمعیت یعنی مصرف مواد فلزی بیشتر مانند خودرو و تولید قراضه بیشتر و استفاده بیشتر از قراضه در تولید یعنی بالا بودن نیاز به سنجش میزان خلوص این قراضه‌ها و در اینجاست که نرم‌افزار ما بسیار مفید خواهد بود.

شما تجربه فروش نرم‌افزار خود به صنعت فولاد ایران را دارید؟

خیر، ما هنوز هیچ فروشی به شرکت‌های ایرانی نداشته‌ایم. فقط از فولاد مبارکه و دیگر کارخانه‌های تولید فولاد بازدید کرده‌ایم.

شرکت‌های ایرانی در صورت نیاز چگونه می‌توانند با شما در ارتباط باشند؟

می‌توانند از طریق ایمیل با ما در تماس باشند. همچنین ما کارمندانی داریم که می‌توانند فارسی صحبت کنند بنابراین مشتریان فارسی زبان ما از طریق این همکاران ما پشتیبانی می‌شوند. همچنین نرم‌افزار ما به زبان فارسی نیز قابل اجراست. نرم‌افزار به زبان‌های انگلیسی، سوئدی، چینی و فارسی قابل تنظیم است.

آیا رقیبی در زمینه این نرم‌افزار در دنیا به عنوان مثال در چین دارید؟

بله رقبای زیادی داریم. ما معتقدیم که افراد باید در یک شرکت در جهت بهینه‌سازی مصرف مواد خام اولیه همکاری کنند و نه فقط در جهت شارژ بعدی کوره بلکه برای 2 تا 3 هفته، ماه و یا سال آینده خرید شود. شما باید استراتژی و تکنیک برای یافتن تامین کنندگان جدید داشته باشید و نیاز به ابزاری برای تصمیم‌گیری برای میزان خرید آینده خود دارید. ما این ابزار را جهت ایجاد استراتژی خرید مواد خام برای شما فراهم می‌کنیم. فکر می‌کنم از این لحاظ نرم‌افزار ما خاص است که دانش و مهارت خاص یک متخصص را به افراد زیادی می‌دهد، بدون اینکه آنها دارای مدرک دکترای متالورژی باشند. شما می‌توانید از طریق این نرم‌افزار به خوبی یک متخصص استراتژی و برنامه‌ریزی کنید. من فکر می‌کنم این یک خصوصیت برتر نسبت به دیگر نرم‌افزارهای مشابه است. بله همینطور است شما در واقع پول خود، مواد اولیه، تجهیزات و از همه مهمتر محیط زیست خود را حفظ می‌کنید.

بنابراین نرم‌افزار شما می‌تواند به تولیدکنندگان ایرانی جهت افزایش و بهینه‌سازی تولید کمک بسیاری کند.

دقیقا. به نظر من چیزی زیان‌بارتر از ذوب کردن مواد خام بیش از حد موردنیاز نیست.

در ایران این روزها بررسی و تمایل بیشتری جهت استفاده از آهن اسنفجی به جای قراضه هست. آیا تکنولوژی شما در این زمینه نیز کاربرد دارد؟

بله برای آهن اسفنجی هم استفاده می‌شود. ما مدل خاصی در نرم‌افزار خود برای آهن اسفنجی داریم که می‌توانید میزان مصرف انرژی و سنگ آهن و مواد مذاب را محاسبه کنید. من فکر می‌کنم مهمترین کاری که تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند انجام دهند، کاهش میزان سیلیکا در گندله‌سازی است. وقتی شما کوره خود را صددرصد با آهن اسفنجی شارژ می‌کنید، این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند. همچنین بررسی‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در تاسیسات معادن و استخراج سنگ آهن نیز بسیار مهم و مفید خواهد بود. بنابراین تحقیقات بیشتر باعث جذب سرمایه‌گذاری بیشتر هم می‌شود به خصوص با از میان برداشته شدن تحریم‌ها این روند آسان‌تر نیز خواهد بود.

با تشکر از شما به عنوان سوال آخر شما آینده قراضه را در صنعت تولید فولاد چگونه می‌بینید؟

من فکر می‌کنم ذخایر بیش از اندازه و ارزش کم انرژی باعث فشار زیادی روی قراضه شده است. قراضه به نظر من می‌تواند جایگزین مناسبی برای آهن اسفنجی باشد اما چون قیمت آن پایین است، فروشندگان به کیفیت آن اهمیت نمی‌دهند. کشورهایی مانند روسیه بسیاری از موانع تولید قراضه و استفاده بیشتر از آن را طی 10 سال آینده پشت سر خواهند گذاشت و این باعث بهبود هرچه بیشتر شرایط خواهد شد

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا