بازیافت انرژی در کارخانه‌های فولاد

بازیافت انرژی در کارخانه‌های فولاد

فناوری مورد استفاده در کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده فولادکشور مطابق با فناوری‌های روز دنیاست از این رو هدررفت انرژی در این واحدهای تولیدی وجود ندارد.

 

فناوری مورد استفاده در کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده فولادکشور مطابق با فناوری‌های روز دنیاست از این رو هدررفت انرژی در این واحدهای تولیدی وجود ندارد.
در بحث مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه‌ها باید دقت کرد که کیفیت آهن اسفنجی مورد استفاده در کارخانه‌های ذوب برای جلوگیری از هدررفت انرژی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. یکی دیگر از مواردی که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود بازیافت انرژی در بخش گازهای خروجی کارخانه‌ها است. در بسیاری از کشورهای دنیا این انرژی بازیافت می‌شود البته در ایران نیز انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت روی این موضوع کار می‌کنند. در برخی از کارخانه‌ها تولید فولاد کشور این گازهای خروجی بازیافت نمی‌شود اما در دنیا از این گازها انرژی گرفته می‌شود به عنوان مثال برای کوره‌های پیش‌گرم استفاده می‌شوند بنابراین با بازیافت انرژی می‌توان دوباره در فرآیند تولید اصلی یا در واحدهای جانبی استفاده کرد. به نظر می‌رسد یکی از عواملی که منجر به افزایش هزینه تولید در کارخانه‌های تولیدکننده فولاد کشور شده بحث مازاد نیروی انسانی در این واحدهاست. درواقع تحمیل نیروی‌انسانی به این واحدها منجر به افزایش هزینه تولید در این واحدها می‌شود و درنهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات خواهد شد. حال با نگاهی به شرکت‌های تولیدکننده فولاد در دنیا متوجه می‌شویم که در این زمینه؛ یعنی تعداد نیروی‌انسانی در کارخانه‌های فولاد، تفاوت زیادی وجود دارد به عنوان مثال در پوسکو حدود ۳۰ میلیون تن فولاد با ۵ هزار نیروی‌انسانی در این کارخانه‌ها تولید می‌شود این درحالی است که در شرکت‌های تولید فولاد ایران تعداد نیروی‌انسانی هزینه زیادی را به این واحدها تحمیل کرده است. در سال گذشته قیمت انرژی و سنگ‌آهن کاهش پیدا کرد اما در ایران روند این قیمت‌ها صعودی بود با این حال هیچ گونه حمایتی از این صنعت نشد. این درحالی است که اگر از بنگاه‌های تولیدی انتظار می‌رود که با هزینه اقتصادی کار کنند باید حمایت‌های لازم نیز از این واحدها انجام شود.

وحید یعقوبی - معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا