دبیرکل کانون کارگزاران بورس در گفت وگو با بورس پرس اعلام کرد:

دو پیشنهاد به سازمان بورس درباره آرا شرکت های وابسته

دو پیشنهاد به سازمان بورس درباره آرا شرکت های وابسته

دبیرکل کانون کارگزاران بورس درباره رای زیرمجموعه های وابسته مانند مدیریت فناوری بورس تهران و سپرده گذاری مرکزی دو پیشنهاد به سازمان بورس داد.

روح الله میرصانعی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، با اشاره به نهایی شدن هیات مدیره 7 نفره شرکت فرابورس که با حضور بانک ملی ایران و عدم ورود کانون کارگزاران همراه شد، اظهار داشت: این رویداد تمام و نهایی شد و بحثی در آن نیست اما نکته مهمی که در این میان وجود دارد و باید حل و فصل ، بحث عدم ورود مستقیم و غیر مستقیم سازمان بورس در چنین رویدادهایی است.

وی ادامه داد: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر در همه موارد و حوزه ها باید انصاف و بی طرفی را رعایت کند اما در مواردی مانند رای گیری برای انتخابات، از طریق زیرمجموعه های وابسته ورود می کند که متناسب با جایگاه آن نیست. بنابراین سئوال اول این است که چرا سازمان بورس باید سهامدار شرکت هایی چون سپرده گذاری مرکزی و مدیریت فناوری باشد؟ سئوال دوم هم این است که اگر به هر دلیلی سازمان بورس سهامدار چنین شرکت هایی است چرا باید داوری و خواسته و ناخواسته طرفداری کند؟

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه مقدس سازمان بورس و لزوم حفظ انصاف و بی طرفی در همه موارد، ادامه داد: با این اوصاف هر چند اقدام سازمان بورس طبق قانون تجارت بود اما اصولی و درست نبوده و در شان سازمان نیست.

میرصانعی در پاسخ به این سئوال که آیا بهتر نبود این موارد از قبل مطرح می شد تا حل و فصل شده و هنگام رویدادهایی مانند انتخابات هیات مدیره ارکان بازار سرمایه باعث بروز چنین مسائلی نمی شد؟ توضیح داد: واقعیت این است که از دو سال این موارد مطرح شده اما رسانه ایی نشده بود. این بار هم قبل از تصمیم نهایی سازمان بورس ، این موضوع را اعلام کردیم.

وی با تاکید بر وجود راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این مواردی ، ادامه داد: با این اوصاف پیشنهاد می شود سازمان بورس در وهله اول اقدام به واگذاری سهام شرکت هایی چون مدیریت فناوری بورس تهران و سپرده گذاری مرکزی کند . در وهله دوم هم بهتر است برای حفظ جایگاه مهم نهاد ناظر و عدم جانبداری، اقدام به سوزاندن آرا کرده تا امکان رقابت یکسان فراهم شود.

میرصانعی در برابر این سئوال که اگر کانون کارگزاران بورس وارد هیات مدیره شرکت فرابورس می شد، آیا بازهم چنین مسئله ایی را مطرح می کرد یا خیر؟ به بورس پرس گفت: متاسفانه برخی رویه های نادرست بنا شده و شاید در سال دو گذشته چنین مواردی جزء دغدغه های ما نبود اما نقش مستقیم و غیر مستقیم سازمان بورس در رای گیری اخیر موجب شد تا 108 کارگزار و 6 هزار عضو وابسته به صنعت کارگزاری نتوانند تا دوسال آینده نقشی در مدیریت شرکت فرابورس داشته باشند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا