در همایش کاربردی تجارت با آلمان صورت گرفت

تشریح توسعه تعاملات تجاری با کشورهای فراصنعتی در شرایط پساتحریم

تشریح توسعه تعاملات تجاری با کشورهای فراصنعتی در شرایط پساتحریم

مدیرکل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت در رابطه با جهت‌گیری‌های سازمان توسعه تجارت در توسعه تعاملات تجاری با کشورهای فراصنعتی در شرایط پساتحریم به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رضا عباسقلی در همایش کاربردی تجارت با آلمان اظهار کرد: توفیقات حاصله در مذاکرات هسته‌ای و توافق‌نامه برجام اقداماتی که طرفین برای عملیاتی‌کردن این تفاهم‌نامه ایجاد کردند شرایط خوبی را ایجاد کرده که باید با مدیریتی هوشمند آن را جلو ببریم.

وی با بیان این‌که حضور هیات‌های تجاری به فاصله چند روز نشان از درک صحیح این فرصت ایجاد شده دارد، گفت: روزهای بسیار امیدوارکننده‌ای در پیش داریم و جایگاه آلمانی‌ها در میان شرکای تجاری و صنعتی ما کاملا مشهود است و روابط اقتصادی و تجاری ما با آلمان قوی بوده و با نگاهی به بازار کالاهای ایرانی به این نتیجه می‌رسیم که مصرف‌کنندگان‌ ایرانی کالاهای ساخت آلمان را با کیفیت بالا تلقی می‌کنند و تاجران آلمانی نیز می‌توانند از این فرصت در زمینه‌ی مبادلات تجاری با ما فعالیت کنند.

مدیر کل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ادامه داد: امروز دیگر شرایط برای توسعه مبادلات تجاری مانند سال گذشته نیست و ما مجدانه در این زمینه گام برمی‌داریم و سفر رییس جمهور به کشورهای اروپایی نشان‌دهنده اراده جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است و جذب و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و از طرفی سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری در زمینه‌ی صادرات مجدد کالاهای اروپایی و تبدیل شدن ایران به هاب منطقه از مهم‌ترین اهدافی است که در این زمینه دنبال می‌کنیم.

عباسقلی در عین حال تاکید کرد: واردات کالاهای مصرفی و یا صادرات کالاهای خام بدون شک از دستور کار دولت خارج شده و آنچه که اتاق‌های بازرگانی دو کشور می‌توانند فعالیت کنند تنوع‌بخشی به کالاهای مورد مبادله بین دو کشور است. از هیات‌های تجاری اعزامی به ایران به خصوص آلمانی‌ها دعوت می‌شود از کارخانجات ما و همین‌طور مناطق آزاد و ویژه بازدید کنند، چون ایران با داشتن منابع غنی نفت، گاز و نیروی انسانی متخصص می‌تواند بهترین همراه برای تولید کالاها و صادرات مجدد آن به منطقه باشد.

وی با تاکید بر این‌که در روابط تجاری ایران و آلمان باید بازبینی مجددی صورت گیرد، ادامه داد: امروزه انتخاب رایزنان بازرگانی به عنوان نخبگان تجاری در دستور کار کلیه‌ دولت‌ها قرار دارد و این شاخصی برای تصمیم جدی کشورمان در زمینه‌ی توسعه صادرات به ویژه بعد از استقرار دولت تدبیر و امید دارد.

مدیر کل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت در عین حال بیان کرد: قرار است به کشور آلمان دو رایزن اعزام شود که این نشان‌دهنده اهمیت روابط تجاری ایران به آلمان را دارد که تا حدود دو ماه آینده در آلمان مستقر می‌شوند و با رصد‌کردن بازار به‌طور دائم امکان صادرات کالاهای ایرانی را به آنجا فراهم می‌کنند.

تشریح ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی آلمان

همچنین مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این همایش اظهار کرد: حجم تجارت خارجی آلمان با جهان از سال 2005 تا 2014 از 935 میلیارد دلار به 2866 میلیارد دلار رسید که از این رقم 1547 میلیارد دلار صادرات آلمان به سایر کشورها و 1319 میلیارد دلار آن واردات این کشور از جهان بوده و دارای تراز مثبت به نفع این کشور است.

وی با اشاره به مقاصد مهم صادراتی آلمان گفت: فرانسه، آمریکا، هلند، انگلستان، ایتالیا، چین، اتریش، بلژیک و سوییس از جمله مقاصد مهم صادراتی آلمان است و اقلام مهم صادراتی شامل ماشین‌آلات، خودرو، مواد شیمیایی، ذوب آهن، مواد غذایی و پارچه است.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در عین حال بیان کرد: همچنین این کشورها مهم‌ترین شرکای وارداتی آلمان هستند که اقلام مهم وارداتی این کشور از جهان شامل ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، انواع وسائل نقلیه، فلزات و منسوجات است.

خالقی‌تبار در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که مصرف‌کنندگان ایرانی همواره نگاه مثبتی به تولیدات آلمان داشتند، گفت: دوام و کیفیت محصولات آلمانی همواره مورد توجه عامه مصرف‌کنندگان بوده و از سوی دیگر صنعتگران کشور نیز کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای آلمان را به دلیل کارکرد مطلوب و کیفیت عالی بر تولیدات دیگر کشورها ارجح می‌دانند.

وی در عین حال بیان کرد: در راستای توسعه روابط دوجانبه و تکمیل بستر همکاری‌ها اسناد مهمی نظیر موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، بیانیه همکاری گمرکی بین دو کشور و موافقت‌نامه‌های دیگری نیز به امضای طرفین رسیده است.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که حجم کنونی مبادلات تجاری دو کشور براثر تحریم‌های ناعادلانه با کاهش شدیدی مواجه شده اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌ها دو کشور بتوانند متناسب با پتانسیل‌های تجاری خود روابط فی‌مابین را گسترش دهند.

خالقی‌تبار گفت: براساس برآوردها هم‌اکنون در حدود 30 درصد از توان صنعتی ایران برپایه فناوری آلمان شکل گرفته و ظرفیت‌های صنعتی و معدنی ایران و صنعت مدرن آلمان می‌توانند زمینه‌های همکاری‌های فراوانی بین دو کشور به وجود آورند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا