عقبگرد فولاد پس از جهش دوم

عقبگرد فولاد پس از جهش دوم

گروه صنایع معدنی >فولاد - بازار فولاد پس از چند فاز ناآرامي باز هم وارد يک روند کاهشي قيمت ها شده تا جايي که ميلگرد با نرخ هايي در پايه 1400 تومان به نسبت روزهاي قبل فراگيري بيشتري داشته و مي توان از هم اکنون از بازگشت قيمت ها به کف 1400 توماني براي بسياري از محصولات نوردي خبر داد.

به گزارش ماین نیوز، در بازار فولاد شاهد بازگشت قيمت ها هستيم تا جايي که روند افزايشي پيشين قيمتي تغيير شکل پيدا کرد و دومين التهاب در بازار فولاد به پايان راه خود رسيد. اين احتمال در مطالب گذشته به صراحت عنوان شده و حتي تغيير شکل بازار هشدار داده شد.

با توجه به وضعيت کلي در بازار فولاد و همچنين نزديکي به ماه مبارک رمضان و خودنمايي رکود از سمت تقاضاي موثر و همچنين عقب نشيني تقاضا در برابر قيمت هاي بالاي فعلي، کاهش مجدد قيمت ها مي تواند رفتاري کاملامنطقي بوده و نشانه اي از بروز و ظهور مکانيزم بازار بر قيمت هاست. اين ويژگي مهم را بايد جدي گرفت، زيرا از يک سو شفافيت در بازار را افزايش داده و از سوي ديگر پتانسيل برخي بازارسازي ها را تضعيف خواهد کرد.
نکته ديگر درخصوص کاهش قيمت ها را بايد رقابت منفي بين توليدکنندگان کوچک و بزرگ در بازار فولاد و حتي کانال هاي فروش از سمت يک توليدکننده واحد دانست، زيرا براي حفظ مشتري و حتي افزايش حجم فروش خود، کاهش قيمت ها را به صورت اعمال تخفيف بيشتر مخصوصا در مبادي، به عنوان يک ابزار تجاري برگزيده اند. همين سيگنال مهم نيز تاکنون باعث شده تا قيمت ها در بازار فولاد کاهش يابد و البته موجب آن نيز شده است که رقابت منفي در بازار داخلي و در معاملات خرده فروشي گسترش يابد که سيگنالي ديگر براي کاهش قيمت ها بود. با توجه به تمامي اين موارد و مخصوصا نزديکي به ماه مبارک رمضان و عقب نشيني تقاضا و همچنين وجود کالادر انبارهاي شهرهاي مختلف، از هم اکنون بايد نسبت به کاهش بيشتر قيمت ها بسيار حساس بود، زيرا مي تواند اين روند آرام و نزولي نرخ ها در بازار فولاد ادامه يابد و قيمت هاي پايين تري نيز تجربه شود. با توجه به وضعيت کلي در بازار فولاد و کاهش روزشمار قيمت ها، ورود به پايه 1400 توماني براي ميلگردهاي توليدي از سوي ذوب آهن اصفهان يا فولاد خراسان در بازار تهران چندان هم دور از ذهن نخواهد بود، هرچند که از هم اکنون نيز شواهدي از اين رخداد محقق شده است.

با توجه به موارد فوق بايد از هم اکنون کاهش بيشتر قيمت ها را هشدار داد، ولي اين تمام ماجرا نيست زيرا واقعيت هاي ديگري نيز زيرپوست بازار فولاد در جريان است که در صورت ادامه يافتن آن ها، چندان هم نمي توان به کاهش قيمت ها اميدوار بود. يکي از اين فاکتورها بالابودن قيمت شمش و ديگري وجود پتانسيل بازارسازي در بين ساز و کار معاملات خواهد بود. درخصوص بالابودن قيمت شمش و همان گونه که روز قبل به آن اشاره کرديم؛ بايد اين گونه اظهار کرد که قيمت شمش اغلب تابعي از بهاي ميلگرد در بازار داخلي بوده، ولي هم اکنون شاهد کاهش قيمت ميلگرد و عدم افت جدي بهاي شمش هستيم که اين دوگانگي بازار فولاد را همچون فنري فشرده، تحت فشار قرار داده و مي تواند با افزايش مجدد قيمت ميلگرد يا کاهش بهاي شمش رو به رو شود. با توجه به مقاومت بسياري از توليدکنندگان و فروشندگان شمش در روزهاي اخير شاهد آن خواهيم بود که به ناچار حجم توليد ميلگرد کاهش يافته يعني عرضه انواع ميلگردهاي نوردي در بازار تضعيف شود که فاکتوري براي حمايت از قيمت ها خواهد بود. از سوي ديگر در نهايت سرکوب خريد شمش به همين بازار نيز وارد شده يعني بهاي شمش نيز کاهش مي يابد. با توجه به اين سيکل رفت و برگشتي و در صورت عدم تعامل بين توليدکنندگان شمش و واحدهاي نورد ميلگرد، کل بازار آسيب خواهد ديد و البته مي تواند به مقاومت بازار در برابر کاهش نرخ ها نيز کمک کند. نکته ديگر باز هم داستان تکراري بازارسازي برخي از فعالان برجسته بازار است که به صورت متناوب قيمت ها را کم و زياد کرده تا در کاهش قيمت ها شمش مورد نياز خود را خريداري کرده و در رشد نرخ ها نيز توليدات خود را به فروش برسانند.
اين داستان که در سال هاي اخير بارها تکرار شده مي تواند باز هم تجربه شود، البته در صورت صحت اين احتمال مقاومت قيمت شمش در برابر کاهش قيمت ها احتمالااز کل بازار حمايت کرده و مي تواند در برابر افت نرخ ها مانعي کم رمق را ايجاد کند. در پايان باز هم بايد به واقعيت هاي بازار اشاره کرد که قطعا در کنار سناريوي هاي ذکر شده، چهره نهايي بازار را ترسيم کرده و آن وجود تقاضاي زيرپوستي در بازار است.
به نظر مي رسد بسياري از خريداران مدتي است که منتظر به ثبات رسيدن قيمت ها هستند تا سفارش هاي خريد قدرتمند خود را ثبت کرده، هرچند که بخشي از آن مستهلک شده است. در صورت کاهش بيشتر قيمت ها مي توان به تقويت تقاضا با حجم هايي بالااميدوار بود که مي تواند به تثبيت نرخ ها منجر شود ولي شايد به قيمت هاي پايين تري نياز داشته باشند. با توجه به تمامي اين موارد و در صورت ادامه وضع فعلي، به نظر مي رسد که تا کف قيمتي بازار فولاد فاصله چنداني نداشته باشيم، هرچند که باز هم براي اين ادعا زود است. در ساعات پاياني بازار باز هم شاهد رشد محدود قيمت ها و بسته شدن کانال فروش برخي از توليدکنندگان بوديم.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا