رده نخست توليد آهن اسفنجي جهان در اختيار ايران

رده نخست توليد آهن اسفنجي جهان در اختيار ايران

گروه صنایع معدنی >فولاد - مديرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با بيان اينکه برجام، شرايط را براي اجراي طرح هاي فولادي فراهم کرده است، گفت: ايران اکنون با ظرفيت توليد 11 ميليون تن آهن اسفنجي در جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده و گام مهمي در تامين زنجيره صنعت فولاد برداشته است.

به گزارش ماین نیوز، بهرام سبحاني اظهار کرد: آمارها نشان مي دهد، کل توليد ايران در سه ماه نخست سال ميلادي 2016 به رقم 7/ 3 ميليون تن رسيد و هند نيز با توليد 6/ 3 ميليون تن در جايگاه دوم قرار دارد. اطلاعات موجود نشان مي دهد ايران، هند و عربستان به ترتيب در رتبه هاي اول تا سوم توليد آهن اسفنجي جهان قرار دارند. آهن اسفنجي، محصول احياي مستقيم سنگ آهن است و در عمليات احياي مستقيم، بدون نياز به ذوب سنگ آهن، اکسيژن آن حذف مي شود و شکل ظاهري آن به صورت قطعات کروي متخلخل يا اسفنج گونه مي شود که دليل نامگذاري آن نيز ظاهر اسفنجي اين محصول است.

آهن اسفنجي داراي عيار بالاي آهن است؛ يکي از دلايل رواج آهن اسفنجي، کمبود ضايعات آهن و افزايش قيمت آن و مشکلات زيست محيطي ارزيابي مي شود. به گفته سبحاني، امروز فولاد مبارکه بزرگ ترين توليدکننده ورق هاي فولادي تخت در خاورميانه و شمال آفريقا است که با سهم بيش از 50 درصدي در کشور و 22 درصدي در خاورميانه و شمال آفريقا توانسته بخش عمده اي از نياز بازار داخل و خارج را تامين کند. اکنون ايران با توليد يک درصد توليد جهاني (حدود 1700 ميليون تن) رتبه چهاردهم فولاد ساز جهان را به خود اختصاص داده است. رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران براساس افق 1404 دستيابي به ظرفيت 55 ميليون تن فولاد را هدف گذاري کرده و اين درحالي است که در سال گذشته، به توليد 5/ 16 ميليون تن فولاد دست يافتيم. وي افزود: چنانچه فولاد مبارکه بخواهد سهم 50 درصدي از توليد فولاد را حفظ کند، در افق يادشده بايد به رقم ظرفيت 25 ميليون تن برسد و امسال تحقق 10 ميليون تني را هدف گذاري کرده ايم. امروزه چين، ژاپن و آمريکا با بيش از 60 درصد توليد جهاني به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند که سهم چين بيش از 50 درصد است. به گفته سبحاني، بعد از توافق برجام و اجرايي شدن آن، شرايط بين المللي و همکاري با شرکت هاي خارجي بهبود يافته و شرايط براي پياده سازي طرح هاي توسعه فولاد فراهم شده است.

وي ارزش کنوني گروه فولادمبارکه را 200 هزار ميليارد ريال اعلام کرد که به عنوان بزرگ ترين شرکت بورسي محسوب مي شود. وي افزود: اين شرکت توانسته به سهم يک درصدي در توليد ناخالص داخلي برسد و در بخش صنعت نيز سهم پنج درصدي را از آن خود ساخته است. به گزارش «ايرنا» براساس برنامه راهبردي وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفيت توليد فولاد خام کشور در سال 1396 بايد به رقم 32 ميليون تن برسد. هفت طرح فولاد استاني که براي هريک ظرفيت 800 هزار تا يک ميليون تني پيش بيني شده است، در چارچوب تحقق سند چشم انداز 1404 دنبال مي شود. طرح هاي ياد شده در سپيد دشت چهارمحال و بختياري، ني ريز فارس، ميانه آذربايجان شرقي، شادگان خوزستان، قائنات خراسان جنوبي، سبزوار خراسان رضوي و بافت کرمان در مراحل مختلف اجرايي است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا