انتقادات عبده تبریزی از عملکرد صندوق ها و ارایه چند راهکار

انتقادات عبده تبریزی از عملکرد صندوق ها و ارایه چند راهکار

عضو شورای عالی بورس با انتقاد از عملکرد صندوق های بازنشستگی و دلایل وجود مشکلات متعدد، راهکارهایی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین عبده تبریزی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 95 به الزامات راهبردی صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: صندوق‌های بازنشستگی باید از طریق اصلاح نظام مالکیت، پوست‌اندازی نیروی انسانی و ورود خبره های مالی‌ دست به اصلاحاتی بزنند. چرا که این نهادها نقش عمده‌ای در تأمین سرمایه دارند.

وی ادامه داد: درحالی صندوق‌های بازنشستگی شامل سه شاخه کشوری، بیمه‌ای و عمومی هستند که هر کدام از این سه نوع سهم متفاوتی دارند که جای سؤال دارد و باید پرسیده شود تا چه حد این صندوق ها برای رفاه تشکیل شده‌اند؟ بنابراین تغییر ساختار در صندوق‌های بازنشستگی ضروری است.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی گفت: سن پایین بازنشستگی، افزایش تعداد بازنشستگان و بازنشسته شدن پیش از موعد باعث روند افزایش پرداختی‌ها به بازنشستگان شده تا صندوق رسماً ذخیره‌ای نداشته باشد. بر همین اساس اصلاح سن بازنشستگی، نحوه تعیین حقوق و اصلاح مقررات وراث از دیگر اقداماتی است که باید برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی مدنظر قرار گیرد.

عبده تبریزی ادامه داد:از طرف دیگر صندوق‌های بازنشستگی محلی برای تأمین کسری‌های نظام تأمین اجتماعی کشور شده‌اند و اگر در یک صندوق بازنشستگی اهداف دیگری را دنبال کنیم تمام محاسبات بیمه‌سنجی نادیده گرفته می‌شود. در عین حال مداخلات غیرحرفه‌ای دولت و مجلس نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

وی افزود: در حوزه اقتصادی ایران اصلاً مفهوم صندوق وجود ندارد که منابعی در آن جمع شده و سالها بعد به مصرف برسد. به طوریکه فشار 10 ساله ناشی از مشکلات دارایی‌های نقدشونده باعث شده تا برخی صندوق‌های بازنشستگی به مؤسسات مالی تبدیل شوند و مانند بانک‌ها وجوه را به سود سپرده و سود سهام تبدیل کنند و به هر قیمتی سعی در جمع‌آوری پول کنند تا قادر به حل مسائل روزانه‌ باشند.

عبده تبریزی تاکید کرد: این درحالی است که نبود مقام ناظر قدرتمند و عدم شفافیت در گزارش‌دهی صندوق‌های بازنشستگی یکی دیگر از مشکلات صندوق‌ها است. چرا طی 30 سال گذشته مدیران ، روزانه ارزش صندوق ها را اعلام نکرده اند. حتی در یک سال اخیری که ملزم به ارایه گزارش‌ به بورس شده اند حتی یک ورقه گزارش از این صندوق‌ها ندیده‌ایم.

وی با اشاره به روش‌هایی که در دنیا برای اصلاح صندوق بازنشستگی مانند سن بازنشستگی 66 تا 67 سالگی در آلمان، ادامه داد: بهترین راهکار برای نجات صندوق‌ها از وضعیت موجود پرداخت بدهی‌های دولت به این صندوق‌ها حتی در قالب اوراق بدهی است. تزریق وجوه جدید بدون اصلاح نظام مدیریت دارایی‌های صندوق‌ها ممکن نیست و حتی وضع را از این هم بدتر خواهد کرد.

عضو شورای عالی بورس کشور بهترین دارایی صندوق‌ها را طلب آنها از دولت برشمرد و گفت: حتی اشکال ندارد که دولت اوراق 40 ساله به صندوق‌ها بدهد به شرط آنکه سود مشارکت آن را پرداخت کند.

وی در پایان استقرار نظام ضمانت یا بیمه‌ای صندوق‌های بازنشستگی را مکملی برای حل و فصل صندوق‌های ورشکسته دانست و افزود: خروج کامل دولت از مدیریت صندوق‌های بازنشستگی نیز یکی دیگر از الزاماتی است که باید اجرایی شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا