حمله عربستان به بازار نفتی روسیه

حمله عربستان به بازار نفتی روسیه

اقتصاد > انرژی - عربستان سعودی در تلاش است تا عرضه نفت خام خود به بازارهای منطقه شمال اروپا را افزایش دهد. هدف از این اقدام، عرضه نفت به خریدارانی است که از مشتریان سنتی نفت روسیه بشمار می روند.

مریم یعقوبی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش هاي منتشر شده، خريداران نفت اين منطقه با توجه به تخفيف هاي اعمال شده از سوي شركت نفت آرامكو، به سمت خريد بيشتر از عربستان تمايل پيدا كرده اند.

اولين محموله نفتي عربستان، ماه گذشته در بندر گدانسك لهستان وارد شد كه شامل نفت خام سبك بود و مي تواند جايگزين نفت خام اورال روسيه شود. همچنين، دو محموله نفتي ديگر عربستان نيز در ماه جاري به اين منطقه وارد خواهد شد كه نشان مي دهد اين اقدام عربستان تلاشي هدفمند بوده است.

معامله گران نفت اروپايي همچنين اعلام كردند كه نفت خام نيمه سنگين منطقه كردستان و دولت مركزي عراق نيز در سال جاري به بازارهاي شمال اروپا وارد شده اند كه نشان مي دهد ساير صادركنندگان نفت خام منطقه خاورميانه نيز به كسب سهم در بازار اين منطقه چشم دوخته اند.

با اين حال، با توجه به هزينه حمل و نقل نفت از خاورميانه به بازارهاي اين منطقه، نگراني عمومي در خصوص تجاري بودن خريد نفت از عربستان به جاي نفت اورال روسيه وجود دارد كه مي تواند بر تقاضاي خريداران شمال اروپا براي خريد نفت از عربستان تاثيرگذار باشد.

این اقدامات در حالی از سوی عربستان دنبال می شود که براساس آخرين آمار منتشر شده در زمينه صادرات نفتي عربستان، اين كشور در ماه اوت سال 2015 ، به طور ميانگين روزانه 6.99 ميليون بشكه نفت خام صادر كرده است.

ارقام منتشر شده نشان مي دهد ميزان توليد و صادرات نفت خام عربستان در ماه اوت در مقايسه با ماه قبل از آن (ژوئيه) به ترتيب 96 هزار بشكه و 278 هزار بشكه در روزكاهش يافته است.

از سوي ديگر، توليد فرآورده هاي نفتي عربستان در ماه اوت با 116 هزار بشكه افزايش نسبت به ماه قبل به 2.58 ميليون بشكه در روز رسيد كه از اين رقم، حدود 200 هزار بشكه به توليد ميعانات اختصاص دارد.

حجم صادرات فرآورده هاي نفتي عربستان در ماه اوت نيز با 272 هزاربشكه افزايش نسبت به ماه پيش از آن، به 1.347 میلیون بشكه در روز رسيد.

همچنين اين كشور در ماه اوت، روزانه 721 هزار بشكه فرآورده هاي نفتي وارد كرد و بر اين اساس، خالص صادرات فرآورده هاي نفتي اين كشور در ماه اوت سال جاري به 626 هزار بشكه در روز رسيد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا