گزارش روز؛

کاهش ارزش معاملات و عدم مشارکت حقیقی‌ها

کاهش ارزش معاملات و عدم مشارکت حقیقی‌ها

در حالی که خوش‌بینی‌ها به افزایش بهای نفت، فضای رکودی بازارهای موازی و چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی باعث شد بازار سهام شروع خوبی در خرداد ماه داشته باشد، اما کاهش ارزش معاملات و عدم مشارکت حقیقی‌ها در سمت تقاضای سهام باعث شد تا تمام راه رفته در خرداد ماه بازگردد.

 

 

در حالی که خوش‌بینی‌ها به افزایش بهای نفت، فضای رکودی بازارهای موازی و چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی باعث شد بازار سهام شروع خوبی در خرداد ماه داشته باشد، اما کاهش ارزش معاملات و عدم مشارکت حقیقی‌ها در سمت تقاضای سهام باعث شد تا تمام راه رفته در خرداد ماه بازگردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، نکته نگران‌کننده این روزهای بازار به‌رغم کاهش محسوس تهدیدهای بازار، افت ارزش معاملات است. بطور کلی بازار امروز بسیار کم رمق به پایان رسید.

گروه سیمانی امروز را متعادل و منفی پشت سر گذاشت و اکثر نماد های این گروه با معاملات کم رمق و منفی به کارخود پایان دادند بطوری که نماد های مثبت این گروه نماد های سبهان، سفانو، سپاها، سغرب، سبزوا، سهگمت، سبروم، سکرد و سقاین بود در حالی که بقیه نماد ها با کاهش قیمت اندک بکار خود پایان دادند.

نمادهای گروه خودرویی که اکثراً در آغاز معاملات روز جاری شروعی مثبت و کم حجمی داشتند، از درصدهای مثبت فاصله گرفتند و در درصدهای منفی دادوستد شدند . سرمایه گذاری رنا پس از جابجایی نزدیک به 47 میلیون سهم در قیمت 275 تومان متوقف شد . ختوقا نیز پس از عرضه در صف خرید  در قیمت 189 تومان متوقف شد. ایران خودرو در حاشیه قیمتی صفر تابلو با نوسان منفی اندکی مواجه شد بطور کلی این گروه امروز را متعادل و منفی پشت سر گذاشت نماد معاملاتی خعتبار پرتقاضا و با صف خرید مواجه بود.  خفناور نیز پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام، با افت 2 درصدی در قیمت 480 تومان بازگشایی شد.

در گروه سرمایه گذاری ها که امروز را بصورت متعادل و منفی پشت سر گذاشتند نمادهای وصنعت، وسپه، وسبحان، وبهمن، واتی، اعتلا و وملت با افزایش قیمت و بقیه نماد ها با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند. همچنین گروه سرمایه گذاری سایپا در دوره ۱۲ ماهه منتهی به 29 اسفند 94 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۱۴۳ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افت داشته و عمدتا بخاطر کاهش ۹۹ درصد (معادل ۷۲۷ میلیارد ریال) خالص سایر درآمدهای عملیاتی است.

شرکت در این دوره ۶۹ میلیارد ریال سود حاصل از فروش سرمایه گذاری داشته و خالص درآمدهای متفرقه نیز ۸۰ میلیارد ریال افزایش داشته است.هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی هم با افزایش ۴۳ درصد به مبلغ ۵۵ میلیارد ریال رسیده است.

در گروه بانک ها و موسسات اعتباری بانک صادرات با بیشترین حجم معاملات در قیمت 99 تومان متوقف شد این در حالی بود که نماد های وپاسار،وکار،وپست،سمایه و حکمت با افزایش قیمت و نمادهای ونوین، وسینا، وپارس، وخاور، وکوثر، وانصار، وبصادر و وتجارت با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه حمل و نقل صف خریدنماد تازه وارد فرابورسی، حپارسا، پس از عرضه کم نزدیک به 5 هزار سهم در قیمت 1400 تومان به کارخود پایان داد. در این گروه نماد حتاید با دادو ستد حدود 11 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد. حسینا که در گزارش ۱۲ ماهه اصلاحیه منتهی به ۲۹ اسفند 94، سود هر سهم شرکت را مبلغ ۳۲۲۶ ریال شناسایی کرده، در حالیکه در گزارش قبلی مبلغ ۲۹۰۸ ریال سود اعلام کرده بود، در قیمت ۳۲۹۸ تومان با افت ۶ درصدی بازگشایی شد و توریل پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی 220 ریالی ، در حاشیه 1 درصد مثبت و با قیمت 239 تومان بازگشایی شد.

در گروه محصولات شیمیایی که معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند شفارا، شپترو در قیمت حداکثری صف خریدکوچکی تشکیل دادند. بطوریکه در این گروه کرماشا، شیران، ساینا، پارسان، شپارس، فارس، شکربن و شمواد با کاهش قیمت مواجه شدند. پتروشیمی شیراز با افت 3 درصدی در قیمت 259 تومان مورد بازگشایی قرار گرفت .

در گروه استخراج سایر معادن، با وجود لغو عرضه عمده و معامله بلوکی نماد کماسه، این نماد در قیمت ۲۰۶ تومان با 5 درصد کاهش نسبت به روز قبل و با حدود 7 میلیون سهم معامله  شد.

در گروه های فلزات اساسی که به صورت متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفت تنها نمادهای فپنتا، فولای، زنگان، ذوب، ارفع و فباهنر با افزایش قیمت و بقیه نماد ها با کاهش قیمت متوقف شدند.

در گروه ساخت محصولات فلزی ، نماد فاراک که روز گذشته با فشار عرضه و با صف فروش مواجه بود، معاملاتش را در حاشیه مثبت آغاز کرد و در پایان با افزایش مثبت 1 درصدی نسبت به روز گذشته بکار خود پایان داد. صنایع‌ آذرآب‌ نیز دادوستد متعادل و مثبتی را در حاشیه یک درصد مثبت تجربه کرد. فجام نیز در این گروه با صف فروش دست و پنجه نرم میکرد که در پایان صف فروش آن جمع آوری شد .

در گروه های ماشین آلات و تجهیزات و دستگاه‌های برقی نمادهای تمحرکه، بنیرو، بسویچ با اقبال بیشتر صف خرید شدند.

در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی، نمادهای کفپارس با صف خرید مواجه شد. سایر نمادهای این گروه نیز به استثنای کرازی، کاذر،کفرا و کهمدا مثبت دادوستد شدند.

درگروه فرآورده های نفتی شپاس وشبهرن تنها نمادهای مثبت این گروه بود بطوریکه شاهد ریزش و کاهش قیمت این نمادها بودیم در این گروه فشار فروش در نماد شراز، شاوان، شپنا، شبریز و شسپا بیشتر احساس میشد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با 44 واحد رشد در ارتفاع 76 هزار و 431 واحدی ایستاد. بیش از 38 درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 764 میلیون سهم، ارزش معاملات 176.2 میلیارد تومان و ارزش بازار به 327 هزار میلیارد تومان رسید .

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز، بدون تغییر نسبت به روز گذشته در رقم 819 واحد جای گرفت. بیش از 50 درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 107 میلیون سهم، ارزش معاملات به 30.7 میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید.

 

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش  بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا