سقف خرید دلار پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت بدهی نفتی ایران محدود شد

سقف خرید دلار پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت بدهی نفتی ایران محدود شد

بانک مرکزی هند برای حمایت از ارزش روپیه، برای خرید هفتگی دلار که از سوی پالایشگاه‌های نفت به منظور پرداخت بدهی‌ها به ایران انجام می‌شود سقف تعیین کرد.

 

هند یکی از بزرگترین مشتریان نفتی ایران است و در دوران تحریمها به دلیل مسدود بودن کانالهای بانکی، پالایشگاههای هندی قادر به پرداخت پول نفت خریداری شده نبودند در نتیجه حدود 6.5 میلیارد دلار بدهی به ایران پیدا کردند. پس از اینکه کانال پرداخت پول خرید نفت از طریق هالک بانک ترکیه به دلیل تشدید تحریمها در سال 2013 متوقف شد، پالایشگاههای هندی 45 درصد از پول خرید نفت از ایران را به حساب روپیه شرکت ملی نفت ایران در بانک یو سی او واریز کردند در حالیکه 55 درصد دیگر از این پول به صورت بدهی نزد این پالایشگاه‌ها ماند تا یک مکانیسم پرداخت مشخص شود.
این پالایشگاهها سال گذشته از طریق یک کانال پرداخت موقتی که پس از امضای توافق هسته ای مقدماتی ایجاد شد، حدود سه میلیارد دلار از طلب نفتی ایران را در شش نوبت پرداخت کردند و باقی بدهی آنها از آن زمان به حدود 6.5 میلیارد دلار رسید.
پالایشگاه‌های هندی اخیرا 770 میلیون یورو از این بدهی را از طریق هالک بانک ترکیه به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کرده اند. بانک دولتی یونیون هند پرداخت این پول را تسهیل کرده است.
منابع آگاه به رویترز گفتند وزارت نفت هند هفته گذشته بر مبنای توصیه بانک مرکزی هند به پالایشگاهها اعلام کرد می‌توانند بدهی‌هایشان را از 30 ماه مه به مدت سه ماه پرداخت کنند و از این شرکتها خواست خرید ارز را به 500 میلیون دلار در هفته محدود کنند.
به گفته منابع آگاه، بانک مرکزی هند مایل است برای اجتناب از نوسان در بازار ارزی داخلی، پرداخت به ایران یکباره انجام نشود.
نرخ برابری روپیه در برابر دلار آمریکا هفته گذشته به 67.77 رسید که پایین‌ترین رکورد در سه ماهه اخیر به شمار رفت و تا حدودی به دلیل خرید دلار برای پرداخت بدهی نفتی ایران بود.
وزارت نفت هند از شرکت پالایشگاه نفت و پتروشیمی مانگلور (MRPL) خواسته است در خرید دلار با سایر شرکتها هماهنگی لازم را بعمل آورد تا خرید هفتگی از 500 میلیون دلار فراتر نرود.
یک معامله گر ارز در یک بانک دولتی هند که از دستورالعمل بانک مرکزی هند مطلع بود، در این باره گفت: خرید 500 تا 700 میلیون دلار در هفته مشکلی در بازار ایجاد نخواهد کرد.
بانک مرکزی هند در این باره حاضر به اظهارنظر نشد اما تاکید کرد بازار مبادلات ارزی نباید دستخوش نوسان شود.
شرکت MRPL هفته گذشته 500 میلیون دلار از بدهی خود به ایران را پرداخت کرد و همچنین شرکت نفت هند 250 میلیون دلار و شرکت هندوستان پترولیوم 17.5 میلیون دلار از بدهی نفتی به شرکت ملی نفت ایران را پرداخت کرده اند.
هند بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین است، اما این کشور واردات نفت خود از ایران را تحت فشار تحریم‌ها کاهش داد. ایران در حال حاضر هفتمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند به حساب می‌آید در حالی که قبل از تشدید تحریم‌ها در رده دوم قرار داشت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا