معاون وزیر صنعت: ایران 10 معدن در مقیاس جهانی دارد

معاون وزیر صنعت: ایران 10 معدن در مقیاس جهانی دارد

یزد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ایران دارای 10 معدن در مقیاس جهانی در حوزه های سنگ آهن، سرب، روی، طلا و چند معدن دیگر است.

به گزارش ایرنا محمدتقی کره ای روز دوشنبه در همایش 'نقش معدن در اقتصاد و توسعه کشور' در یزد به تاریخچه استفاده انسان از مواد معدنی اشاره و اظهارکرد: استفاده بشر از مواد معدنی به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که در آن زمان 14 نوع ماده معدنی مورد استفاده قرار گرفته بود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بخشی از کره زمین واقع شده که دارای ظرفیت بالای معدنی است.
کره ای ، میانگین پوشش اکتشاف ذخایر معدنی در عمق در جهان را 79 متر بیان کرد و گفت: این رقم در کشورهای جنوب شرق آسیا ، قاره آفریقا، کانادا و آمریکا به ترتیب 35، 57 ، 130 و 225 متر است.
وی ادامه داد: در دنیا کشورهایی که عمق معدنی آنها تا 50 متر است 25 درصد ذخایر آنها در این عمق قرار گرفته و در کشورهایی که این رقم 150 متر باشد 70 درصد ذخایر آنها در این سطح است.
این مسئول تصریح کرد: به عنوان مثال کشور ما در وضعیت فعلی ذخیره آهن آن 4.2 میلیارد تن است ما اگر تا عمق 150 متری کار کنیم به 13 میلیارد تن می رسد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم وسعت عرصه های منابع طبیعی ایران را 140 میلیون هکتار بیان کرد و گفت: از این رقم 14 میلیون هکتار آن جنگل، 34میلیون بیابانی و بقیه مرتع است.
مسعود منصور افزود: به دلایل تغییر اقلیم و فعالیتهای انسانی، بخشی از مراتع کشور به بیابان تبدیل شده و آثار تخریب این عرصه ها به وضوح قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه کشور ما نیازمند توسعه است، یکی از ظرفیت های اساسی توسعه را بخش معدن دانست و با بیان اینکه هم معدن و هم منابع طبیعی در زمره انفال هستند تصریح کرد: معدن کاران را باید حافظ محیط زیست و هر محیط بان و جنگل کار را یک معدن کار بدانیم.
منصور اظهار کرد: بهره برداری باید صورت گیرد اما نباید منابع خدادادی مورد تخریب قرار گیرد.
رئیس خانه معدن ایران هم در این همایش گفت: ما معدن کاران باید به عنوان مصرف کنندگان طبیعت، امانتداران خوبی باشیم و هیچ وقت به عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست لطمه وارد نکنیم.
محمدرضا بهرامن افزود: اعتقاد داریم معدن کاری از طریق تخریب منابع طبیعی و زیست محیطی، معنا ندارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از معادن کشور در استانهای شمالی در حال از بین رفتن است گفت: فراموش نکنیم که ژئوتوریست در کشورهای معدن خیز دارای مبادلادت علمی و تجاری است.
این همایش یک روزه با حضور فعالان بخش معدن و صنعت استان یزد و با مشارکت خانه معدن ایران و این استان برگزار شد.
استان یزد با 420 معدن، دومین استان معدنی کشور است و رتبه اول تنوع مواد معدنی با 50 نوع ماده معدنی و رتبه دوم اشتغال معدنی کشور را در اختیار دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا