وزیر نیرو خبر داد:

برنامه صادرات‌ برق به‌ امارات/ نیروگاه‌های‌ فرسوده تعطیل‌ می‌شوند

برنامه صادرات‌ برق به‌ امارات/ نیروگاه‌های‌ فرسوده تعطیل‌ می‌شوند

وزیر نیرو با اشاره به برنامه اتصال شبکه برق ایران به امارات از افزایش صادرات برق به ترکیه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نیروگاه‌های قدیمی و فرسوده بازنشسته می‌شوند.

به‌ گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت‌چیان صبح امروز در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی انرژی در تشریح مهمترین سیاست‌های توسعه صنعت برق ایران، گفت: افزايش راندمان، کاهش تلفات  و کاهش مصرف سوخت از مهمترین اهداف توسعه صنعت برق و انرژی ایران است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه يکي از مهم‌ترين شاخص‌ها در صنعت برق راندمان نيروگاه‌ها بوده و در اين زمينه استفاده از تكنولوژي نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي با راندمان بالا یکی از راهکارهای افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور مطرح است، اظهار داشت: بر این اساس استفاده از توربین‌های گازی بزرگ کلاس F و بالاتر است که نسبت به توربین‌های کلاس E دارای ظرفیت بالاتر و راندمان بیشتر در حدود ۴۰ درصد در حالت سیکل ساده و حدود ۶۰ درصد در حالت سیکل ترکیبی است.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت نيرو قرار است برای انتقال دانش فنی توربین‌های کلاس F نيروگاه هاي جديد با استفاده از توربین‌های کلاس F احداث شوند، تصریح کرد: از این رو اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه‌های گازی موجود و تبديل آنها به نيروگاه سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید همراه با بازنشسته كردن نيروگاه‌هاي قديمي، تأثیر مثبتی در افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور و کاهش آلاينده‌هاي زیست محیطی خواهد داشت.

این مقام مسئول درباره برنامه افزایش ظرفیت تولید برق پاک در کشور هم بیان کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌هاي انجام شده، ظرفیت تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر در طول برنامه ششم به حدود ۵۰۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

وی با یادآوری اینکه در اين راستا به منظور افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، وزارت نیرو در سال ۱۳۹۵ مجدداً نسبت به اصلاح قیمت های خرید تضميني برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیري كه توسط بخش خصوصي احداث مي‌شوند، اقدام کرد، افزود: با این اقدام انگیزه لازم برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد شد همچنين مدت زمان خريد تضميني برق نيز از ۵ سال به ۲۰ سال افزايش يافته است.

چیت چیان ادامه داد: از سوی دیگر در جهت تأمين رشد روز افزون تقاضاي برق، ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور به بيش از ۷۴۰۰۰ مگاوات در سال ۲۰۱۵ رسيده است. اين رقم در ۵ سال آينده با احداث انواع نيروگاه‌هاي جديد به بيش از ۱۰۰ هزار مگاوات خواهد رسيد.

وی در ادامه با بیان اینکه به منظور اقدامات انجام شده به منظورافزايش راندمان نيروگاه‌هاي توليد برق و کاهش تلفات انتقال، توزيع و بهينه سازي مصرف انرژي برق، ميزان تلفات برق در شبكه توزيع از ۱۴.۸ درصد به حدود ۱۱ درصد کاهش يافته است، تبیین کرد: مطابق با برنامه‌هاي کاهش تلفات انرژي در شبکه برق، مقرر است تلفات برق در شبكه توزيع تا انتهاي برنامه ششم توسعه به حدود ۸.۷ درصد برسد.

وزیر نیرو در خصوص صادرات برق هم توضیح داد: كشور ایران در شرایط کنونی با کشورهای همجوار خود شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارد. این ارتباطات الکتریکی برون مرزی در آینده نزدیک باز هم تقویت خواهد شد، ضمن آنکه ارتباط با كشورهاي روسيه، تاجيكستان و كشورهاي حوزه خليج فارس در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: استفاده از خطوط انتقال HVDC برای اتصال شبكه برق ايران به كشور امارات متحده عربي از طريق كابل زير دريايي و تقويت اتصال به شبكه برق كشور تركيه نيز در حال بررسي بوده و در سال ۲۰۱۵، بيش از ۹.۷ تراوات ساعت برق به کشورهاي همسايه برق صادر شده است.

چیت‌چیان درباره طرح هوشمندسازی شبکه برق کشور هم گفت: در نگاه کلی، شبکه هوشمند راهکاري براي حل چالشهاي شبکه کنونی شامل چالش‌هاي قابلیت اطمینان، چالشهاي زیست محیطی و چالش‌هاي بازدهی انرژي ارائه می‌كند. يكي از بخش‌هاي هوشمندسازي شبكه برق، استفاده از كنتورهاي هوشمند است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با هوشمندسازي كنتورهاي برق، امكان تشخيص موارد استفاده غيرمجاز از برق، كاهش دخالت عامل انساني در قرائت، افزايش دقت در اندازه گيري‌ها و تشخيص سريع خطاي دستگاه اندازه‌گيري فراهم می شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا