رئیس اتحادیه فرش دستباف تهران:

فرش دستباف پرچم دوم ایران در جهان است/ضرورت حمایت همه جانبه دولت از هنرصنعت فرش

فرش دستباف پرچم دوم ایران در جهان است/ضرورت حمایت همه جانبه دولت از هنرصنعت فرش

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران، فرش را هنر ملی و در حکم پرچم دوم جمهوری اسلامی در جهان دانست و گفت: دولت باید با درنظر گرفتن جوایز صادراتی، حذف مالیات و کمک به تبلیغ از این هنر-صنعت حمایت همه جانبه کند.

سیدمجتبی عراقچی روز شنبه در آیین رونمایی و تقدیم تازه ترین فرش دستباف استاد محمدرضا شفقی به اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف تهران در ارتباط با وضعیت بازار جهانی این صنعت در شرایط پسابرجام افزود: ممنوعیت واردات فرش ایران به آمریکا(که در ردیف تحریم های اعمال شده مرتبط با مسایل هسته ای نبود) با تلاش موثر دولت یازدهم و تیم مذاکره کننده هسته ای رفع شد و اکنون بازار آمریکا به روی صادرکنندگان فرش ایران باز شده و مشکلی برای ارسال فرش دستباف به این کشور و کشورهای اروپایی وجود ندارد.
وی مشکل اصلی صنعت فرش دستباف را قیمت تمام شده برای تولید کننده و تورم داخلی عنوان کرد و افزود: 80 درصد قیمت تولید یک فرش دستباف مربوط به مزد کارگر بافنده است و هر سال نیز این رقم افزایش می یابد.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران تصریح کرد: افزایش سالانه مزد کارگران و همچنین تورم داخلی به طور طبیعی منجر به افزایش هزینه و قیمت تمام شده تولید فرش دستباف می شود.
عراقچی با بیان اینکه امروز در بازار جهانی با رقبای متعددی همچون هند، پاکستان و افغانستان روبرو هستیم اظهار کرد: در این کشورها به دلیل وجود نیروی کار ارزان، قیمت نهایی فرش دستباف بسیار ارزان تر است.
وی با تاکید بر اینکه فرش دستباف دو نوع متفاوت هنری و تجاری - صنعتی دارد افزود: در زمینه فروش فرش های دستباف هنری و گران قیمت مشکلی وجود ندارد و رقیبی نداریم اما مشکل اصلی ما در خصوص فروش فرش های دستباف تجاری و ارزان قیمت است.
عراقچی گفت: عمده مشکل ما فروش فرش های صنعتی و تجاری در بازارهای جهانی است و برای مثال بازار این نوع فرش در آمریکا در اختیار هندوستان است که بازرگانان این کشور محصولات خود را با نصف قیمت کنونی ما عرضه می کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران با تاکید بر نقش حمایتی دولت در زمینه صادرات فرش دستباف تجاری به بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: دولت در سال های گذشته جوایز صادراتی برای صادرکنندگان فرش درنظر گرفته بود که حدود پنج سال است پرداخت نمی شود که البته براساس قول های دولتمردان قرار است دوباره به صادرکنندگان برتر پرداخت شود.
وی تاکید کرد: تنها در صورت حمایت همه جانبه دولت از صادرکنندگان و فروشندگان است که می توان بازارهای از دست رفته فرش دستباف ایرانی در اروپا و آمریکا را بازپس بگیریم.
عراقچی با اشاره به اینکه در بازارهای داخلی نیز به سبب گرانی قیمت با مشکل مواجه هستیم تصریح کرد: اغلب افرادی که در داخل کشور فرش های دستباف را خریداری می کنند از انگیزه های صادراتی برخوردارند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف تهران با بیان اینکه بسیاری از خریداران داخلی نیز افرادی هستند که می خواهند فرش های دستباف کهنه خود را با فرش های نو جایگزین کنند اظهار کرد: در گذشته فرش های کهنه و استفاده شده دستباف نسبت به فرش های نو از قیمت بالاتری برخوردار بودند اما در شرایط کنونی فرش های جدید از قمیتی دو تا سه برابر فرش های دستباف کهنه برخوردارند.
عراقچی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود سایر کفپوش ها در بازار، قیمت این نوع فرش نیز باید در محدوده معقولی قرار داشته باشد.
وی بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان متمرکز و غیرمتمرکز فرش دستباف تاکید کرد.

* گرانی تبلیغات عاملی محدوده کننده در تقویت بازار
عراقچی تبلیغات برای فرش دستباف به عنوان هنری ملی را بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: تبلیغات در صدا و سیما بسیار گران است که حضور تولیدکنندگان فرش دستباف کشور دراین عرصه مستلزم حمایت و کمک دولت است.
وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر زمینه تبلیغات محصولات داخلی فراهم است خاطرنشان کرد: حتی با رئیس اسبق سازمان صدا و سیما جلسه داشتیم و برای دادن امانی فرش های نفیس به منظور استفاده آن ها در برنامه های تلویزیونی اعلام آمادگی کردیم که مورد استقبال قرار نگرفت.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران افزود: حتی زیر پای وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت قبل در برنامه ای تلویزیونی فرش چینی پهن بود که اعتراض ما را نیز به همراه داشت.
عراقچی با اشاره به اینکه باید از فرش دستباف به عنوان هنر ملی و دومین پرچم جمهوری اسلامی در جهان حمایت کرد یادآور شد: بسیاری از کشورهای جهان، ایران را با فرش دستباف آن می شناسند که همین امر نشان دهنده ضرورت تبلیغات برای فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی است.

* حذف مالیات؛ راهکاری برای حمایت دولت از فروشندگان فرش دستباف و تقویت بازار
عراقچی درخواست اصلی فروشندگان فرش دستباف را حمایت دولت برای تولید ارزان عنوان کرد و گفت: حذف مالیات راهکاری بسیار مهم در این زمینه است.
وی پرداخت مالیات را یکی از عوامل رکود بازار فرش دستباف دانست و افزود: در شرایط کنونی صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف از پرداخت مالیات معاف هستند اما فروشندگان از پرداخت مالیات مستثنی نشده اند.
عراقچی با اشاره به اینکه حذف مالیات به بهبود بازار کمک شایانی می کند یادآور شد: حذف مالیات فروشندگان، به افزایش تولید و صادرات نیز کمک خواهد کرد.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران مالیات پرداختی هریک از اعضای این اتحادیه در سال گذشته را حدود 10 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: قول می دهیم در صورت معافیت فروشندگان فرش دستباف از پرداخت مالیات، بازار فرش دستباف نسبت به گذشته رونق بسیار بیشتری پیدا کند.

* مخالفت با برگزاری نمایشگاه های دوره ای فروش فرش دستباف
عراقچی با بیان اینکه اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران با برگزاری نمایشگاه های دوره ای فروش فرش های دستباف مخالف است تصریح کرد: حدود چهار هزار و 500 فروشنده فرش دستباف در تهران فعالیت دارند که در طول سال باید مالیات، بیمه و هزینه های جاری خود را پرداخت کنند و باید بازار خود را داشته باشند.
وی تصریح کرد: ما مجوز برگزاری هیچگونه نمایشگاهی را با محوریت فروش فرش دستباف در محل موزه فرش یا دیگر نقاط تهران را به دلیل بروز مشکل و انتقاد تولیدکنندگان و فروشندگان فرش، نمی دهیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف تهران یادآور شد: تنها نمایشگاه قانونی، نمایشگاه بین المللی فرش دستباف تهران است که هرساله از یکم تا هفتم شهریور ماه با حضور فروشندگان فرش دستباف از سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
وی با بیان اینکه از مجموع چهار هزار و 500 فروشنده فرش دستباف در تهران، حدود دوهزار فروشنده عضو این اتحادیه هستند اظهار کرد: در سال گذشته سعی کردیم تنها اعضای مجوزدار توانایی حضور در نمایشگاه بین المللی را داشته باشند که امسال نیز هین مشی را ادامه خواهیم داد.

* پیشنهاد استفاده از تصاویر فرش دستباف در طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر شهرداری تهران
عراقچی با تمجید از برگزاری طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر شهرداری تهران گفت: از شهرداری تهران تقاضا داریم که در این طرح از تصاویر فرش ها و تابلو فرش های دستباف ایران استفاده کند.
وی در پایان تاکید کرد: حمایت دولت از صنعت فرش دستباف در واقع حمایت از دو میلیون تولیدکننده فرش دستباف ایران است.
دراین آئین، اثر دستباف جدید استاد محمدرضا شفقی رونمایی و به اتحادیه فروشندگان فرش دستباق تهران اهدا شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا