غرقی در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

۲ مزیت سنگ‌آهن ایران برای جذب سرمایه‌گذاران

۲ مزیت سنگ‌آهن ایران برای جذب سرمایه‌گذاران

گروه معادن >سنگ آهن - عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ ‌آهن ایران درباره ظرفیت موجود در حوزه سنگ آهن برای جذب سرمایه‌‌گذار اظهار کرد: در حال حاضر حوزه سنگ آهن با بحران مواجه است و باید وجود چنین بحرانی را پذیرفت و به دنبال استخراج دلایل وقوع آن بود. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در مطالعات استراتژیک خود که در 9 آذر از آن رونمایی می‌شود، به بررسی این موضوع پرداخته است.

سجاد غرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز افزود: بخشی از بحران ایجاد شده به دلیل فقدان تقاضا و افت قیمت در بازارهای جهانی بوده که به دنبال آن عرضه و تقاضا دچار برهم‌خوردگی شد.

به گفته وی در حالی که رشد تقاضا کاهش یافته است، عرضه با مازاد مواجه شده است و این شکاف رو به افزایش رفت. در نتیجه قیمت سنگ‌ آهن به عنوان یک محصول معدنی به شدت افت کرد. امروز حوزه سنگ آهن نیازمند تحلیل است.

عضو هیات‌ مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ ‌آهن ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه سهم سنگ آهن ایران در بازارهای جهانی اندک است در نتیجه نمی‌توان نقش زیادی در حوزه جهانی ایفا کرد، اما باید بدانیم که بحران در این حوزه ایجاد شده است، در نتیجه باید شرایط فعالیت در دوران بحران را فراهم کرد. متاسفانه پذیرش این موضوع که سنگ آهن در شرایط بحران قرار گرفته است، بسیار دیر اتفاق افتاد. از سوی دیگر ما در داخل کشور نیز با وضعیت بحران مواجه هستیم، به همین دلیل نمی‌توان وضعیت را خوب توصیف کرد، اما نباید فراموش کرد سنگ آهن ایران در حال حاضر برای جذب سرمایه، 2 مزیت در اختیار دارد.

غرقی با بیان این موضوع ادامه داد: خوشبختانه سنگ آهن ایران عیار متوسط بالایی نسبت به سایر کشورها در اختیار دارد. متوسط عیار سنگ آهن ایران 51 درصد است، در حالی که متوسط جهانی 42 درصد بوده، در نتیجه این مزیت می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار موثر باشد. البته باید به این نکته توجه داشت، بالا بودن عیار سنگ آهن ایران به این دلیل است که در حال حاضر منابع موجود در سطح استخراج شده‌اند.

وی درباره دومین مزیت سنگ آهن ایران برای جذب سرمایه‌گذار نیز اظهار کرد: دومین مزیت که می‌‌تواند در جذب سرمایه‌‌گذار موثر واقع شود، هزینه پایین استخراج در معادن است. هرچند این موضوع فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود اما پایین بودن هزینه استخراج در معادن ایران به معنای بالا بودن بهره‌وری نیست.

به گفته وی، این دو مزیت می‌تواند فرصتی برای جذب سرمایه در حوزه سنگ آهن باشد اما در کنار آن باید به کاهش هزینه‌های ایجاد زیرساخت و هزینه‌های حمل و نقلی نیز توجه داشت. دو مزیت یادشده، مزیت‌های بالقوه‌ای هستند که باید با ایجاد زیرساخت و کاهش هزینه حمل آنها را به مزیت‌های بالفعل تبدیل کرد.

به گزارش ماین نیوز، سومین همایش بین المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با رویکرد نقشه راه نسل سوم سنگ آهن ایران (چالش ها و امیدها) با حضور مقامات کشوری، فعالان حوزه سنگ آهن اعم از معدنکاران، سرمایه گذاران، شرکتهای پیمانکاری، شرکتهای حمل و نقل و لجستیک، انبارداران، بانکها، شرکتهای بیمه، شرکتهای کارگزاری بورس، تشکلهای صنفی مرتبط و غیره، 9 آذر ماه امسال در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.

محورهای سومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران به شرح زیرند:

1) تحلیل شرایط کسب و کار سنگ آهن در چشم انداز 5 ساله
2) معرفی فرصت های سرمایه گذاری
3) جایگاه معدن و صنایع معدنی در قانون برنامه ششم توسعه
4) بهره وری در معادن با تکیه بر معدنکاری سبز و فناوری های نوین
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا