ارزش کلینکر دپو شده در کارخانه سیمان سیستان 1000 میلیارد ریال است

ارزش کلینکر دپو شده در کارخانه سیمان سیستان 1000 میلیارد ریال است

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل گفت: شرایط رکود سبب شده است بیش از 700 هزار تن کلینکر به ارزش افزون بر 1000 میلیارد ریال در محوطه این کارخانه دپو شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا احسانفر» امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: چنانچه 1000 میلیارد ریال نقدینگی که اکنون در محل کارخانه فریز شده است در اختیار قرار گیرد، می تواند سبب سرمایه گذاری جدید و توسعه فعالیت های کارخانه شود.
وی اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان اکنون شاهد فعالیت بزرگ ترین صنعت در این استان است که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و دارای ظرفیت سالیانه یک میلیون تنی است.
به گفته احسانفر سیمان سیستان (زابل) در مدت پنج سال فعالیت خود توانسته است 100 درصد سرمایه گذاری را به سهامداران بومی خود بازگرداند و به شکل مستمر به عنوان صادرکننده برتر معرفی و تولیدات آن راهی کشورهای افغانستان و پاکستان شود.
احسانفر یادآور شد: این واحد صنعتی در گذشته بر سر راه قاچاق سوخت، نیروی انسانی و مواد مخدر قرار داشت و امروز امنیت فراهم آمده از سوی همه ارکان نظام و مسئولان استان سیستان و بلوچستان موجب شده است این استان چهره ای متفاوت نسبت به یک دهه گذشته داشته باشد.
احسانفر گفت: چنانچه بخواهیم هزینه تولید در این واحد را در مقایسه با سایر نقاط کشور بر مبنای حداقل ها در نظر بگیریم، هزینه ها 35 درصد بالاتر از سایر واحد های تولیدی مشابه است.
جمهوری اسلامی ایران در سال 1393 با صادرات بیش از 18 میلیون تن سیمان وکلینکر عنوان نخستین صادرکننده جهان در این بخش را به خود اختصاص داد و با وجود شرایط رکود و مشکلات مختلف، پارسال این میزان به بیش از 15 میلیون تن رسید.
مدیرعامل این شرکت افزود: انتظار می رود دولت یازدهم هزینه های بالا سری تولید را در استان سیستان وبلوچستان به عنوان یکی از استان های محروم کشور به شیوه مقتضی زیر پوشش قرار دهد.
وی گفت: موضوع هزینه سوخت کوره (مازوت ) برای دو واحد تولید سیمان در استان سیستان و بلوچستان که از نعمت گاز لوله کشی برخوردار نیست، یکی از دغدغه های اصلی محسوب می شود، زیرا دو سال از مصوبه دولت تدبیر و امید سپری شده است مبنی بر اینکه هر لیتر مازوت مصرفی کارخانه های سیمان که به شبکه سراسری گاز متصل نیستند، معادل قیمت گاز مصرفی دیگر واحد های تولیدی مشابه مورد محاسبه قرار گیرد.

** برگشت 840 میلیارد ریال مابه التفاوت نرخ سوخت
مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل گفت: برای 9 کارخانه سیمان که از سوخت مازوت استفاده می کنند از محل مابه التفاوت قیمت مازوت و گاز مبلغ 840 میلیارد ریال برگشت داده شد اما هزینه های مازاد دیگری مانند حمل ونقل، فرآوری و سرمایه گذاری اولیه برای سوخت تاکنون اجرا نشده است.
شمار کارخانه های سیمان کشور بیش از 70 واحد اعلام شده و قرار است ظرفیت کنونی این واحدها از 80 میلیون تن به 120 میلیون تن در افق 1404 برسد.
کارخانه های سیمان که به شبکه سراسری گاز اتصال دارند، به ازای تولید هر تن سیمان و کلینکر حدود 100 مترمکعب گاز مصرف می کنند.
آمارهای منتشر شده حاکی است با توجه به اینکه از رقم یک تن سیمان تولیدی 70 درصد آن سنگ آهک، 20 درصد سنگ آهن و بقیه دیگر اقلام است، معادن همجوار با کارخانه سیمان سیستان از ذخیره ای به میزان 400 سال با روند بهره برداری کنونی برخوردارند.
شمار کارکنان داخل کارخانه سیمان این واحد تولیدی 452 نفر است که با احتساب سایر نیروها در مجموع امکان اشتغال مستقیم 652 نفر در این کارخانه فراهم و در عین حال امکان اشتغال غیرمستقیم چهار هزار نفر مهیا شده است.
جمهوری اسلامی ایران چهارمین تولیدکننده سیمان جهان و نخستین تولیدکننده منطقه محسوب می شود.
ادامه دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا