وزیر نفت تازه عربستان در نشست اوپک هدف توجه خواهد بود

وزیر نفت تازه عربستان در نشست اوپک هدف توجه خواهد بود

روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت که خالد الفالح وزیر نفت تازه عربستان در نشست آتی وزیران اوپک، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، از آنجا که خالد الفالح مدیرعامل و رئیس پیشین شرکت دولتی (سعودی آرامکو) که از مدت ها پیش مرد نیرومند صنعت نفت بوده، قرار است برای نخستین بار در نشست روز پنجشنبه (١٣ خرداد) سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در وین حضور یابد، مورد توجه دقیق قرار خواهد گرفت.
این روزنامه می افزاید: هر چند انتظار نمی رود که نشست نیم سالانه وزیران نفت اوپک، به توافقی در باره تثبیت سطح یا میزان تولید دست یابد، اما هر کلمه الفالح به دقت بررسی خواهد شد و مورد توجه قرار خواهد گرفت.
به گفته دیوید هافتون از شرکت واسطه گری نفت لندن «پی وی ام»، موضوع اصلی این است که هیچ کاهش تولیدی در دستور کار قرار ندارد. بلاتکلیفی ها بیشتر در این باره است که آیا این نشست، جنجالی خواهد بود و آیا سعودی ها موضوع افزایش سطح تولید را در آن مطرح خواهند کرد یا نه؟
صنعت نفت می خواهد با توجه به ثمر نشستن سیاست دو ساله اوپک که منجر به بیشترین کاهش سالانه تولیدکنندگان غیرعضو اوپک در بیش از ١٠ سال گذشته شد، بداند که آیا فالح که بتازگی به سمت وزیر نفت عربستان منصوب شده است، قصد مهار قدرت نفتی این کشور را در آغاز اجرای برنامه ریشه ای اصلاحات اقتصادی دارد.
به گفته اد مورس رئیس بخش جهانی پژوهش کالاها در سیتی گروپ، نفت به ابزار بین المللی و داخلی اعمال سیاست تبدیل شده است.
فایننشال تایمز می افزاید: رویکرد الفالح هنگامی که رئیس سعودی آرامکو بود به طور ضمنی به تغییر احتمالی روش ارتباط این کشور با بازار نفت اشاره می کند و حضور هفته جاری وی در وین، نخستین آزمون برای وی خواهد بود.
به گفته جمی وبستر مشاور مستقل نفت، به نظر می رسد که فالح شفافیت و تمایل بیشتری برای اطلاع رسانی در باره برنامه هایش دارد.
برخی از تحلیلگران نفت این پرسش را مطرح می کنند که آیا موضع تندروانه این کشور خواهد توانست در نهایت منجر به افزایش تولید نفت شود.
شاهزاده محمد بن سلمان ماه گذشته (آوریل) به طور ضمنی تهدید کرده بود که ممکن است تولید عربستان به آسانی به ١١ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
این در حالیست که به گفته تحلیلگران، هر گونه افزایش دائمی تولید نفت، مستلزم حفاری و سرمایه گذاری بیشتر در میدان های نفتی خواهد بود.
به گفته جیسون بوردوف مدیر مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا، اختلاف نظر ایران و عربستان سعودی کاملا واقعی است که تصور هرگونه همکاری دو کشور در باره سیاست تولید و قیمت گذاری نفت را دشوار می سازد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا