گزارش روز؛

کاهش چشمگیر حجم دادوستدها

کاهش چشمگیر حجم دادوستدها

گروه خودرویی و اکثر بازار با کاهش چشمگیر حجم دادوستدها، منفی بودند تا جایی که نماد خساپا تحت تاثیر فشار فروش تا مرز صف فروش نیز رفت در این میان گروه و نمادهای کوچک و با شناوری کمتر مورد توجه بیشتری قرار داشتند.

 

گروه خودرویی و اکثر بازار با کاهش چشمگیر حجم دادوستدها، منفی بودند تا جایی که نماد خساپا تحت تاثیر فشار فروش تا مرز صف فروش نیز رفت در این میان گروه و نمادهای کوچک و با شناوری کمتر مورد توجه بیشتری قرار داشتند. از جمله گروه های با شناوری کمتر می توان به گروه حمل و نقل، غذایی و دارویی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، نماد خعتبار علیرغم عرضه های مکرر و معاملات پرحجم و جو منفی بازار و گروه در نهایت با صف خرید و رشد قیمتی به کار خود پایان داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قطعی ‌شدن حضور خودروسازان آلمانی در ایران گفت: در خودروهای سنگین، اتوبوس و کامیون ما همکاری ‏درازمدت داشتیم و این همکاری‌ها دوباره ازسر گرفته شده‌اند.

فردا، 80 میلیون سهم معادل 10درصد سهام شرکت واسپاری ملت متعلق به شرکت گروه مالی ملت در بازار دوم و در نماد " ولملت" عرضه خواهد شد. 60  میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت و 20 میلیون سهم برای مشتریان برخط عرضه می شود. در نماد خبهمن شنیده ها از قطعی شدن واگذاری بلوک ۶۲.۲ درصدی این شرکت به کروز حکایت می کند. با توجه به تخصص کروز در صنعت خودرو و ارتباط مناسب آن با خودروسازان خارجی، شراکت با خودروسازهای معتبر اروپایی از طریق واگذاری بخشی از سهام شرکتهای زیر مجموعه گروه بهمن و فروش بخشی از داراییهای غیر مرتبط نظیر املاک و سهام و حضور قدرتمندتر در صنعت خودروسازی با مشارکت سرمایه گذار خارجی از جمله انگیزه ها و برنامه های خریدار جدید گروه بهمن نام برده می شود. کروز در حال حاضر شرکتهایی از قبیل شرکت Continental Automotive Systems – CAS آلمانی، شرکت MANDO کره جنوبی، شرکت Valeo ، شرکت S&T Motiv کره جنوبی و شرکت Desay SV Automotive را به عنوان مهمترین شرکای تجاری در کنار خود دارد. مالکیت کروز در گروه بهمن می تواند آینده درخشانی برای گروه بهمن و تبدیل آن به یکی از قطبهای مهم خودروسازی کشور فراهم کند.

شایان ذکر است در اسفندماه سال گذشته شرکت افق نیلی خلیج فارس سه شرکت اندیشه فردا، فن پردازان بهمن و توسعه انرژی هور (مالکان ۶۲.۲ درصدی گروه بهمن) را به قیمت ۲۱۶۷۱ میلیارد ریال(یعنی ۶۸۷ تومان به ازای هر سهم خبهمن) آگهی کرده بود که ۳۰۰۰ میلیارد ریال آن به صورت نقد و مابقی در ۱۰ قسط ۵ ساله نحوه پرداخت بود. شرکت ریل پرداز سیر پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه 26 درصدی از مبلغ 1,960 میلیارد ریال به مبلغ 2,470 میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران به منظور خرید واگن های جدید را منتشر کرد. در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات منفی اکثر گروه ها بخصوص نمادهای حکشتی و خساپا با افت مجدد (287.23) واحدی به ارتفاع 76,144 واحدی رسید که در این میان معاملات بلوکی نمادهای وغدیر و وپاسار بیشترین تاثیر مثبت را داشت و افت بیشتر شاخص جلوگیری کرد.

در گروه بانکی نمادهای حکمت و وپاسار مثبت و مابقی هم گروهی ها اکثرا متعادل و منفی بودند در گروه سرمایه گذاری نیز که اکثرا منفی دنبال شدند نماد اعتلا صف خرید شد و معاملات بلوکی و دوطرف در نمادهای وغدیر، وامید و واتی برای رشد شاخص کل را نظاره گر بودیم. جابجایی بلوک 4 میلیون سهمی در نماد میهن سبب رشد قیمتی آن شد این در حالی بود که  شرکت به علت پوشش 111 درصدی هزینه خسارت با کاهش 64 درصدی سود خالص نسبت به سال 93 طی گزارش 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 94 (حسابرسی شده) مواجه شد و مبلغ 64 ریال سود محقق کرد و متوقف شد.

در گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی، صف خرید نماد شپترو بارها عرضه، جهش قیمتی نماد شخارک، صف خرید نماد شنفت و معاملات مثبت نمادهای شفارا و پاکشو را نظاره گر بودیم در حالی که سایر هم گروهی ها اکثرا منفی بودند. شرکت پلی اکریل ایران به علت افزایش 48 درصدی هزینه های مالی نسبت به پیش بینی قبلی طی گزارش حسابرسی شده 95 با تعدیل منفی %12.5 مواجه شد و مبلغ (2,211)  ریال زیان پیش بینی کرد.

علیرغم جو منفی گروه فلزی و معدنی، نمادهای ارفع، فسرب، فپنتا، فروس و فولای پرتقاضا و مثبت دنبال شدند.

بجز نمادهای تمحرکه، بنیرو، تکشا، تکنو و فجام که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا منفی دنبال شدند. افزایش فشار فروش ها در اکثر گروه ها و در اواسط بازار محسوس بود تا جایی که نماد فاراک علیرغم حمایت های حقوقی فرهنگیان در مرز صف فروش قرار داشت.

گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک نیز اکثرا منفی بودند وتنها نماد تازه وارد ثالوند و نمادهای وآذر، ثفارس، ثامان، ثاباد، ثپردیس، سخزر و کپارس مثبت دنبال شدند. فروش تراکم در بیشتر سال ها بیش از ۹۰ درصد درآمد مالیاتی شهرداری تهران را تأمین کرده است اما رکود ساخت و ساز در تهران باعث شده است از سال ۸۶ این رقم به کمتر از ۵۰ درصد برسد.

در گروه لاستیک سازی نمادهای پدرخش و پاسا متعادل نمادهای پکویر و پکرمان منفی و نمادهای پلاسک و پسهند صف فروش بودند و علیرغم منفی بودن جو بازار، گروه قندی نیز اکثرا منفی دنبال شدند. در گروه کانی های غیر فلزی نمادهای کپشیر وکمرجان مثبت و مابقی منفی بودند.

در پایان معاملات نماد شرکتهای گروه دارویی البرز، سیمان دورود، لعابیران، حمل و نقل توکا، صنایع ریخته گری ایران، پارس سویچ، کاشی پارس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی، شرکت پتروشیمی شیراز جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی – عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص اصلاح اساسنامه، شرکت داروسازی دکترعبیدی جهت تشکیل جلسه هیات مدیره به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه و نمادهای کپرور و کاسپین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شدند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش  بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا