مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان در دیدار سردبیران و دبیران خبرگزاری جمهوری اسلامی:

نقش رسانه‌ها در تزریق امید به جامعه انکارناپذیر است

نقش رسانه‌ها در تزریق امید به جامعه انکارناپذیر است

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان در دیدار سردبیران و دبیران خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی دقیق به جامعه گفت: بنگاه‌های صنعتی و رسانه‌ها در کنار همدیگر می‌توانند به صورت مکمل در ترویج اطلاعات دقیق و وثیق به جامعه ایفای نقش نمایند و خبرنگاران در این فرآیند نقش کلیدی دارند.

به گزارش ماین نیوز، دکتر بهرام سبحانی افزود: تمامی فعالیت‌هایی که در یک بنگاه صنعتی انجام می‌شود اگر به صورت صحیح اطلاع‌رسانی نگردد نمی‌تواند در جامعه پیرامون خویش اثرگذار باشد. سبحانی حضور اصحاب رسانه در خطوط تولید فولادمبارکه را موثر دانست و افزود: وقتی خبرنگاران در محیط صنعت حضور می‌یابند و از نزدیک با فعالیت‌های یک مجموعه بزرگ صنعتی مثل فولادمبارکه آشنا می‌شوند، قطع به یقین در انعکاس دستاوردها و عملکرد شرکت یاری‌رسان خواهند بود و در مقابل، شرکت فولادمبارکه نیز از این اقدام خبرنگاران منتفع می‌شود.

مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه خاطرنشان کرد: شرکت فولادمبارکه اصفهان در راستای سیاست‌های خود و استراتژی تعریف شده در ارتباط با رسانه‌ها، توانسته رابطه تنگاتنگی با رسانه‌های جمعی برقرار نموده و دستاوردهای خود را به اطلاع عموم برساند. وی افزود: ما بر این عقیده هستیم که فولادمبارکه یک کارخانه ملی با تولیدات فراملی است و با سرمایه‌گذاری در واحدهای متعددی که در گوشه و کنار کشور انجام داده، توانسته به توفیقات بزرگی دست یابد و مردم عزیز کشور ما باید با همه ابعاد این اقدامات آشنا شوند و اطلاع‌رسانی این مهم از طریق رسانه‌ها امکان‌پذیر است، به‌عنوان مثال در ماه‌های گذشته که فولادمبارکه میزبان هیات‌های اقتصادی کشورهای اروپایی بود، حضور در فولادمبارکه موجب شد تصورشان نسبت به صنعت ایران تغییر کند و ایران را همپای کشورهای صنعتی اروپا بدانند. در حقیقت این رسانه‌ها هستند که می‌توانند در انعکاس این توفیقات و تزریق امید به جامعه به‌خصوص قشر جوانی که بزرگترین دغدغه‌شان کار و اشتغال است، تاثیرگذار باشند.

هدفگذاری ایجاد ظرفیت ۱۰ میلیون تن تولید فولاد در گروه فولادمبارکه
بنا بر این گزارش، دکتر سبحانی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید در گروه فولادمبارکه افزود: ایجاد ظرفیت ۱۰میلیون تن تولید فولاد در گروه فولادمبارکه هدفگذاری شده که مصمم هستیم تا با شروع بهره‌برداری از طرح‌های توسعه شرکت و فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا ظرفیت تولید ۷. ۵میلیون تن فعلی را به حدود ۱۰. ۵میلیون تن برسانیم و در در دوره زمانی مناسبی بتوانیم این ظرفیت را به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار دهیم. مدیرعامل فولادمبارکه رسیدن به برنامه تولید از پیش تعیین شده دوماهه ابتدایی سال ۹۵ در شرکت را قابل ستایش خواند و افزود: با بررسی گزارش‌های تولید شاهد این هستیم که در واحدهای گندله‌سازی، احیا مستقیم، فولادسازی و ریخته‌گری، نورد گرم و مجتمع فولاد سبا علاوه بر رسیدن به برنامه، با افزایش ۳ تا ۱۰ درصدی برنامه نیز مواجه هستیم. در بحث صادرات، امسال را با صادرات ۱. ۸میلیون تن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با امید به رونق صنعت داخل، ممکن است بخش بیشتری از محصولات را در داخل توزیع نماییم ولی با این حال تا به امروز صادرات مطابق با برنامه پیش رفته است. سبحانی وضع تعرفه‌ها را به جا خواند و تصریح کرد: زمانی که قیمت‌های جهانی کاهش یافت، فولادسازها با کاهش ۶۰درصدی قیمت در مدت ۴ ماه مواجه شدند و شرایط به گونه‌ای شد که خیلی از شرکت‌های بزرگ دنیا، زیان‌های سنگینی را متحمل شدند.

وقتی قیمت جهانی کاهش یافت، قیمت مواد اولیه برای رقبای ما هم کاهش یافت اما در کشور ما شاهد کاهش قیمت انرژی و مواد اولیه نبودیم، که این چالش سخت، انجمن تولیدکنندگان فولاد را برآن داشت، برای حمایت و حفاظت از تولید داخل خواستار افزایش تعرفه‌ها گردد. در واقع پایین بودن تعرفه‌ها در ایران موجب شد، بازار ایران میدان تاخت‌وتاز فولادهای چینی، هندی و اوکراینی شود، که به منظور عبور از این بحران، انجمن تولیدکنندگان فولاد وضع تعرفه پلکانی را درخواست نمود تا تعرفه از ۲۰درصد شروع شده و برای محصولات مختلف تا مرز ۳۵درصد بالا رود، ولی آنچه که مصوب شد و از ابتدای امسال نیز به مرحله اجرا درآمد، وضع تعرفه ۲۰درصد برای انواع ورق‌های فولادی و ۲۶درصد برای انواع فولادهای ساختمانی بود. البته اگر قیمت‌ها همانند سال گذشته بود، این تعرفه مشکلی را حل نمی‌کرد، اما چون بازار جهانی فولاد با رشد کمی مواجه شده، در حال حاضر این مقدار، رقمی منطقی است، البته افرادی که دنبال واردات فولاد هستند به وضع تعرفه حتی، تعرفه کم، راضی نیستند. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، برخی ادعاهای اخیر درخصوص نحوه تامین ورق مورد نیاز صنایع پایین‌دست را ناعادلانه خواند و افزود: شرکت فولادمبارکه امروز متولد نشده و صنعت لوله و پروفیل هم نوظهور نیست. از روزی که فولادمبارکه به عرضه محصولات خود پرداخته، صنعت لوله و پروفیل مشتری محصولات فولادمبارکه بوده و این همکاری همچنان ادامه دارد. در بسیاری از مواقع ورق‌های خارجی مورد مصرف در این صنعت یا قابل تأمین نبود و یا واردات آن مقرون به صرفه نبود که در همین شرایط، فولادمبارکه همچنان در کنار این صنعت مانده و نیاز آنها را رفع نمود، اما آنچه که در مباحث اخیر باید مورد توجه قرارگیرد این است که استفاده ابزاری و تبلیغات منفی و غوغاسالاری عده‌ای در این صنعت باعث شده تا شرایط به گونه‌ای نامناسب جلوه داده شود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد؛ محق به اظهارنظر درخصوص وضع تعرفه ورق‌های فولادی
سبحانی، انجمن تولیدکنندگان فولاد را محق به ارائه و اظهارنظر درخصوص وضع تعرفه ورق‌های فولادی خواند و افزود: زمانی که قرار است دولت برای واردات یک کالا تعرفه‌ای مدنظر قراردهد باید از مرجع ذیصلاح نظرخواهی نماید. پر واضح است که در وضع تعرفه برای ورق‌های فولادی این مرجع ذیصلاح انجمن تولیدکنندگان فولاد است نه مرجعی دیگر. به‌عنوان مثال اگر قرار است بر روی منسوجات تعرفه گذاشته شود آیا باید با صنف نساجی مشورت شود یا خیاط و لباس‌دوز؟! درخصوص فولاد، همین شرایط حاکم است، به دلیل اینکه قرار بوده برای فولاد تعرفه وضع شود پس منطقی است که با انجمن تولیدکنندگان فولاد مشورت شود نه صنفی دیگر. وی افزود: فولادمبارکه مشابه سایر شرکت‌های فولادساز جهان وارد عقد قراردادهای بلندمدت با طرف‌های خارجی خود و با توجه به قیمت جهانی می‌شود. محصولات فولادمبارکه، مواد اولیه کارخانجات صنعتی است و نباید به‌صورت یک کالای مصرفی به آن نگاه کرد. در این شرایط کارخانه طرف قرارداد فولادمبارکه وقتی اقدام به سفارش محصول می‌کند بعد از ۳ ماه محصول دریافت می‌کند و به منظور اینکه از عدم توقف خط تولید خود مطمئن باشد ما موظف هستیم با بازاریابی مناسب و عقد قراردادهای بلندمدت و براساس قیمت‌های جهانی اقدام به فروش محصولات خود نماییم. مدیرعامل فولادمبارکه گفت: ذکر این موضوع که گرانفروشی فولادمبارکه در داخل موجب تعطیلی برخی از واحدها شده نه‌تنها صحت ندارد بلکه با بررسی‌های دقیق‌تر به راحتی می‌توان دریافت که بسیاری از این کارخانجات، به دلیل عدم تمکن مالی و مسائل حاشیه‌ای سال‌هاست که از چرخه تولید خارج شده‌اند. البته باید به این نکته مهم هم توجه داشت که با حضور محصولات فولادمبارکه در بورس، رانت برخی از افراد در دستیابی به اختلاف قیمت کارخانه و بازار را حذف و به‌طور طبیعی اعتراض این عده را به همراه داشت.

ترجیح فولاد مبارکه در فضای پسابرجام استفاده از فناوری روز اروپا ضمن توجه به توان داخلی است
دکتربهرام سبحانی در تشریح عقد قراردادهای جدید در فضای پساتحریم گفت: طرف‌های خارجی از ایران به‌عنوان یک بازار بالقوه یاد می‌کنند، اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها وارد مذاکره نمی‌شدند، اما امروز در فضای پساتحریم، اروپایی‌ها پیش قدم شده‌اند. در این بین، ترجیح فولادمبارکه بر این است، از فناوری روز اروپا، تجهیزات مرغوب و شرایط مناسب باقیمت رقابتی استفاده نماید ولی در این قراردادها توجه به استفاده از توان داخلی مورد تاکید ما بوده و هست. وی در بحث توسعه صنعت فولاد در خارج از کشور گفت: برای استقرارصنعت فولاد باید پارامترهای متعددی مدنظر قرارگیرد. دسترسی به مواد اولیه، حمل‌ونقل مواد و محصولات و چگونگی تأمین انرژی مورد نیاز ازجمله مواردی است که باید به صورت متمرکز در یک منطقه وجود داشته باشد تا برپایی صنعت فولاد توجیه‌پذیر باشد. در واقع در ایران، همه این امکانات متمرکز و مهیا است و منابع توسعه این صنعت مناسب است در داخل کشور هزینه گردد. البته برخی به اشتباه می‌گویند صنعت فولاد یک صنعت منسوخ شده است که طرف‌های خارجی، به ایران تحمیل می‌کنند، ولی با توجه به شرایط مناسب ایران، استقرار صنعت فولاد به طور کامل توجیه‌پذیر است. در ادامه همین بحث و به منظور تأیید این گفته، بد نیست به آمار تولید فولاد در ۵ منطقه اتحادیه اروپا، ژاپن، روسیه، امریکا و کره‌جنوبی اشاره کنم، چراکه با بررسی آمار تولید فولاد این کشورها به این نتیجه می‌رسیم که تولید فولاد در این مناطق نه‌تنها کم نشده بلکه روند افزایشی هم داشته است و نشاندهنده این است که صنعت فولاد همچنان به‌عنوان یک صنعت استراتژیک مورد توجه است.


حضور فولادمبارکه در بازار جهانی با دارا بودن تمامی استانداردهای بین‌المللی
سبحانی رقابت در بازار جهانی، تولید مقرون به صرفه و انتقال فناوری را از نکات مهم و مورد توجه فولادسازها دانست و گفت: حضور فولادمبارکه در بازار جهانی با توجه به کیفیت محصولات و دارا بودن تمام استانداردهای بین‌المللی باعث شده تا سفارش‌های فولادمبارکه براساس درخواست از سوی طرف‌های خارجی صورت گیرد. ما باید به منظور حفظ بازار صادراتی، در حفظ قیمت رقابتی خود کوشا باشیم و کاهش قیمت تمام‌شده، بهترین راهکار است که برای حصول این نتیجه باید هم به مباحث درون‌بنگاهی توجه نماییم و هم راهکارهای برون‌بنگاهی را پیگیری کنیم.

مباحث درون بنگاهی که به‌صورت مستقیم به فولادمبارکه، مرتبط می‌شود، قابل کنترل و برنامه‌ریزی است. در بخش مباحث درون بنگاهی، مدیریت هزینه‌ها یکی از عواملی است که در کاهش قیمت تمام‌شده محصولات فولادمبارکه تأثیر داشته و فضای رقابتی را قابل تحمل‌تر می‌کند. افزایش بهره‌وری تجهیزات و ماشین‌آلات نیز، در فولادمبارکه، مورد توجه قرار گرفته تا بتوانیم حضور در بازار جهانی را استمرار ببخشیم. در ادامه، اقدام بسیار مهم و اساسی که انجام شده، سرمایه‌گذاری فولادمبارکه در بخش معدن به منظور تأمین مواد اولیه بوده. بر آن هستیم تا در فولاد مبارکه زنجیره ارزش‌افزوده از کوه تا محصول نهایی را به هم وصل کنیم و قیمت تمام‌شده را کاهش دهیم. مدیرعامل فولادمبارکه تصریح کرد: آنچه که قالب برون‌بنگاهی و ملی دارد باید از سوی مسئولان برنامه‌ریزی شود. رقبای فولادمبارکه با استفاده از منابع مالی با بهره یک درصد، به راحتی می‌توانند روی قیمت تمام‌شده خود مانور دهند ولی فولادمبارکه در جایی که نزدیک به ۲۴درصد بهره منابع مالی پرداخت می‌کند، قادر به رقابت نیست. علاوه بر این استفاده از مشوق‌های صادراتی که در اختیار بنگاه‌های خارجی رقیب ما قرارداده می‌شود یکی از دیگر مباحث برون‌بنگاهی است. برای مثال فولادسازهای چین، سوبسید ۵۰درصدی حمل محصول از چین به اروپا را دریافت می‌کنند و در این میان تنها کاری که از ما برمی‌آید این است که شرایط بنگاه‌های رقیب جهانی خود را به مسئولان مربوطه اطلاع‌رسانی نماییم.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا