کارشناسان خواستار اعطای فرصت تا زمان برطرف شدن مشکلات مالی شدند

مالیات، معضل صنایع معدنی در شرایط رکود

مالیات، معضل صنایع معدنی در شرایط رکود

گروه صنایع معدنی - پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده موضوعی است که در شرایط کمبود نقدینگی و در وضعیتی که تولیدکنندگان و فعالان صنایع معدنی با مشکلات مالی روبه‌رو هستند بار سنگین تحمل این مشکلات را دشوارتر می‌کند.

به گزارش ماین نیوز، بسیاری از فعالان این بخش از مشکلات خود در این زمینه سخن می‌گویند و به باور آنها درحالی که به دلیل نبود تقاضا، محصولات تولیدی این تولیدکنندگان به فروش نمی‌رسد، فروش آنها به صورت اعتباری است و پول خود را به موقع دریافت نمی‌کنند پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده نیز بر نگرانی آنها افزوده است. البته برخی از شرکت‌ها نیز به دلیل شرایط نامناسب مالی، مالیات پرداخت نکرده‌اند و با پرداخت جریمه‌های سنگینی مواجه شده‌اند و این امر بر مشکلات آنها دامن زده است.

تجربه کشورهای خارجی
بسیاری از کشورها در شرایطی که تولیدکنندگان با مشکل مالی روبه‌رو می‌شوند برای حمایت و پشتیبانی از این تولیدکنندگان از آنها مالیات برارزش‌افزوده دریافت نمی‌کنند درواقع این اقدام پشتیبانی محکمی است تا نقدینگی موجود در شرکت‌های تولیدی حفظ و از نگرانی‌های این تولیدکنندگان در شرایط بحرانی و رکود جلوگیری شود.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور اظهار کرد: مقداری از بودجه کشور از طریق دریافت مالیات‌ها تامین می‌شود که براین اساس شرکت‌ها اولویت‌بندی شده و میزان مالیات دریافتی براساس فرمول‌های مختلف در صنایع مختلف مشخص می‌شود.
رضا شهرستانی تصریح کرد: درشرایطی که به‌دلیل کاهش قیمت نفت و افزایش تولید فولاد قیمت‌های فولاد افت پیدا کرده و بیشتر تولیدکنندگان فولاد دنیا در زیان هستند دریافت مالیات از این شرکت‌ها فشارهای سنگینی را بر آنها تحمیل کرده است.
به گفته شهرستانی میزان بهره بانکی در کشور رقم بالایی را به خود اختصاص داده و تولیدکنندگان فولاد با کمبود نقدینگی مواجه هستند از سویی نقدینگی این شرکت‌ها کاهش پیدا کرده و بودجه‌ای برای فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وسازها درنظر گرفته نشده که تمامی این موارد باعث کاهش مصرف فولاد در کشور شده است.
وی با بیان اینکه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده بر مشکلات موجود دامن زده، گفت: بیشتر کارخانه‌های ذوب، قراضه مورد نیاز خود را از دست‌فروشان تهیه می‌کنند درواقع این شرکت‌ها به‌دلیل اینکه قادر به تامین مواد اولیه موردنیاز خود باشند بدون فاکتور قراضه را از این دست‌فروشان تامین می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا این تولیدکنندگان با قیمت‌های فروش در برابر شرکت‌هایی که دودفتره هستند و به صورت شفاف فعالیت نمی‌کنند قادر به رقابت نباشند.
شهرستانی بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده فولاد قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیستند با این حال چه انتظاری برای پرداخت مالیات می‌توان از این تولیدکنندگان داشت.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور ادامه داد: برای رفع این مشکل باید تجربیات شرکت‌های موفق در این زمینه را درنظر گرفت و باتوجه به اقدامات این کشورها به تولیدکنندگان کمک کرد.
شهرستانی افزود: در اروپا بیش از ۵۰ سال است که قانون مالیات بر ارزش‌افزوده وجود دارد اما در ایران حدود ۱۰ سالی است که این روش اجرا می‌شود با این حال در کشورهای اروپایی زمانی که تولیدکنندگان با رکود و مشکلات مالی روبه‌رو می‌شوند مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت نمی‌شود به عنوان مثال در سال ۱۳۸۷ همزمان با رکود جهانی براین صنعت کشورهای اروپایی مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای از تولیدکنندگان دریافت نکرد.
وی گفت: باید از آن دسته از شرکت‌های تولیدی که به صورت شفاف فعالیت می‌کنند مالیات واقعی دریافت شود و از فعالیت آن دسته از تولیدکنندگانی که دودفتره هستند، جلوگیری شود و به آنها جرایم سنگینی تعلق بگیرد.

سیمانی‌ها خواستار مهلت هستند
پرداخت مالیات به صورت اقساطی در بلندمدت و فرصت دادن به این تولیدکنندگان برای پرداخت مالیات ازجمله راهکارهایی است که برخی از فعالان بخش صنایع معدنی پیشنهاد می‌کنند.
در همین حال دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور اظهار کرد: شرکت‌های تولیدکننده سیمان کشور باید مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند این درحالی است که این تولیدکنندگان مشکل فروش دارند و درشرایطی که مشکلات مالی در این شرکت‌ها وجود دارد انتظار می‌رود تا با دادن فرصتی به این تولیدکنندگان برای پرداخت مالیات به آنها کمک شود.
عبدالرضا شیخان عنوان کرد: باتوجه به مشکلات این تولیدکنندگان باید در بلندمدت و به صورت اقساطی مالیات این شرکت‌ها پرداخته شود.
شیخان گفت: فروش شرکت‌های تولیدکننده سیمان کشور به صورت اعتباری است و این تولیدکنندگان بعد از ۳ماه از خریداران پول خود را دریافت می‌کنند این درحالی است که مالیات برارزش‌افزوده را باید به موقع پرداخت کنند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده سیمان نیز در شرایط کمبود نقدینگی و با وجود مشکلات مالی این شرکت‌ها، قادر به پرداخت مالیات‌های خود نبودند و جریمه شدند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود شرکت‌های سیمانی برای پرداخت جریمه‌های خودبه صورت اقساطی و با چک‌های بلندمدت اقدام کنند در این صورت کمک بزرگی به این تولیدکنندگان می‌شود از سویی با توجه به وضعیت سیمانی‌ها و نبود بازار مصرف برای این تولیدکنندگان حداقل تا پایان سال ۹۶ سخت‌گیری در زمینه دریافت مالیات از این شرکت‌ها انجام نشود تا این تولیدکنندگان بتوانند نقدینگی خود را حفظ کنند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا