معاون وزیر صنعت:

87 هزارو 917 واحد صنعتی پروانه بهره برداری گرفته اند

87 هزارو 917 واحد صنعتی پروانه بهره برداری گرفته اند

زاهدان- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: تاکنون 87 هزار و 917 واحد صنعتی در کشور پروانه بهره برداری گرفتنه اند که 80 هزار و 81 واحد آنها صنایع کوچک هستند.

به گزارش ایرنا علی یزدانی روز یکشنبه در کمیته تسهیل و رفع موانع تولید بنگاه های کوچک و متوسط صنعتی، معدنی و طرح های نیمه تمام سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهارکرد: وجود تعداد بسیار زیاد واحدهای صنعتی کوچک با جمعیت کاری زیر 49 نفر نشانگر اهمیت و لزوم توجه به این واحدهاست.
**واحد های کوچک، متوسط، بزرگ و تملک شده توسط بانک ها در کشور و سیستان و بلوچستان
وی ادامه داد: چهار هزار و 356 واحد متوسط با جمعیت کاری 100 نفر و سه هزار و 480واحد بزرگ با جمعیت کاری بیش از 100 نفر از کل واحد های صنعتی دارای پروانه کسب در کشور هستند.
وی افزود: همچنین از این تعداد 37 هزار و 148 واحد درون 948 شهرک صنعتی کشور مستقر هستند که 34 هزار و 557 واحد آنها را صنایع کوچک و هزار و 723 واحد آن را صنایع متوسط تشکیل می دهند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به تملک برخی واحد های صنعتی توسط بانک های کشور تصریح کرد: هم اینک هزار و 99 واحد صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی توسط بانک های کشور تملک شدند که 25 درصد این واحدها تعطیل و 75 درصد آنها نیز کمتر از ظرفیت واقعی خود فعالیت می کنند.
یزدانی با اشاره به تعداد واحد های صنعتی فعال در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این استان در مجموع هزار و 347 واحد صنعتی دارد که هزار و 290 واحد آن صنایع کوچک، 43 واحد متوسط و 14 واحد آن نیز صنایع بزرگ هستند.
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استانهایی است که 100 درصد واحد های صنعتی بزرگ در آن فعالیت دارند.
وی اظهار داشت: این استان بیشترین آمار واحد های کوچک را دارد که این امر سبب لزوم توجه به این واحد هاست.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به واحد های صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: هزار و 201 واحد صنعتی درون 28 شهرک و ناحیه صنعتی در این استان مستقر که 908 واحد آن فعال و 293 واحد آن غیر فعال هستند.
یزدانی ادامه داد: همچنین هزار و 170 واحد صنعتی کوچک درون شهرک ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان مستقر هستند که 885 واحد آن فعال و 285 واحد غیر فعال است.
وی با اشاره به واحد های تملک شده توسط بانک ها در سیستان و بلوچستان بیان کرد: 23 واحد صنعتی توسط بانک ها در این استان درون شهرک های صنعتی تملک شده که تمام آنها غیر فعال هستند.
**تعداد طرح های صنعتی در حال ساخت و ساز در کشور و سیستان و بلوچستان
وی افزود: 100 هزار و 952 طرح صنعتی در کشور جواز تاسیس اخذ کردند.
وی تصریح کرد: 400 طرح از این تعداد مربوط به سیستان و بلوچستان است که 75درصد آنها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قرارداد منعقد کردند.
وی خاطرنشان کرد: 145 طرح را در سیستان و بلوچستان با همت و کار مضاعف در سالجاری می توان به طور قطع به نتیجه رساند.
**فعالیت های سال 94 در سیستان و بلوچستان
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: 86 قرارداد در سال 94 مجموعا در شهرکهای صنعتی سیستان و بلوچستان منعقد شد که 65درصد آنها تنها در پنج شهرک و ناحیه صنعتی استان بوده و 21 قرارداد نیز در 23 شهرک دیگر منعقد شده است.
یزدانی تصریح کرد: به منظور فعالیت بیشتر در سایر شهرک ها و ناحیه های صنعتی استان باید برخی مشوق ها از جمله اعطای زمین رایگان در نظر گرفته شود.
**وظیفه بانک ها در قبال واحد های صنعتی/ شرایط افراد متقاضی تسهیلات
وی خاطرنشان کرد: شرایط خاصی برای اعطای تسهیلات به بانک های عامل به منظور رفع موانع تولید و حمایت از بنگاه های اقتصادی ابلاغ شده است.
وی افزود: اولویت نخست بانک ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط است که به طور عمده مشکلات نقدینگی دارند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بانک ها موظفند تا در برخی موارد بدون در نظر گرفتن چک های برگشتی واحد ها و افراد و نیز معوقه های پرداختی، تسهیلات را به افراد واگذار کنند.
یزدانی با اشاره به شرایط و وظایف متقاضی دریافت تسهیلات تصریح کرد: این افراد یا واحد ها باید دارای مجوز رسمی از صنعت، معدن و تجارت یا جهاد کشاورزی داشته باشند و نیز موظف هستند تا با دریافت تسهیلات نسبت به تکمیل و راه اندازی طرح تا پایان سال 95 و نیز افزایش تولید و اشتغال اقدام کنند.
وی بیان کرد: افراد باید از طریق سامانه www.behinyab.ir برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.
*سیستان و بلوچستان در رده های پایین صنعتی کشور
رئیس صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان با بیش از هزار و 300 واحد صنعتی دارای شرایط خاصی است که سبب شده تا در رتبه های آخر صنعتی در کشور قرار گیرد.
نادر میرشکار ادامه داد: معضل اصلی واحد های صنعتی استان نداشتن اختیار کافی دستگاه ها بر امور واحد هاست.
وی افزود: طرح هایی که در سالجاری در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد هزار و 500 میلیارد ریال نیاز مالی دارد و در صورت محقق شدن سبب اشتغال 539 نفر می شود.
وی تصریح کرد: 39 واحد نیمه فعال با قابلیت به حداکثر رسیدن تولید، 69 واحد دارای قابلیت صادراتی و 129 طرح نیز در دست اجرا که برخی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد برای سالجاری در استان شناسایی شده است.
سیستان و بلوچستان با جمعیتی حدود 2.8 میلیون نفر وسعتی معادل 11.5 درصد کل کشور را به خود اختصاص داده و به عنوان تنها استان بدون گاز جزء پایین ترین رده های جدول صنعتی کشور محسوب می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا