یک تشکل تخصصی: برجام، صادرات فولاد خام پارسال را دوبرابر کرد

یک تشکل تخصصی: برجام، صادرات فولاد خام پارسال را دوبرابر کرد

تهران- ایرنا- انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: پس از توافق برجام و اجرای آن، صادرات فولاد خام مانند اسلب، بیلت و آهن اسفنجی در سال 1394 نسبت به 1393 رشد دو برابری یافت.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد صادرات فولاد خام شامل اسلب، بیلت و آهن اسفنجی از سقف 975 هزار تن در سال 1393 به رقم یک میلیون و 790 هزار تن در سال 1394 رسید که نشان دهنده رشد دو‌برابری پس از توافق برجام است.
قیمت هر تن بیلت برابر با قیمت دستکم هفت بشکه نفت است، بنابراین صادرات پارسال فولاد برابر با صدور 12 میلیون و 600 هزار بشکه نفت بود.
همچنین پارسال میزان میلگرد صادراتی واحدهای تولیدی با رشد 22 درصدی به رقم 302 هزار تن رسید.
آمارها نشان می دهد سال 1393 مجموع میلگرد صادراتی واحدهای تولیدی 248 هزار تن بود.
برپایه این اطلاعات، پارسال میزان ورق فولادی صادراتی در مقایسه با عملکرد سال 1393 رشد 11 درصدی را ثبت کرد و به یک میلیون و 700 هزار تن رسید.
مجموع صادرات ورق فولادی در سال 1393، یک میلیون و 500 هزار تن بود.
بر پایه گزارش های منتشر شده، انبار فروشندگان در یک ماه گذشته تخلیه شده است و انتظار نمی رود تا اواسط خردادماه موجودی ارزان‌قیمت انبارها باقی بماند. آنچه بر جای مانده، موجودی‌های خرید گران است که صاحبان آنها بسادگی حاضر به فروش آن نیستند.
جمهوری اسلامی امروز به عنوان چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می شود و در سال 1394 برای نخستین بار رکورد صادرات چهار میلیون و 100 هزار تن را در این بخش ثبت کرد.
قرار است براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت فولاد کشور به رقم 55 میلیون تن برسد و از این میزان حدود 15 میلیون تن به صادرات اختصاص می یابد.
مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با سهم حدود 50 درصدی در زمینه تولید و صادرات، در جایگاه نخست است و مجتمع فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان در ردیف های بعدی جای دارند.
دولت یازدهم از نیمه دوم سال 1392 فعال سازی هفت طرح فولاد استانی را که از سال 1385 به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود، فعال ساخت. هر یک از این واحدها 800 هزار تن تا یک میلیون تن ظرفیت دارد.
فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، نی ریز (فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، شادگان (خوزستان)، سبزوار (خراسان رضوی)، میانه (آذربایجان شرقی) و بافت (کرمان) هفت طرح فولاد در استان های کشور است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا